دارایی‌های غیرمولد، اقتصاد ایران را نابود کرده است

عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی آراء گفت: متاسفانه دارایی‌های غیرمولد بلایی بر سر اقتصاد ما آورده که نمی‌توان کار تولیدی با آن انجام داد و لذا سازماندهی بازارهای غیرمولد و درآمدزایی از طریق آن و مالیات ستانی ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محسن امینی عضو هیئت علمی دانشگاه در برنامه «گفتگوی اقتصادی» درمورد راه‌های کم خطر تأمین کسری بودجه گفت: ما در حال حاضر فقط 320 هزار میلیارد کسری مشخص در تراز عملیاتی داریم که نمی‌توان آن را انکار کرد.

وی با اشاره به اینکه معمولاً دولت برای جبران این کسری سراغ فروش دارایی‌های سرمایه‌ای می‌رود افزود: قرار است که دولت 200 هزار میلیارد تومان را از طریق نفت جبران کند، 225 هزار میلیارد تومان را از طریق واگذاری و 100 هزار میلیارد تومان هم از طریق تملک دارایی‌ها تأمین کند.

امینی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری موضوع اصلاح ساختار بودجه را از چند سال قبل گوشزد فرمودند گفت: این کار در جزئیات خود نیازمند بررسی‌های بسیار زیاد است اما در نهایت باید اجرایی و عملیاتی شود.

وی ضمن اشاره به اینکه دو رقمی شدن تورم، قدرت خرید مردم را شدیداً کاهش داده، به نقش بودجه در اقتصاد نیز اشاره و بیان کرد: نقش بودجه دولت در اقتصاد از یک منظر، درآمد هزینه است اما از طرف دیگر، اجرای سیاست‌های مالی در اقتصاد نیز مطرح است که تا حدی می‌تواند اثرگذار باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در رابطه با تغییر نرخ ارز در حوزه دارو گفت: اگر نرخ را همان 4200 تومان نگه داریم فاصله این قیمت تا 20 هزار تومان یک فرصت رانتی است و اگر هم نرخ ارز را به 17500 تومان افزایش دهیم باز هم به نفع مردم نیست لذا بهترین راهکار می‌تواند افزایش نظارتها و افزایش پلکانی نرخ ارز باشد.

در ادامه، سامان ملک پور عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی آراء ضمن هشدار به مسئولان که مراقب اظهار نظرهای خود در امور کشور باشند و تقوا را رعایت کنند، گفت: ما در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و هر کسی باید در مقابل حرفی که می‌زند پاسخگو باشد.

وی افزود: اصلاح ساختار بودجه زمانی معنا و اهمیت پیدا کرد که نفت ایران با چالش تحریم مواجه شد و همین هم باعث شد که دولت در هزینه‌های خود دچار مشکل شود.

ملک پور تقویت نهادی بودجه، کارا کردن هزینه‌ها، تعریف منابع پایدار و ثبات سازی اقتصاد کلان را چهار محور مورد نظر دولت در راستای اصلاح ساختار بودجه معرفی کرد و گفت: به عنوان مثال، راهکار کوتاه مدت دولت در حوزه تقویت نهادی بودجه، ارتقای شفافیت و انضباط مالی از طریق نظام یکپارچه مالی بود درحالیکه این موضوع یک کار بلندمدت است.

این کارشناس اقتصادی بهبود و ارتقای کارایی مالی دولت در حوزه هزینه کرد را نیز از دیگر محورهای دولت برشمرد و افزود: بودجه ریزی بر مبنای عملکرد یعنی هزینه‌ها طوری تنظیم شوند که متناسب با آن خروجی هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دولت‌ها در کشورهای اروپایی از طریق مالیات اداره می‌شوند گفت: متاسفانه دارایی‌های نامولد بلایی بر سر اقتصاد ما آورده که نمی‌توان کار تولیدی با آن انجام داد و لذا سازماندهی بازارهای نامولد و درآمدزایی از طریق آن و مالیات ستانی ضروری به نظر می‌رسد.

ملک پور در بخش دیگر برنامه به موضوع تغییر نرخ ارز 4200 تومانی در حوزه دارو اشاره و بیان کرد: در حال حاضر دارویی که باید با ارز 4200 تومانی به دست مردم برسد نمی‌رسد و لذا اینکه گفته می‌شود نرخ ارز به 17500 تومان برسد به همین دلیل است.

کد خبر 1021013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha