حدیث،  مادر علوم اسلامی است/آیت الله ری شهری دیپلماسی حج را رونق بخشید

آیت الله حسینهی بوشهری با اشاره به ویژگی های آیت الله حسینی بوهشری گفت: آیت الله ری شهری علاوه بر کارهای بزرگ پژوهشی در حوزه حدیث، دیپلماسی حج را رونق بخشید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله حسینی بوشهری در مراسم نکوداشت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری با عنوان «تجلیل از پنجاه سال حدیث پژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت» که امروز(چهارشنبه ۱۵ بهمن‌) در محل ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم در حال برگزاری است با تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه(س) و دهه فجر گفت: منابع حدیثی گنجینه ای گرانبها در دست ماست و علمای بزرگ ما تلاش های بسیاری کردند در مباحث مختلف مربوط به حدیث و حراست از این گنجینه ماندگار انجام داده اند و  امروز هم علاوه برحوزه های ما ، به برکت دارالحدیث دانشجویان ما هم آشنا با مباحث حدیثی هستند.

 

 

وی با بیان اینکه نکته ای که مغفول مانده ، در رابطه با روایاتی بوده که معطوف به فقه بوده  گفت: در مباحث اخلاقی و مستحبات کم پرداخته شده و معتقدم کار بزرگی که علمای ما در فقه انجام دادند باید در حدیث هم انجام دهند.

 

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: حدیث، میراث ماندگار معصومان(ع) است که امروز به دست ما رسیده و گنجینه ای گرانبها در دست ما است؛ آیت‌الله ری‌شهری کار بزرگی کرده است و به بیان امام صادق(ع) باید شیعیان را به اندازه شناختشان از روایات ائمه(ع) بشناسیم که هر چه آشنایی آنان در این عرصه بیشتر باشد، درجات‌شان بالاتر است.

 


وی افزود: شخصیت‌های بزرگ و پژوهشگران اسلامی با آثاری همچون وسائل‌الشیعه، کافی و مستدرک و همه کتب روایی، امروز به عنوان گنجینه‌ای گرانبها در اختیار ما است؛ این هم به سبب مشوق‌هایی همچون حدیث «جلاءالقلوب» است، باعث تدوین کتب شده است.

 


امام جمعه قم تصریح کرد: اگر حدیث را از علوم اسلامی کم کنیم، چیز قابل توجهی باقی نمی‌ماند؛ قرآن کریم به ما یاد داده است که تفسیر به معنای «کشف ‌الغناء» است و پیامبر باید تبیین‌کننده باشد.

 

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حدیث مادر علوم اسلامی است تاکیدکرد: آیت الله ری شهری حدیث را در غربت دید و به این حوزه ورود کرد.

 

وی ادامه داد:  حتی زندان ساواک هم نتوانست ایشان را از این کار بزرگ بازدارد و در زندان هم روی حوزه حیث کار می کردند و کتابی ارزشمند را تدوین کردند.

 

امام جمعه قم با اشاره به ویژگی های ایشان در نیم قرن حدیث پژوهی گفت: ایشان هنرمندانه در کنار کار اجرا و مسئولیت های سنگینی که در اجرا داشتند به کار پژوهشی هم پرداختند پژوهش را رها نکردند.

 

وی با بیان اینکه ایشان به کار فردی بسنده نکردند و استاد و شاگرد تربیت کردند وامروز اساتید بزرگی  در فن حدیث داریم.

 

امام جمعه قم افزود: آثار موضوعی ایشان، رونق‌بخشیدن به دانشگاه، فعالیت در فضای حقیقی و مجازی، ترجمه به زبان‌های مختلف، کیفیت‌بخشی به جای کمیت‌بخشی، که عبارت «مردم از ما معارف می‌خواهند و این معارف در دل بیانات روحانی ائمه عصمت و طهارت هست» از سخنان آیت‌الله ری شهری است.

 

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: آیت الله ری شهری فقط به حوزه بسنده نکردند و دانشگاه را هم مورد توجه قرار دادند، به ترجمه فارسی بسنده نکرد و ترجمه انگلیسی را هم داشتند.

کد خبر 1023102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha