عطش موجود در بازار عرضه و تقاضا را دچار مشکل کرده/ محصولات کارخانه روغن نباتی گلناز متنوع خواهد شد

قبادی گفت: کارخانه روغن نباتی گلناز هر آنچه امکان تولید داشته باشد مواد اولیه به آن می‌دهیم و آمادگی داریم خارج از نوبت به این کارخانه ارز بدهیم تا بتواند بدون واسطه، خود مواد اولیه را وارد کند و زیر نظر سازمان صمت روغن تولید و توزیع کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، عباس قبادی چهارشنبه (۱۵ بهمن) در حاشیه بازدید از کارخانه روغن نباتی گلناز با اشاره به شرایط تحریمی کشور، گفت: دشمن واقعاً با همه توان، جنگ اقتصادی بسیار بزرگی را علیه کشور آغاز کرده و این محاصره اقتصادی جدی است و اگر علیه هر کشور دیگری بود قطعاً آن کشور با مشکل جدی مواجه می شد. 

 

 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه کشور تا حدودی به تاب آوری رسیده و برخی از کارخانه‌هایی که به دلیل تحریم‌ها زمانی تعطیل شدند اما دوباره شروع به فعالیت کردند؛ افزود: از نظر مواد غذایی در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد و به اندازه کافی کالا وجود دارد اما سؤال این است که چرا گرانی است؟ در حالی که از جهت فراوانی کالا مشکل نداریم.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 500 هزار تن روغن خام که مصرف 6 ماه کشور است، ذخیره داریم و همچنین حدود 300 هزار تن روغن در مخازن کارخانجات وجود دارد لذا در کشور بیش از نیمی از نیاز مصرف روغن سال آینده وجود دارد و از نظر روغن خام، ظروف و تولید مشکل نداریم اما بحث گرانی به دلیل وجود یکسری مشکلات در بدنه اقتصادی کشور است که باعث گرانی کالاها شده است.

 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت ادامه داد: یکسری بورس، هزینه‌های جانبی(افزایش حقوق  ...)، تورم در کشور، بیکاری که واقعاً کُشنده است و گرانی مسکن و سرمایه‌های عظیمی که دست افراد خاصی است باعث گرانی شده و بنده در ستاد تنظیم بازار کشور نمی‌توانم همه این مشکلات را کنار بگذارم و بگویم شما ارز 4200 تومان می‌گیرید حق تغییر قیمت کالا را تا سه سال آینده ندارید.  

 

 

وی تصریح کرد: گوشت مرغ هم 20 هزار و 400 تومان قیمت گذاری کردیم اما مرغدار از این قیمت راضی نیست و می‌گوید این قیمت برای ما توجیه اقتصادی ندارد از آن طرف اگر افزایش قیمت دهیم مصرف کننده ناراضی می‌شود و کنترل همه این موضوعات خیلی سخت است.

 

 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اینکه ما سفره و نیازمندی‌های مردم را در بازار تأمین کردیم، ادامه داد: سهمیه‌بندی را کنار گذاشتیم و هر کارخانه‌ای به هر میزانی که تولید دارد مواد اولیه به آن ها داده می‌شود اما باید در سامانه ثبت شود.

 

 

وی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی تأکید کرد که تصور نکنید بازار را رها کردیم که اینگونه نیست و اگر بزرگترین اقتصاددان‌های جهان را بیاورید با توجه به شرایط کشور نمی‌توانند کاری بیش از این بکنند؛ گفت: با شرایطی که داریم رسانه ها، مسئولین کشور مسائل و مشکلات کشور را بهتر درک کنند.

 

 

قبادی گفت: الان باید کمک کنیم چرخ کارخانه راه بیفتد بعد راجع به جزییات کالا صحبت کنیم و نمی‌دانم چه اتفاقی در دنیا رخ داده که نوسانات قیمت هفتگی شده است و قیمت جهانی بالا رفته و نمی‌دانم چرا مواد غذایی نمی‌فروشند؟ 

 

 

وی تصریح کرد: به دنبال سهمیه‌بندی مواد اولیه تولید روغن نیستیم و این کالا به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود و کشور در 40 سال اخیر هیچگاه با مشکل روبرو نشده بود و متأسفانه برخی از فروشگاه‌ها زیر بار ثبت کالاها در سامانه نیستند لذا مجبور هستیم این کالا را در فروشگاه‌های بزرگ عرضه کنیم.

 

 

وی با اشاره به تغییر ذائقه مردم به سمت مصرف روغن مایع، گفت: مردم کمتر روغن جامد استفاده می‌کنند و روغن پالم در کشور به حاشیه کشیده شده است البته هرچند از لحاظ پزشکی توصیه نمی‌شود و کمتر از 30 درصد در کشور مصرف می‌شود.

 

 

قبادی با اشاره به مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز گفت: در کشور کمبود مواد اولیه، کارخانه و متخصص در زمینه تولید روغن نداریم و تولید در حال انجام است.

 

 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت سفره مردم را اولویت اول کارگزاران نظام دانست و بیان کرد: قصوری در شبکه تولید وجود ندارد و شبکه توزیع نیز در حال فعالیت هستند و ما کمبودی در روغن نداریم و مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: کارخانه روغن نباتی گلناز هر آنچه امکان تولید داشته باشد مواد اولیه به آن می‌دهیم و آمادگی داریم خارج از نوبت به این کارخانه ارز بدهیم تا بتواند بدون واسطه، خود مواد اولیه را وارد کند و زیر نظر سازمان صمت روغن تولید و توزیع کند لذا در تخصیص ارز به این کارخانه هیچ مشکلی نداریم و هر میزان نیاز داشته باشد به آنها می‌دهیم.

 

 

قبادی با تأکید مجدد بر اینکه مشکل در تأمین مواد اولیه روغن نداریم، خاطرنشان کرد: به دلیل عطشی که در بازار است عرضه و تقاضا دچار مشکل شده و نوید این را می دهیم که محصولات کارخانه روغن نباتی گلناز متنوع خواهد شد.

 

 

وی افزود: میزان مصرف ماهیانه روغن کشور 140 هزار تن است و در این ماه نیز 177 هزار تن روغن به کارخانه‌ها دادیم.

 

 

فرزاد علیجانی، مدیرعامل کارخانه روغن نباتی گلناز نیز در این جلسه از مسائل مالی و مشکلات کارخانه گفت و افزود: 310 نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند و بیش از 32 هزار تن روغن اخذ شده است و ماهانه استان کرمان به ۷ هزار و ۵۰۰ تن روغن نیاز دارد.

 

وی با اشاره به اینکه گلناز از نظر ظرفیت سومین کارخانه در کشور است، گفت: بویی که روغن مخلوط گیاهی می‌دهد برای این است که نباید این روغن را برای سرخ کردن استفاده کرد و فقط باید برای سالاد و پخت و پز استفاده شود.

کد خبر 1023340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha