تحریم با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تعارض است/ بودجه ۱۴۰۰ باید به نفع طبقات ضعیف جامعه تنظیم شود

جهانگیری با بیان اینکه تحریم اقتصاد کشور را حبس می‌کند و این موضوع با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تعارض است گفت: به نظر می رسد که بودجه سال ۱۴۰۰ با تعامل دولت و مجلس شورای اسلامی تصویب و باید به نفع طبقات ضعیف جامعه تنظیم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «اسحاق جهانگیری» امروز (یکشنبه 12 بهمن) در جلسه فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در استانداری خوزستان برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن دهه فجر اظهار کرد: امیدواریم خداوند به ما توفقی دهد که بتوانیم آرمان‌های امام و رهبری که همان شعارهای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است را محقق کنیم.

 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه کارهای بسیاری در دوران انقلاب انجام شده ولی تا نقطه مطلوب فاصله داریم افزود: اقدامات و دستاوردهای بسیاری در طول این دوران صورت گرفته که باید به اطلاع مردم رسانده شود.

 

وی با تاکید بر ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مقطعی که اعلام شد و مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کردند، سیاست‌های جامعی بود و مهمترین ویژگی آن این بود که مورد اجتماع همه جریانات سیاسی و دستگاه‌ها بود.

 

جهانگیری با بیان اینکه ما در بخش اقتصاد به یک سری سیاست‌ها برای پیشرفت نیاز داریم تصریح کرد: متاسفانه در مسائل اقتصادی و اجرایی نظرات متفاوت و متضاد است و به جای اینکه به هم کمک کنیم که امور کشور پیش برود، گاهی اوقات این نظرات خنثی می‌کنند که گشور با منابع زیاد و ضرف هزینه‌های زیادی بتواند پیش رود.

 

وی با اشاره به اینکه سیاست‌هایی مثل اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی سیاست‌های راهگشایی بوده و برخی دوستان چون از آنها گذشته خیلی ساده از کنار آنها می‌گذرند عنوان کرد: زمانی بر سر اینکه بخش خصوصی روی چه موضوعاتی کار کند و تا کجا کار کند اختلاف نظر بود و برخی می‌گفتند بخش خصوصی میان‌دار است و برخی می‌گفتند غارت‌گر هستند و باید همه کارها در اختیار و کنترل دولت باشد و حتی زمانی بحث بر سر این بود که صادرات و واردات هم دست دولت باشد یا بخش خصوصی.

 

وی با بیان اینکه بعد از سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی دوره‌ای بود که دولت هر کاری می‌خواست انجام دهد اعتقاد داشت که بخش خصوصی باید محکم به صحنه بیاید و محدودیتی برای حضورش وجود ندارد ابراز کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مهم‌تر از سیاست‌های اصل 44 بود و یک رویکرد جدیدی در اقتصاد تعریف شد.

 

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی پنج رویکرد دارد که یکی از آنها این است که باید مردمی بوده و اقتصاد در اختیار مردم باشد، درون‌زا باشد و از تمام ظرفیت‌های داخلی باید استفاده شد و برون‌نگر باشد و با دنیا در تعامل بوده و حبس نباشد و همچین عدالت بنیان باشد و دانش بنیان باشد و جهت گیری منابع را به سمت دانش سوق دهد.

 

وی ادامه داد: تحریم برای کشور نعمت و برکت نیست و اقتصاد کشور را حبس می‌کند و این با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تعارض است؛ ما به دنبال این هستیم که اقتصاد مقاومتی بتواند با دنیا صادرات و واردات داشته باشد و منابع و تکنولوژی بگیرد و کالا صادر کند.

 

جهانگیری با اشاره به اینکه هر کس می‌خواهد در خصوص اقتصاد مقاومتی صحبت کند باید این پنج رویکرد را در نظر داشته باشد اذعان کرد: ما با این رویکردها می‌خواهیم اقتصاد را اداره کنیم و این رویکردها اجماعی است، در تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، به تایید مقام معظم رهبری دسیده و ابلاغ شده و همه سه قوه و نیروهای مسلح و همه دستگاه‌های حاکمیتی می‌گویند ما سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را قبول داریم و می‌خواهیم برای اجرای آنها فکر کنیم.

 

وی گفت: همه منابع طبیعی از جمله آب فراوان، زمین حاصلخیر، منابع معدنی، نفت، گاز، مرزهای آبی و خشکی و نیروی انسانی تحصیل کرده و توانمند در خوزستان وجود دارد از این رو خوزستان از هر منظری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای کشور الگو و نمونه باشد.

 

معاون اول رئیس جمهور افزود: تحریم هایی که از سوی آمریکا بر ایران تحمیل شده فشارها و سختی های بسیاری بر زندگی مردم وارد کرده و بحران کرونا نیز فشارهای دیگری بر اقتصاد  زندگی مردم عادی افزوده است در کنار آن بحران‌هایی همچون سیل و زلزله نیز بر زندگی مردم اثرگذار بوده و باعث نارضایتی‌هایی در مردم شده است.

 

وی با بیان اینکه علی رغم اینکه خوزستان دارای سرمایه های بسیاری و کارها و سرمایه گذاری های زیادی انجام شده ولی یک نارضایتی در مردم وجود دارد تصریح کرد: دانشگاه ها باید بر این موضوع تمرکز کرده و بررسی کنند که چرا با وجود این حجم از سرمایه گذاری ولی مردم  یک نارضایتی دارند که آنها را رنج می دهد و هر تصمیمی هم که در مرکز گرفته شود بر رنج و دلخوری آنها اضافه می شود.

 

جهانگیری خاطر نشان کرد: در خوزستان علی رغم همه کارهایی که انجام شده و منابعی که وجود دارد ولی همچنان می بینیم که همه شهرها و روستاهای این استان با مشکل آب شرب، آب های سطحی و فاضلاب مواجه هستند باید کاری کنیم که تاب آوری مردم بالا رود و این احساس در مردم ایجاد شود که کشور، نظام و دولت در تلاش برای حل و فصل مشکلات آنها است.

 

وی با اشاره به اینکه در شورای اقتصاد مصوب شده که چهار درصد از منابع اجرای طرح ها به حوزه مسئولیت های اجتماعی در راستای کاهش مسائل و مشکلات خوزستان اختصاص یابد بیان کرد: همچنین به پیشنهاد وزیر نفت در برنامه هفتم توسعه بخشی از درآمدهای نفتی برای حل مشکلات خوزستان مورد توجه سازمان برنامه و بودجه قرار می گیرد.

 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه این موضوع می تواند روند رسیدگی و حل مشکلات مردم استان خوزستان را تسریع کند ادامه داد: بنابراین از این پیشنهاد وزیر نفت حمایت می کنم و اگر لازم باشد برای اختصاص این منابع از درآمدهای نفتی نیز لایحه مستقلی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

 

وی به بودجه 1400 اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد که بودجه سال 1400 با تعامل دولت و مجلس شورای اسلامی تصویب شود اما همواره باید به نکات کلیدی که از ابتدا نمایندگان مجلس در خصوص واقعی تر شدن اعداد، منابع و هزینه های بودجه بیان کرده اند نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

جهانگیری با تاکید بر اینکه بودجه سال آینده کشور باید به نفع طبقات ضعیف جامعه تنظیم شود ابراز کرد: ایرادهای مطرح شده توسط برخی از دوستان نماینده در مجلس مبنی بر ایرادات لایحه دولت موضوعاتی است که در خود مجلس نیز باید مورد رعایت قرار گیرد، بنابراین باید از پررنگ شدن این ایرادات در بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی پیشگیری شود.

 

وی با اشاره به اینکه روند تصویب لایحه بودجه در مجلس نباید همراه با منابعی موهوم، غیرواقعی باشد عنوان کرد: بنابراین نباید کاری کنیم که کسری بودجه دولت بیشتر شود؛ در صورت بروز این کسری، هزینه ها مطالبه می شوند و باعث ایجاد این ذهنیت خواهد شد که دولت نمی خواهد آن را اجرا کند و این موضوع باعث کاهش رضایت مردم خواهد شد.

 

معاون اول رئیس جمهوری قیمت ها را یک مسئله اساسی و مهم در کشور دانست و اذعان کرد: یکی از موضوعاتی که در این راستا باید به آن توجه ویژه صورت بگیرد، مسئله حقوق ورودی عوارض گمرکی است که در این موضوع نمی توان قیمت دلار را به عنوان پایه تعیین میزان حقوق ورودی در نظر گرفت؛ اگر حقوق ورودی افزایش یابد، هزینه این افزایش به جیب مردم تحمیل می شود.

 

کد خبر 1021858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha