انتقاد از عدم نظارت بر بازار مرغ و تخم مرغ خراسان جنوبی/ سودی که در عدم تولید است!

دادستان بیرجند با انتقاد از عدم نظارت بر توزیع نهاده های دامی و طیور استان خراسان جنوبی و التهاب در بازار روغن، گفت: نظارت های دادسرای استان بر روند تولید و توزیع مرغ و تخم مرغ و نهاده ها در استان تشدید می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «علی نسائی» امروز (۱۱ بهمن) در نشست شورای قضایی استان خراسان جنوبی با اشاره به بررسی وضعیت بازار و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اظهار کرد: در رابطه با مرغ و تخم مرغ و روغن به این نتیجه رسیدیم که سیستم قضایی باید ورود داشته باشد که در مقطعی انجام شد و خوشبختانه قیمت های این اقلام ضروری در استان متناسب شد.

 

دادستان بیرجند با بیان اینکه اما شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان در استان برنامه ها را بهم ریخت، گفت: خراسان جنوبی قطب تولید مرغ و تخم مرغ است اما علت نوسان و کمبود این کالاها عدم نظارت و نبود برنامه دقیق و جامع بین مسئولان مربوطه است.

 

وی با اشاره به اینکه برای هر جوجه ۴.۵ کیلوگرم نهاده یارانه ای (به قیمت کیلویی ۳۳۰۰ تومان) به مرغدار تحویل می شود، ادامه داد: اما سود برخی تولیدکنندگان در فروش نهاده ها در بازار آزاد به قیمت ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است که بحث میلیاردها تومان پول مطرح است البته پرونده های در این زمینه برای افراد متخلف و مجرم تشکیل و بازداشت موقت صادر شده است.

 

حجت الاسلام نسائی به یکی از این پرونده های تخلف در این زمینه اشاره و تصریح کرد: بر این اساس جهاد کشاورزی استان ۵۰۰ تن نهاده را به فردی داده که ادعا کرده تولیدکننده مرغ گوشتی است اما پس از بررسی مشخص شده تولیدی و جوجه ریزی در کار نبوده و متاسفانه به خاطر عدم نظارت‌ها، نهاده ها را در بازار آزاد فروخته است.

 

دادستان بیرجند با انتقاد از نبود نظارت بر بازار توزیع نهاده های دامی و طیور استان خراسان جنوبی و سر درآوردن آن از بازار استان سیستان و بلوچستان، ادامه داد: اگر یک ماشین مرغ بدون مجوز و به صورت قاچاق به استان سیستان و بلوچستان ارسال شود بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان ما به التفاوت قیمت دارد.

 

وی با بیان اینکه به خاطر تفاوت قیمت نهاده ها در بازار همه تولیدکنندگان درصدد هستند نهاده های یارانه دار را تحویل بگیرند اما مرغ و تخم مرغی تولید نکنند چون سود آنان در عدم تولید است، گفت: در این راستا بر فرض اینکه اگر فشارهایی برای تولید مرغ و تخم مرغ اتفاق بیفتد با توجه به نظارت که باید تخم مرغ به قیمت کیلویی ۱۷ هزار تومان و مرغ به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد اما وقتی مرغ زنده را در سیستان و بلوچستان از او کیلویی ۲۷ هزار تومان خریداری می شود به هر نحوی تلاش می کنند تا مرغ تولیدی استان را به سیستان و بلوچستان ارسال کنند.

 

حجت الاسلام نسائی از تشدید نظارت های دادسرای خراسان جنوبی بر روند تولید و توزیع مرغ و تخم مرغ و نهاده ها در استان خبر داد و گفت: اجازه نمی دهیم افرادی مال بیت المال را بگیرند و در بازار آزاد بفروشند و خودسرانه از سودهای بادآورده به نفع خود استفاده کنند و نظام تولید و عرضه مرغ و تخم مرغ را با مشکل مواجه کنند در همین زمینه تاکنون سیستم قضایی حدود ۶ نفر متخلف را دستگیر و برای آنان بازداشت موقت صادر کرده است.

 

وی به وضعیت بازار روغن در استان نیز اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای آبان ماه امسال تاکنون میزان روغن های که در استان توزیع شده به اندازه مجموع روغن های توزیع شده در سال ۹۸است بخاطر اینکه روغن های توزیعی در استان یا سر از استان سیستان و بلوچستان در می آورد و یا مردم در خانه ذخیره سازی می کنند که باید جلوی قاچاق و التهاب در بازار روغن گرفته شود.

کد خبر 1021290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha