گزارش بحران های طبیعی در استان کرمان و اقدامات انجام شده تشریح شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: امسال سرمازدگی ۲ هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان و طوفان ۳۱۲ میلیارد تومان به استان خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، مجید سعیدی سه شنبه (14 بهمن) در نشست خبری ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: در اواخر آذر سال 96 سه زمین لرزه بالای 6 ریشتر در منطقه هجدک راور به وقوع پیوست که وقوع آن ها در فاصله زمانی کوتاه برای استان بسیار غافلگیر کننده بود و پس از آن زلزله 5.4 ریشتر در کوهبنان داشتیم که خساراتی در پی داشت.

 

 

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان به اقدامات 8 سال اخیر اشاره کرد و افزود: افتتاح واحدهای مسکونی بازسازی شده در مناطق زلزله زده استان در مرداد 97، افتتاح شبکه بیسیم رادیو ترانک مدیریت بحران استان کرمان برای اولین بار در کشور در دی ماه همان سال، افتتاح مرکز مانیتورینگ حوادث استان در دی ماه، ، پایش کیفی هوا، تدوین سند جامع آموزش مدیریت بحران استان، پیشنهاد فرآیند الکترونکی کردن پرداخت خسارات ناشی از وقوع حوادث داشتیم که به عنوان اولین استان در کشور است و ... از جمله اقدامات ستاد مدیریت بحران در سال 97 بودند.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه استان کرمان یک استان زلزله خیز است و توسعه ایستگاه های لرزه نگاری در استان را در دستور کار قرار دادیم، افزود: 8 ایستگاه لرزه نگاری در استان وجود دارد که 2 ایستگاه آن موقت است و قرار شد این ایستگاه های موقت به ثابت تبدیل شوند که در مجموع تعداد ایستگاه های لرزه نگاری استان به 11 ایستگاه می رسد.

 

 

 

سعیدی با اشاره به اینکه استان کرمان پشتیبان استان های جنوبشرق کشور بوده است، اظهار کرد: در اسفند ماه سال 97 استان کرمان به کمک سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان و در فروردین سال 98 به مناطق سیل زده استان های گلستان، خوزستان، ایلام، لرستان، سیستان و بلوچستان به صورت زمینی و هوایی کمک رسانی کرد و استان کرمان به عنوان معین شهرستان حمیدیه خوزستان تعیین شد.

 

 

 

وی با بیان اینکه بازسازی و مقاوم سازی 300 واحد مسکونی در سال 98 در استان کرمان از دیگر اقدامات بود، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته در جنوب و غرب استان با پدیده هجوم ملخ ها صحرایی مواجه شدیم که خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفت توانستیم ملخ ها را زمینگیر کرده و از خسارت زدن و هجوم آن ها به مزارع و باغات جلوگیری کنیم.

 

 

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با بیان اینکه سیاست مدیریت بحران تغییر رویه از مدیریت بحران به مدیریت ریسک است بنابراین نقاط خطر و حادثه خیز را شناسایی کردیم، گفت: زلزله، سیل، طوفان و گرد و غبار، خشکسالی، فرونشست و رانش زمین، صاعقه و سرمازدگی بیشترین خسارات را در سال های اخیر به کرمان وارد کردند.

 

 

 

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ای مبنی بر کمک از سایر دستگاه ها برای زمان آبگرفتگی و سیل و ... گفت: برای لایروبی رودخانه ها تفاهم نامه همکاری با ارتش امضا شده است.

 

 

 

سعیدی بیان کرد: یکی از پروژه ها ادامه و تکمیل سیل بند خرم است که این سیل بند در دهه 50 طراحی شده و اگر این سیل بند را اجرا کنیم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد را از سیل نجات می دهد بنابراین برای اجرای آن تفاهم نامه ای با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد کردیم.

 

 

 

وی ادامه داد: استان کرمان معین منطقه 14 شهر تهران در زمان بحران و حادثه است و به همین واسطه اقداماتی آغاز کردیم و جلسات هماهنگی و کارشناسی از این منطقه انجام شده است.

 

 

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان افزود: حدود 30 میلیارد تومان به شرکت آب و منطقه ای استان برای سد نسا و  پایین دست تخصیص یافته است.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه حدود 94 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با گرد و غبار در استان از محل صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کرد، گفت: با کمک فرمانداری ها 992 روستای در معرض خطر حوادث طبیعی در استان کرمان شناسایی کردیم که این روستا ها برای ایمن سازی بررسی می شود.

 

 

 

سعیدی خاطرنشان کرد: در جمع در طی سال 96 تا 99 حدود 145 هزار هکتار مطالعات عرصه های بیابانی، 11 هزار و 12 هکتار نهال کاری، هزار و 729 هکتار جنگل کاری، 990 هزار مورد احداث بادشکن بیولوژیک، احداث گوراب و مالچ پاشی و ... در استان کرمان صورت گرفته است.

 

 

 

وی افزود: از ابتدای مهر ماه تاکنون در 13 شهرستان 74 رودخانه را لایروبی و 46 سیل بند در اطراف روستاها ایجاد کردیم و 101 روستا و آبادی و 10 شهر در استان کرمان با لایروبی رودخانه ها ایمن سازی شده است.

 

 

 

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا پایان دی ماه در استان 734 زلزله رخ داده است، بیان کرد: در سال گذشته 858 هکتار و در سال جاری هزار و 647 هکتار از مراتع استان دچار آتش سوزی شدند.

 

 

 

وی با بیان اینکه 76 حادثه طبیعی در استان در سال جاری رخ داده است که شامل سیل، صاعقه و سرمازدگی و ... بوده است، در پایان گفت: امسال مجموع کل خسارات حدود 5 هزار و 254 میلیارد تومان به استان کرمان خسارت وارد شده است و همچنین امسال حدود 29 هزار و 586 هکتار از اراضی زراعی، 17 هزار و 974 هکتار باغی در استان دچار سرمازدگی شدند و به طور کلی امسال سرمازدگی 2 هزار و 928 میلیارد تومان و طوفان 312 میلیارد تومان به استان خسارت وارد کرده است.

کد خبر 1022834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha