انجام بررسی باستان شناختی ۴۵ روزه در «تل قلعه» مرودشت

فدایی گفت: بررسی باستان شناختی در «تل قلعه» مرودشت به عنوان یکی از مهمترین محوطه های باستانی دشت مرودشت آغاز شده و به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمید فدایی»، امروز (دوشنبه 13 بهمن) با تبریک دهه مبارک فجر در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز بررسی باستان شناختی در «تل قلعه» مرودشت گفت: بررسی ها در این محوطه باستانی به مدت 45 روز ادامه خواهد یافت.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: تل قلعه یکی از مهمترین محوطه های باستانی دشت مرودشت به شمار می رود که در سال 55 به ثبت ملی نیز رسیده است.

وی اضافه کرد: قدمت محوطه «تل قلعه» به توالی دوره های مختلف تاریخی از هزاره پنجم تا دوران اسلامی منتهی می شود و مطالعه آن به شناسایی رابطه لایه های هخامنشی آن با پارسه نیز منجر خواهد شد.

«فضل الله حبیبی» نیز در این نشست با اشاره به اهداف این بررسی باستان شناسی عنوان کرد: چگونگی پراکندگی و تراکم مواد فرهنگی دوره های مختلف، مستندنگاری و شناسایی دقیق ویژگی های فیزیکی و ساختاری محوطه و ... از این اهداف است.

سرپرست بررسی روشمند تل قلعه و کارشناس باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: تپه قلعه در دهه 50 خورشیدی برای اولین بار مورد گمانه زنی کوچک باستان شناسی قرار گرفت و با  بررسی های سنتی دیگر باستان شناسان، منجر به شناسایی پیاپی تاریخی از دوره های مس-سنگی مربوط به هزاره پنجم و چهارم قبل از میلاد در آغاز عیلامی، عیلامی، هخامنشی و اسلامی شد.

وی اعلام کرد: در بررسی هایی که اکنون آغاز شده و 45 روز ادامه خواهد یافت با استفاده از تصاویر ماهواره ای و هوایی، سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS، مستندنگاری محوطه، بررسی فرسایش و تخریب ها و ... در محوطه به انجام خواهد رسید.

کد خبر 1022130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha