۱۲ بهمن؛ بازگشت امام به میهن

"امام خمینی"(ره) پس از ۱۴ سال دوری از وطن در میان استقبال پر شور و میلیونی مردم به ایران باز گشتند. روزنامه کیهان طول صف جمعیت استقبال کننده را ۳۳ کیلومتر اعلام کرد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ "امام  خمینی"(ره) پس از ۱۴ سال دوری از وطن در میان استقبال پر شور و میلیونی مردم به ایران باز گشتند. روزنامه کیهان طول صف جمعیت استقبال کننده را ۳۳ کیلومتر اعلام کرد. در حالی که مراسم ورود حضرت" امام "به طور مستقیم از تلویزیون پخش می شد، نظامیان با یورش به این سازمان از ادامه پخش آن جلوگیری کردند. این امر چنان مردم را خشمگین کرد که برخی از آنها تلویزیون های خود را شکستند.
"امام  خمینی"(ره) پس از ورود به تهران از میان انبوه جمعیت استقبال کننده به سوی قطعه شهدا در بهشت  زهرا رفتند و در آنجا طی یک نطق تاریخی و مهم دیدگاه های خود را درباره شاه، دولت، مجلس ها، ارتش و برنامه های آینده در کشور اعلام فرمودند.

وقایع روز پنج شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ به شرح زیر است:

ایران اسلامی در انتظار ورود امام خمینی به میهن، غرق سرور بود. مردم تهران به شوق ورود امام، خیابان‌های مسیر حرکت ایشان را آب و جارو و پر از شاخه‌های گل کرده و حتی خط‌های سفید وسط خیابان تا کیلومتر‌ها تمیز شده بود.
با آنکه پخش مستقیم مراسم ورود امام، میلیون‌ها نفر را در خانه‌ها پای تلویزیون نشانده بود، در تهران سیل جمعیت برای دیدار با امام خمینی، خود را به مسیر تعیین شده از فرودگاه تا بهشت زهرا رسانده و در خیابان‌ها مستقر شدند. طول صف جمعیت استقبال کننده، ۳۳ کیلومتر اعلام شد.
ساعت ۹ و ۲۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه صبح روز پنج شنبه ۱۲ بهمن، امام خمینی پس از ۱۵ سال دوری از وطن و ۱۱۷ روز توقف در نوفل لوشاتو فرانسه، در میان استقبال پرشور مردم با پرواز هواپیمایی ایرفرانس در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشستند.
با ورود امام، فریاد «الله اکبر» سالن فرودگاه را به لرزه در آورد. گروهی از دانش‌آموزان با اجرای سرود «خمینی‌ای امام» اشک‌های مشتاقان و حاضران در فرودگاه را جاری کردند و یک دانشجو به نمایندگی از جامعه دانشجویان، متنی را در خوشامدگویی به امام قرائت کرد.
امام (ره) در این روز ابتدا در فرودگاه با ایراد بیاناتی از تمامی افرادی که در این مدت در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش ایفا کردند، تشکر کرده و فرمودند: من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می‌کنم. عواطف ملت ایران به دوش من بارگرانی است که نمی‌توانم جبران کنم. ایشان ضمن اشاره به اینکه طرد شاه از کشور قدم اول پیروزی بود، همگان را به وحدت کلمه و ادامه مبارزه تا قطع کامل ریشه‌های فساد ترغیب کردند.
در حالی که مراسم ورود امام به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، بعد از بیست دقیقه از آغاز برنامه، نظامیان حاضر در ایستگاه فرستنده، از ادامه پخش آن جلوگیری کردند و ناگهان عکس شاه بر روی صفحه تلویزیون ظاهر شد که این امر باعث ناراحتی مردم شد. رادیو دولتی هم این مراسم را پخش نکرد.
امام خمینی از میان انبوه جمعیت استقبال کننده به سوی قطعه شهدا در بهشت زهرا رفتند و در کنار قبور مطهر شهدای انقلاب اسلامی، از ساعت ۱۴:۳۰ پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و اجرای سرود «برخیزید‌ ای شهیدان راه خدا»، اولین سخنرانی خود را آغاز کرده و گفتند: من وقتی چشمم به بعضی از این‌ها که اولاد خودشان را از دست داده‌اند می‌افتد، سنگینی‌ای در دوشم پیدا می‌شود که نمی‌توانم تاب بیاورم.
امام در این نطق تاریخی و مهم که تا ساعت ۱۵:۳۰ ادامه یافت، دیدگاه‌های خود را درباره شاه، دولت، مجلس، ارتش، مفاسد رژیم گذشته و برنامه‌های آینده در کشور اعلام فرموده و اضافه کردند: «من دولت تعیین می‌کنم، من توی دهن این دولت می‌زنم ... من به پشتیبانی این ملت، دولت تعیین می‌کنم. من به ارتش یک نصیحت می‌کنم و یک تشکر ... [ما] می‌خواهیم ارتش مستقل باشد.»
پس از پایان برنامه، به دلیل تراکم بسیار زیاد جمعیت، امام خمینی بوسیله یک دستگاه بالگرد، بهشت زهرا را ترک کردند.
ایشان همچنین در این روز طی پیامی، از افسران، در‌جه داران و سربازان ارتش خواستند با دولت غاصب بختیار همکاری نکنند.
امام خمینی امروز در مدرسه رفاه تهران هم در میان اعضای کمیته استقبال، به ایراد سخن پرداختند.
قرار بود ساعت ۱۲:۳۰ امروز امام به دانشگاه تهران بروند و تحصن عده‌ای از روحانی‌ها در آنجا تمام شود، اما همراهان به دلیل شلوغی خیابان انقلاب و مقابل دانشگاه، امام را منصرف کردند. روحانیان متحصن هم با صدور اعلامیه‌ای به تحصن خود پایان دادند.
فرمانداری نظامی تهران، بر اثر فشار مردم، راهپیمایی و اجتماعات را برای ۳ روز آزاد اعلام کرد.
امروز همچنین رئیس شهربانی تهران ترور شد و عبدالحسین علی آبادی از شورای سلطنت استعفا داد.

 

کد خبر 1021466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha