ایران جزو سه کشور دارای بالاترین نرخ رشد توسعه فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناری اطلاعات ایران را جزء سه کشور دارای بالاترین نرخ رشد توسعه فناوری اطلاعات عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمد جواد آذری جهرمی در استودیو تیتر امشب شبکه خبر سیما، افزود: در حال حاضر بنابر گواهی سازمان جهانی مخابرات، جمهوری اسلامی ایران در سه دوره ارزیابی متوالی در میان دو یا سه کشور دارای بالاترین نرخ رشد توسعه فناوری اطلاعات در دنیا قرار دارد.


او ادامه داد: تمام شهرهای کشور از پوشش نسل چهارم تلفن همراه بهره می برند و بیش از 95 درصد از روستاهای کشور به شبکه پهن باند متصل هستند به طوری که آمار مشترکین پهن باند در کشور به 87 میلیون مشترک رسیده و دارای ضریب نفوذ بالای 100 درصد است.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به لحاظ ارزیابی انجام شده در میان کشورهای منطقه از نظر تعداد مشترک، ایران در رتبه اول قرار دارد.


آذری جهرمی اضافه کرد: به لحاظ توسعه زیر ساخت های ICT در شبکه موبایل، ایران جزو کشورهایی قرار دارد که بیشترین دسترسی را دارا هستند این در حالی است که ایالات متحده آمریکا با جمعیتی بیشتر از ایران، پوشش روستایی پهن باند در ایالات متحده از ضریب 100 درصدی برخوردار نیست و این موضوع به یکی از چالش های دولت جدید آمریکا تبدیل شده است.


او گفت: به لطف سرمایه گذاری های خوبی که در حوزه توسعه پهن باند انجام شده، امروز به لحاظ جمعیتی حدود 98 درصد مردم به پهن باند دسترسی دارند و از سویی بخش زیادی از جاده های کشورمان هم به این سیستم متصل است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: به لحاظ شاخص های کیفی و قیمتی، ایران دارای یکی از ارزانترین پهن باندهای دنیا می باشد، البته این شاخص بدون توجه به درآمد و صرفاً به لحاظ قیمت پهن باند تعریف شده است.


آقای آذری جهرمی گفت: کشورمان، در جایگاه دوم منطقه از نظر مقرون به صرفه بودن بهای پهن باند قرار دارد البته به لحاظ تناسب قیمت پهن باند با درآمد مردم هم از وضع خوبی برخورداریم.


او تصریح کرد: به لحاظ پیشرفت در حوزه ICT در شرایطی قرار داریم که 6/4 درصد تولید ناخالص داخلی ما مربوط به ICT می شود و این رقم قابل توجه است این رقم در آغاز دولت تدبیر و امید حدود دو درصد و در سال 96 هم حدود 2.7 درصد بود که در طول این سه سال اخیر با تلاش جوانان ایرانی شاهد رشدی فزاینده بودیم.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سامانه DR افزود: این سامانه، سامانه پایش و کنترل پروژه وزارت ارتباطات است که در حال حاضر به صورت شفاف در دسترس همه مردم قرار دارد در برنامه ششم توسعه هم به ما تکلیف شد تا پایان برنامه توسعه، 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شود.

 

او گفت: از این رو در این سامانه، همه روستاها با هر شرایطی در حال پایش آنلاین قرار دارند این سامانه تا این لحظه نشانگر پوشش بالای 95 درصد روستاهای کشور است البته همه تلاش ما این است که قبل از پایان دولت، پوشش 100 درصدی را برقرار کنیم.


آذری جهرمی افزود: تا این لحظه بخشی از پوشش ها در منطقه بشاگرد و همینطور روستای حاجی آباد دارای عقب ماندگی پروژه ها بودند که با همت و تلاش همکاران ما، قرار است تا 20 اسفند تمام روستاهای آن مناطق را به شبکه ملی اطلاعات متصل نماییم.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخشی از روستای خدابنده و منطقه انگوران از استان زنجان دارای عقب افتادگی های اتصال به شبکه ملی اطلاعات، آنهم بصورت متراکم بودند که با همت همکاران بنده مشکل این مناطق بر طرف شد و در دهه فجر جشن اتصال همه روستاهای آن مناطق به شبکه ملی اطلاعات را بر پا خواهیم کرد.


جهرمی در خصوص اتصال به شبکه ملی اطلاعات بخشی از روستاهای آذربایجان غربی گفت: اتصال روستاهای این استان به پایان رسید و فقط بخشی از مناطق مانند چالدران در دست کار قرار دارد.


او تصریح کرد: از مجموع 3500 روستا در استان پهناور سیستان و بلوچستان حدود 1500 روستا به شبکه ملی متصل نبود که در حال حاضر تیم های متمرکز ما بطور جد در آن منطقه مشغول به کار هستند با احتساب تلاش های در حال انجام، امیدواریم که تا پایان دولت همه روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کرونا ، فضای فناوری اطلاعات کشور را به چالش کشیده است.


آذری جهرمی تصریح کرد: دیده شده که برخی با نمایش دادن تصاویری از بزهکاری های کودکان یا گدایی کردن آنها این شرایط نابسامان و درد آور را به تمام جامعه تعمیم می دهند و سیاه نمایی می کنند در شرایط کرونا هم 13 میلیون دانش آموز و 1 میلیون معلم داشتیم 4 میلیون دانشجو و 140 هزار استاد دانشگاه، تعداد زیادی اساتید حوزه و طلاب در کشور داشتیم اما آموزش در کشورمان تعطیل نشد مشکلاتی بود اما بخش عمده ای از مردم کشور از ظرفیت فضای مجازی بهره جستند و در ایام کرونا به آموزش خود رسیدند حال این میان 5 درصد هم جزء همان مناطقی بودند که به شبکه ملی اطلاعات متصل نبودند. در همین راستا با پایشهای مدام همکاران بنده و با حضور بنده در مناطق همچون روستاهایی که زنی در منطقه پر از برف بدنبال تحصیل بود یا دانش آموزی در بالای کوهی برای خود خانه ای از سنگ ساخته بود و به تحصیل مشغول شده بود مشکل اتصال آن مناطق به شبکه ملی اطلاعات را رفع کردیم. البته مردم هم در همین راستا به شدت به ما کمک کردند.


او افزود: عمده تصاویری که از بچه های روستایی و دانش آموزان در مناطق محروم ارسال می شود واقعی است و ما همه آنها را فرزندان خودمان می دانیم و به آنها توجه می کنیم و قولی موثر جهت اتصال به شبکه ملی اطلاعات به آنها می دهیم.


آذری جهرمی در خصوص ضعف وجود ابزارهای اتصال به شبکه ملی اطلاعات گفت: برخی از دانش آموزان از ابزارهای اتصال برخوردار نیستند و این درد بزرگتری نسبت به باقی مشکلات است ضمناً رفع این مشکل حدود 9 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در حالی که کل بودجه سالانه وزارت ارتباطات هزار و ششصد میلیارد تومان است پس برقرار کردن عدالت در این امر، نیازمند اراده قوی تری است .


او تصریح کرد: در حال حاضر 76 هزار مدرسه متصل به شبکه ملی اطلاعات داریم در آماری فراتر حدود 95 درصد مدارس کشور بصورت رایگان به شبکه متصل هستند.

کد خبر 1022003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha