پیش بینی میوه و مرغ نوروز ۱۴۰۰ / صادرات مرغ و تخم مرغ به دیگر استان ها ممنوع شد

پیش بینی ۸۰۰ تن سیب و پرتقال، برنامه ریزی برای کنترل و نظارت بیشتر بر بازار و تهیه مرغ، تخم مرغ و روغن و برنج برای ایام نوروز ۱۴۰۰ و ماه مبارک رمضان از جمله تدابیر مهم مسئولان برای ایام پیش رو در خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، جلسه ستاد تنظیم بازار خراسان جنوبی شامگاه (12 بهمن) با حضور استاندار خراسان جنوبی و دیگر اعضای ستاد با موضوع بررسی بازار اقلام اساسی مردم و به ویژه مرغ و تخم مرغ و روغن و همچنین پیش بینی میوه و اقلام اساسی ایام نوروز 1400 و ماه مبارک رمضان در دفتر استاندار برگزار شد.

 

«عباس جرجانی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ابتدای جلسه به ارائه گزارشی از توزیع و تهیه کالاهای اساسی و تنظیم بازار در استان در 10 ماهه نخست پرداخت و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از سه هزار تن برنج در استان توزیع شده است.

 

وی با بیان اینکه 5300 تن شکر برای مصرف سال جاری استان پیش بینی شده که تاکنون چهار هزار تن آن توزیع و 1319 تن دیگر در حال جذب برای توزیع است، افزود: همچنین از ابتدای امسال 810 تن گوشت مرغ منجمد در استان توزیع شده است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال 1568 تن روغن خوراکی در قالب تنظیم بازار تامین شده که 500 تن در حال توزیع و 450 تن در حال جذب است، گفت: همچنین 1832 تن روغن مایع در سراسر استان توزیع شده است.

 

جرجانی این را هم گفت که 300 تن روغن خوراکی برای صنوف مختلف در حال جذب است که مشکل آنها نیز حل خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه ۱۹ هزار و ۵۰۰ حلب پنج کیلویی روغن جامد و نیمه جامد در 10 شهرستان استان و 17500 حلب در مرکز استان توزیع شده است، گفت: همچنین 3200 حلب تحویل فروشگاههای اینترنتی شده و 3100 حلب تحویل واحدهای صنفی، اتحادیه فرهنگیان و کارکنان دولت و تعاونی های روستایی شده است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه اخیرا 500 تن روغن مایع براساس نرخ جمعیت در استان توزیع شده است، افزود: از این میزان 125 تن فقط در بیرجند توزیع شده است.

 

توزیع ۳۰۰ تن برنج تنطیم بازار 

جرجانی به توزیع 300 تن برنج در بین همه شهرستان های استان اشاره کرد و اظهارداشت: این برنج ها در قالب تنظیم بازار و هر کیسه 185 هزار تومان توزیع شده است.

 

میوه تنظیم بازار برای عید نوروز دستور کار دیگر جلسه بود که جرجانی در این خصوص به در نظر گرفتن 800 تن میوه برای نوروز 1400 در استان اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به افزایش قیمت سیب و پرتقال به این نتیجه رسیدیم که همین میزان برای استان کفایت خواهد کرد.

 

جرجانی با بیان اینکه گوشت مرغ تنظیم بازار با توجه به نظارت هایی که انجام شده است، اکنون مشکلی در استان نداریم، بیان داشت: در زمینه گوشت قرمز با توجه به افزایش قیمت در سایر استانها، صنوف ما درخواست افزایش را داشته اند اما هنوز موافقت نشده است.

 

وی در خصوص تامین شکر بازار برای مصرف خانگی هم گفت: برای جلوگیری از سوء استفاده از اختلاف قیمت شکر مصرف خانگی با شکر برای صنوف مختلف، تدبیر شده که در بسته های یک کیلویی با قیمت 8700 تومان در بازار ارائه کنیم.

 

طرح ویژه نظارت بر بازار از 15 بهمن

«مشیرالحق عابدی» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هم در این جلسه با بیان اینکه تدبیر ویژه ای در ستاد تنظیم بازار برای مرغ شب عید دیده شده است، گفت: طرح بازرسی و نظارت بر بازار ویژه ایام نوروز 1400 از 15 بهمن آغاز و تا 15 فروردین ادامه خواهد داشت.

 

وی این را هم گفت که به مردم اطمینان می دهیم که علی رغم مشکلات کشور در پایان سال جاری در خراسان جنوبی در زمینه تامین اقلام اساسی مردم مشکلی نخواهیم داشت.

 

«رضا علیزاده» رئیس اتاق اصناف بیرجند هم ضمن گلایه از رسانه های گروهی که انتشار اخبار گران فروشی و عدم عرضه کالا توسط اصناف گزارش تهیه می کنند، گفت: تاکنون اصناف بیرجند همکاری خیلی خوبی با ستاد تنظیم بازار و دولت داشته اند، اما در رسانه ها طوری عنوان می شود که اصناف را مقصر گرانی ها می دانند.

 

وی افزود: اصناف حتی برای جلوگیری از سوء استفاده از بازار مرغ و تخم مرغ، تخم مرغ را با سود 4 درصد و مرغ را با سود 7 درصد به مردم عرضه کردند.

 

«محمد اصغرزاده» مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی هم با اشاره به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی واحدهای مرغی استان، گفت: در این راستا 800 هزار قطعه مرغ تخم گذار در استان معدوم شد.

 

وی با بیان اینکه اکنون 10 واحد مرغ تخم گذار در بیرجند فعال است که 15 تن ظرفیت تولید دارند و این نیاز استان را برطرف می کند، گفت: متاسفانه به دلیل داشتن سود و اختلاف قیمت مرغ و تخم مرغ در بیرجند و استان سیستان و بلوچستان اینها به استان سیستان می روند.

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صادرات تخم مرغ به سایر استانها ممنوع است، افزود: مرغ را هم بدون مجوز مقصد به هیچ عنوان اجازه خروج از استان را نمی دهیم.

 

اصغرزاده با اشاره به اینکه در دی ماه امسال 2 میلیون جوجه ریزی در استان داشته ایم، گفت: برای اسفندماه در زمینه مرغ و تخم مرغ مشکلی نخواهیم داشت.

 

«مهدی روشن» معاون پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی هم از تحویل  28 هزار تن جو، 26 هزار تن ذرت و 25 هزار تن سویا از ابتدای امسال در استان خبر داد و گفت: طی همین مدت 1260 تن مرغ منجمد جمع آوری و توزیع شده است.

 

وی این را هم گفت که 2800 تن جو، 3300 تن ذرت و 300 تن سویا از امروز در سایت بازارگاه برای دام های سبک استان بارگزاری شده که توزیع خواهد شد.

 

 

کد خبر 1022016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha