با لایحه بودجه احساسی برخورد نکنیم

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه نباید با لایحه بودجه احساسی برخورد شود گفت: نمی‌توانیم پای بودجه‌ای را امضا کنیم که بوی اصلاح ساختار نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محسن زنگنه در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (14بهمن)مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1400،گفت: شاخص همپوشانی با اسناد بالادستی، سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب و برنامه ششم توسعه از جمله مواردی است که نه تنها  در لایحه بودجه پیشنهادی دولت بلکه در لایحه اصلاح شده از سوی کمیسیون تلفیق  نیز مشاهده نمی‌شود زیرا چارچوب لایحه پیشنهاد شده تناسبی با اسناد یاد شده ندارد.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: نرخ نقدینگی باید دو هزار و 800 باشد اما اکنون از 3 هزار نیز گذشته است؛ باید پاسخ داده شود چه برنامه‌ای برای جلوگیری از نقدینگی داریم و همچنین مسئله بیکاری، اشتغال و ... نیز چطور مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.اصلاح ساختار بودجه نیز از دیگر شاخص‌های مهم محسوب می‌شود، در زمانی که مجلس یازدهم توفیق حضور در محضر رهبر انقلاب را داشت، ایشان خواستار اصلاح ساختار بودجه شدند، آیا می‌توانیم پای بودجه‌ای را امضا کنیم که بوی اصلاح ساختار نمی‌دهد. چطور در آینده باید به مردم، دانشگاهیان و متخصصان در خصوص ساختار بودجه پاسخ دهیم.

 

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید با لایحه بودجه احساسی برخورد کنیم  اظهار کرد: شاخص شفاف‌سازی از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه باید مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان مثال در تبصره 14 به دولت اجازه داده شده اگر منابع‌اش تأمین نشد می‌تواند برای پرداخت یارانه نقدی به دلخواه هر چه می‌خواهد اوراق مالی چاپ کند که این امر مصداق عدم شفافیت است.

 

وی با مهم دانستن ابعاد اقتصاد سیاسی بودجه ،گفت: در واقع اکنون با دولتی طرف هستیم که طرح‌های معیشتی و قیر را اجرا نکرده است بنابراین اگر اصلاحات صورت گرفته از سوی کمیسیون تلفیق نیز تصویب شود، چه کسی قرار است آن را اجرا کند زیرا دولت با صراحت اعلام کرده این کار را انجام نمی‌دهد و در این راستا عزمی هم ندارد.به عنوان مثال دولت چطور می‌تواند 25 هزار میلیارد به درآمدهای ارزش افزوده اضافه کند. آیا دولت می‌تواند 17 هزار میلیارد از محل ورود خودرو از مناطق آزاد به کشور را تأمین کند.

 

وی گفت: اکنون دو حالت در مواجهه با بودجه وجود دارد، ابتدا باید اصلاحات انجام شده از سوی کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود اما دولت آنها را اجرا نمی‌کند یا اینکه دولت هر آنچه می‌خواهد اجرا می‌کند که آن وقت فقط امضای مجلس انقلابی پای این بودجه مانده است.

 

روح الله ایزدخواه  نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: اقداماتی از جنس آزادسازی قیمت ها، قطع یارانه ها، کاهش هزینه های دولت، افزایش نرخ سوخت و فروش اموال دولتی در نسخه شوک درمانی از سوی صندوق بین المللی پول ارائه شده است.آن ها از سال ها قبل برای کشورهایی مثل ما چین نسخه ای را دیده اند و قبل از اینکه ما دست به اصلاحات ساختاری و نهادی بزنیم شروع کرده ایم به اجرای نسخه شوک درمانی این صندوق که منجر به بیکاری سنگین، فساد گسترده و افزایش شکاف طبقاتی می شود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است گفت: تا بانک های خصوصی سرکش را کنترل نکنید افزایش یارانه مردم تنها باعث فقر آن ها می شود.

 

وی گفت: کمیسیون تلفیق زحمت بسیاری کشید و قدردان آن هستیم اما باید گفت اصلاحات روی کاغذ در جامعه جور دیگری رقم می خورد در حال حاضر چنین پالسی داده می شود که مجلس ارز 4200 تومانی را به 17 هزار و 500 تومان افزایش داده است، خاتمه این پالس دست شما نیست و جامعه جور دیگری رفتار می کند بنابراین باید قدرت ارزش پول ملی را حفظ کنیم.

 

ایزدخواه  تاکید کرد: این که گفته می شود حذف رانت از اصلاح ارز شروع می شود آدرس غلط است اطلاعات کامل، دقیق و محرمانه ای دارم که نشان می دهد این قصد به سرانجام نمی رسد و البته وضع ارز 4200 تومان سیاست غلطی بود برای اینکه در بازار نرخ ارز آزاد را بالا ببرند و سیاست تک نرخی بودن ارز را کنار بگذارند به جای آنکه انضباطی اعمال کنند.

کد خبر 1022665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha