آموزش اجتماعی و سیاسی مردم از طریق تعلیم معارف اسلامی در مساجد

جاسمی، گفت: برجسته‌ترین فعالیت مساجد در سال‌های انقلاب اسلامی، آموزش اجتماعی و سیاسی مردم از طریق تعلیم معارف اسلامی در این حوزه بوده است.

سید  قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: تمامی اسناد و گزارش های تاریخی نشان می دهد در سال های انقلاب اسلامی، مساجد محل تجمیع همفکران و بخشی از فعالان جامعه برای همفکری و تبادل آرا بر مبنای الگوهای ارزشی اسلامی بوده است و  مستندات به خوبی نشان می دهد برخی از مساجد، چنین نقشی را با مشارکت حوزه های علمیه ایفا نمودند.

 

وی خاطر نشان کرد: در مساجد الگوهای ارزشی در قالب سخنرانی، برگزاری کلاس های پرمخاطب، ترویج کتاب های خاص، انجام فعالیت هنری و حتی برگزاری همایش به مردم آموزش داده می شدند. 

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم افزود: مستندات یادشده نشان می دهد از برجسته ترین فعالیت مساجد در سال های انقلاب اسلامی، آموزش اجتماعی و سیاسی مردم از طریق تعلیم معارف اسلامی در این حوزه بوده است. از این طریق، الگوهای ارزشی متضاد با نظام اجتماعی حاکم در میان بخش وسیعی از مردم ترویج شد و نوعی دوپارگی و عدم تعادل در نظام فرهنگی آن دوره شکل گرفت.

 

جاسمی اظهار کرد: پس از شکل گیری گروه های همفکر و آموزش الگوهای ارزشی متضاد با نظام فرهنگی حاکم، تضاد میان این الگوهای جدید با نظام اقتصادی، حقوقی و سیاسی حاکم که با الگوهای فرهنگی گذشته متناسب بود، رخ نمود و روحانیان و فعالان اجتماعی با نیروی جوانان آن روزها در مساجد با استفاده از سخنرانی، نشر اعلامیه، پخش نوار صوتی و مانند آن به انتقاد از سیاست های حاکم بر نظام اجتماعی دورۀ پهلوی پرداختند و حتی عملاً به تجمع، راه اندازی تظاهرات و درگیر شدن با نیروهای رژیم شاه اقدام کردند.

 

وی  در پایان گفت: گزارش های به جا مانده از دوران انقلاب اسلامی نشان می دهد ارتباط رسانه ای دولت وقت با بخش عظیمی از مردم که تحت مدیریت مساجد و نیروهای انقلابی هستند، سست شده و عملاً تصاویر ذهنی این افراد از شخصیت ها، وقایع و پدیده ها توسط فعالان در مساجد شکل می گرفت.

کد خبر 1021561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha