زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ خواهد بود

معاون سیاسی وزیر کشور زمان آغاز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری را ۲۱ اردیبهشت عنوان کرد و گفت: زمان ثبت نام انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی ۸ فروردین خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، جمال عرف در نشست خبری امروز شنبه 11 بهمن با عرض تبریک به مناسبت آغاز دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انتخابات 1400 مهمترین رویداد سیاسی پیش روی کشور است که امیدواریم با مشارکت فعال و فراگیر مردم این انتخابات به خوبی برگزار شود.

 

معاون سیاسی وزیر کشور اظهار داشت: عملا از 19 اسفند فرآیند اجرای انتخابات شورای اسلامی و ثبت نام ها آغاز می شود و در همین تاریخ نیز هیئت های اجرایی تشکیل می شود. انتخابات میان دوره ای مجلس از 8 فروردین و انتخابات خبرگان نیز از 13 فروردین با ثبت نام از داوطلبان آغاز می شود.

 

وی ادامه داد: همچنین انتخابات ریاست جمهوری و زمان ثبت نام ها از 21 اردیبهشت خواهد بود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی را برای برگزاری انتخابات با توجه به ویروس کرونا اندیشیده اید، گفت: یکی از مواردی که در دنیا تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت، انتخابات بود. ما همه پروتکل هایی که کشورها در دنیا به کار گرفته اند را مطالعه کردیم. در ثبت نام ها تلاش می کنیم که حضوری صورت نگیرد و افراد علاقه مند از طریق اپلیکیشن ها ثبت نام کنند و نهایتا برای اینکه در قانون ذکر شده است که باید خود فرد باشد فرد برای مرحله ای از ثبت نام حضور پیدا کند. در بحث تبلیغات نیز تلاش می کنیم که با کمترین تجمعات تبلیغات برگزار شود چرا که معتقدیم تجمعات باعث تشدید بیماری می شود.

 

وی با بیان اینکه باید فضای انتخابات را به کمک رسانه ها پرشور کنیمٰ، گفت: ما باید از ظرفیت رسانه های برای بحث تبلیغات استفاده کنیم و شاید مهمترین بحث ما در حال حاضر نیز همین موضوع تبلیغات است. در انتخابات ریاست جمهوری 20 روز زمان تبلیغات است که ما تلاش می کنیم در بحث تجمعات پروتکل های بهداشتی رعایت شود و از ستادها نیز در این رابطه دعوت می شود و موارد به آنها توضیح داده می شود.

 

عرف ادامه داد: در روز انتخابات نیز با رعایت پروتکل ها اعم از فاصله اجتماعی و تکثر شعب بحث سلامت افراد را حفظ خواهیم کرد. قانون به ما اجازه نمی دهد که بحث انتخابات را در چند روز برگزار کنیم یعنی اجازه افزایش زمان به معنای روز را نمی دهد ولی تلاش می کنیم افزایش ساعات داشته باشیم که مثلا به جای اینکه ساعت 8 صبح انتخابات آغاز شود به دلیل اینکه روزها نیز در خرداد ماه بلند است قبل از این زمان انتخابات آغاز شود تا مشارکت مردم را داشته باشیم.

 

معاون سیاسی وزیر کشور در رابطه با اینکه آیا اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به این دوره از انتخابات می رسد، گفت: در مورد طرح اصلاح قانون شوراها باید بگوییم در آخرین جلسه ای که خدمت رییس مجلس و هیئت مرکزی نظارت مجلس و هیئت استان ها داشتیم آنجا بحث شد که اصلاح قانون شوراها به این دوره از انتخابات نمی رسد و ما در مورد انتخابات شوراها بر اساس قانون قبل عمل می کنیم. در حال حاضر نیز هیئت های استانی در این زمینه تشکیل شده است

 

وی اضافه کرد: در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز باید بگوییم مجمع ایراداتی را در رابطه با عدم تطبیق این طرح با سیاست های کلی انتخابات گرفته است و به مجلس نیز این ایرادات اعلام شده است. به هر حال اگر این طرح به دست ما برسد، ما آن را اجرایی می کنیم اما باید بدانیم که وزیر کشور و بنده در این زمینه متولی امر نیستیم و نمی توانیم قطعی صحبت کنیم چرا که موضوع دست شورای نگهبان است و آنها باید تصمیم بگیرند ولی برداشت ما این است که احتمالا این قانون به این دوره از انتخابات نرسد. ما از اسفند عملا وارد عملیاتی اجرایی انتخابات می شویم و هر قاننی که قرار است اجرایی شود باید قبل از این زمان به ما ابلاغ شود.

 

وی در مورد برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی گفت: در این زمینه هنوز به جمع بندی نرسیده ایم. پیشنهادی به هیئت نظارت مرکزی شوراها داده ایم که در کلان شهرها و از جمله تهران از صندوق الکترونیک در بحث اعلام نتایج استفاده کنیم که دوستان اعلام کردند با اصل آن موافق هستند ولی گفتند مکان آن باشد برای بعدا. در هر صورت کف ما استفاده از صندوق های الکترویک در 130 شهر و سقف آن نیز پیشنهاد ما برای کلان شهرها است.رییس ستاد انتخابات کشور در مورد کاندیداتوری خانم ها نیز گفت: اینکه خانم ها می توانند کاندیدا شوند جزو وظایف شورا است که وزارت کشور اعلام کنند آنها هر لیستی به ما بدهند ما طبق آن عمل می کنیم.

 

وی همچنین در رابطه با صدور کارت ملی برای افرادی که فاقد کارت ملی هستند برای حضور در انتخابات گفت: در مورد کارت ملی آن چیزی که در انتخابات قبلی اعلام شد این بود که وزیر دستور دادند کسانی که کارت ملی ندارند کارت ملی شان تامین شود. در حال حاضر نیز معاون وزیر و رییس سازمان ثبت تلاش می کنند که این کارت ها را صادر کنند ولی به هر حال ما درگیر مسایل فنی در این زمینه هستیم که باید آنها حل شود. از جهت احراز هویت ما مشکلی نداریم دستگاه های احراز هویتی ما فعال هستند.

 

وی در مورد اطلس انتخابات نیز گفت: در هر دوره انتخابات ستاد امنیت انتخابات با حضور معاون امنیتی وزیر کشور و اعضای شورای امنیت کشور تشکیل می شود که چالش های انتخابات را بررسی و طبق آن عمل کنند. ما حوزه هایی داریم که به دلیل بافتی که دارند تنش زا هستند. سرجمع این طرح های امنیتی که ماهیت پیچیده ای دارند تحت عنوان اطلس انتخابات هستند.

 

معاون سیاسی وزیر کشور در مورد برگزاری انتخابات میان دوره ای در شهرستان میانه نیز گفت: در مورد انتخابات میان دوره ای در شهرستان میانه نظر فنی ما در وزارت کشور بر اساس علمی که نسبت به قانون داشتیم این بود که انتخابات در آنجا میان دوره ای باشد نظرمان را نوشتیم و اعلام کردیم منتهی شورای نگهبان این نظر را در صحن بردند و ادله های ما را نپذیرفتند. در آنجا اعلام کردند که باید در شهرستان میانه انتخابات میان دوره ای برگزار شود.

 

وی در مورد برگزاری انتخابات به صورت اینترنتی و یا پستی نیز گفت: در مورد انتخابات اینترنتی باید بگوییم در هیچ کجای دنیا این موضوع اجرایی نشده است چرا که مهمترین مسئله در برگزاری انتخابات بحث امنیت و همچنین محرمانه بودن رای است. در رابطه با بحث انتخابات پستی نیز این امکان در قانون ما نیامده است.

 

وی در مورد نظرسنجی های وزارت کشور برای میزان مشارکت مردم در انتخابات گفت: به دلیل شرایط تحریم و کرونا به هر حال شرایط خاصی بر انتخابات سایه افکنده است. یکی از دغدغه های ما این است که نهادهای اجرایی که قرار است رای را بگیرند ممکن است افراد تضمینی را برای حفظ سلامتی شان در شعب داشته باشند، آنها می گویند ما 20 یا 30 ساعت در شعبه هستیم و چه تضمینی برای سلامتی ما وزارت کشور دارد. یکی از اولویت های ما این است که این عوامل را واکسیناسیون کنیم.

 

وی اضافه کرد: به هر حال شرایط تحریم و کرونا باعث شد که ما در انتخابات مجلس مشارکت 42 د رصدی را که سابقه نداشت، تجربه کنیم. در حال حاضر مهمترین بحث ما برای حفظ سلامت مردم است که بتوانیم در سایه آن مشارکت مردم در انتخابات را افزایش دهیم که البته قرار است این مسئله با افزایش زمان اخذ رای و افزایش تعداد شعب اجرایی شود.

 

وی در مورد ابراز نگرانی وزیر کشور از فضای سرد انتخابات گفت: صرف نظر از عوامل محیطی در بحث انتخابات عوامل سیاسی هم دخیل است که آن هم این است که ما امکان حضور همه سلایق سیاسی کشور در انتخابات را فراهم کنیم. در حال حاضر ما 120 حزب مجوزدار در کشور داریم و باید اجازه دهیم که همه این احزاب وارد فرآیند انتخابات شوند حتی ما در قانون جدید بحث جبهه را نیز داریم یعنی چند حزب می توانند یک جبهه را تشکیل می دهند تا الان 10 الی 12 جبهه داشتیم که باید اجازه دهیم اینها فعالیت کنند و فضا را عمومی کنند. آن چیزی که بنده به عنوان مجری باید مهیا کنم، این است که همه چهره ها بیایند و کاندیدای خودشان را معرفی کنند و نهایتا مردم هستند که تصمیم می گیرند چه گفتمان یا فردی را انتخاب کنند.

 

وی تصریح کرد: تاکنون علت دوام و قوام نظام جمهوری اسلامی ایران وحدت، همبستگی و انسجام ملی بوده است. مهمترین دغدغه من نیز سست شدن و ضعف در این مقولات است. ما باید سعی کنیم وحدت خود را حفظ کنیم. طبیعت انتخابات این است که بحث ها صورت گیرد و همواره در انتخابات ها دولت مستقر مورد نقد قرار می گیرد اما یادمان باشد که بین نقد و تفریق و تخطئه فاصله معناداری است.

 

وی اضافه کرد: همه ما در جمهوری اسلامی ایران درون یک کشتی نشستیم؛ دولت یک وظایفی دارد که آن را انجام می دهد ولی آنچه که می ماند، نظام جمهوری اسلامی ایران است. حواس مان باشد در جریان انتخابات به وحدت و انسجام ملی لطمه ای وارد نشود.

 

عرف با بیان اینکه انتخابات انتقال قدرت از دولت به دولتی دیگر از طریق صندوق رای است، گفت: ما نباید اجازه دهیم که برخی شکاف ها انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد و باید بدانیم که تعرض به رییس جمهور مستقر نهاد ریاست جمهوری را مورد تعرض قرار می دهد و آن را بی اعتبار می کند.

کد خبر 1021062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha