ساماندهی بیمه ۷ هزار فعال قرآنی تا آینده نزدیک/برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن در سال آینده

فقهی‌زاده به برگزاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت اشاره کرد و گفت: احتمال اینکه این آزمون تا دوشنبه هفته آینده تمدید شود وجود دارد. تا صبح امروز، ۱۷ بهمن‌ماه، ۱۱۰ هزار شرکت‌کننده ثبت نام کرده‌اند و این رقم فراتر از پیش‌بینی‌های ما بوده است.

به گزارش خبرنگار قران‌ و معارف خبرگزاری شبستان، عبدالهادی فقهی زاده  معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری اخبار سیما  با بیان این مطلب که دستگاه های قرآنی باید نسبت به  ترویج فرهنگ اهتمام داشته باشم گفت: ما باید ظواهر قرآنی یا همان فعالیت‌های قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی که به معنای ترویج بینش منش و روش قرآنی است تفاوت بگذاریم.ضمن اینکه ظواهر قرآنی مبارک است و باید مورد اهمیت قرار گیرد نباید این موضوع هدف باشد بلکه  مسئولین باید ابتدا خود قرانی باشند تا بتوانند دیگران را قرانی کنند تا پس از تبیین بینش و منش به سبک زندگی قرآنی در دست یافت.

تمرکز بر روی توسعه فعالیت های عترتی

 وی با بیان این مطلب که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدت سه سال اخیر بر روی فعالیت های اهل بیتی تمرکز خاصی داشته است تصریح کرد:  نامگذاری پایتخت نهج البلاغه ایران در شهر کاشان و همچنین پایتخت صحیفه سجادیه ایران در شهر یزد از جمله اقداماتی است که معاونت قرآن و عترت برای توجه بیشتر به فعالیت های اهل بیتی داشته است همچنین در آینده نزدیک شهر بندرعباس به عنوان شهر دوستدار امام سجاد  علیه السلام معرفی می شود. نام گذاری پایتخت های معنوی ایران کاری سمبولیک نیست  بلکه این برنامه‌ها به صورت ملی در سراسر کشور ایران اجرایی می شود.

وی با اشاره به دیگر برنامه ها این معاونت  تصریح کرد:  برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت  از دیگر برنامه های این معاونت است که تاکنون نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند و این آزمون برای چندمین بار پیاپی تا 20 بهمن ماه  تمدید خواهد شد همچنین قصد  داریم تا نمایشگاه بین المللی در اردیبهشت ماه سال دیگر به صورت مجازی برگزارکنیم که منشا حضور آثار و دستاوردهای قرآنی هنرمندان خواهد بود.

 


 

پایش ۷ هزار بیمه شده فعالان قرآنی

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به بیمه فعالان قرآنی گفت: تاکنون نزدیک 5 هزار نفر از فعالان قرآنی بیمه شده اند و تا  آینده نزدیک حدود 2 هزار نفر دیگر ساماندهی خواهند شد. از زمان حضور این حقیر در معاونت قرآن و عترت با اهتمام وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان صندوق فرهنگ و هنر بیشترین بیمه شدگان متعلق به فعالان قرآنی است گفتنی است در بدو و این امر حدود چهار هزار نفر از فعالان قرآنی بیمه شدند و این رقم تا سال ۹۷ به حدود ۷ هزار نفر رسید اما پس از پایش های انجام شده درخصوص فعالان قرآنی حدود دو هزار نفر از این تعداد کاسته شدند اما در نظر داریم که این تعداد نیز ساماندهی شوند.

 وی با اشاره به فعالیت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی و ترویجی شورای انقلاب فرهنگی گفت در این کمیسیون با حضور نهادهایی همچون صدا و سیما سازمان تبلیغات اسلامی کمیته امداد امام خمینی سازمان بهزیستی هر ساله پروژه های کلانی در راستای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی تعریف می شود که با هم افزایی هایی  انجام شده سالانه ۱۶۰ پروژه به تصویب و اجرای خواهد شد.

تفاوت بین فعالیت قرآنی با فرهنگ قرآنی/ترویج بینش، منش و روش

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه اظهار کرد: در جمهوری اسلامی برای ارگان‌های دولتی و سازمان‌های رسمی وظایفی تعریف شده است که اگر در کنار نهادهای مردمی قرار گیرد، می‌تواند به هم‌افزایی بیشتر بینجامد. اینکه ما با آرمان‌های بلند فاصله داریم، نکته مهمی است. نباید فعالیت‌های قرآنی را با فرهنگ قرآنی اشتباه بگیریم، طریق رساندن مخاطبان به فرهنگ اسلامی، فعالیت‌هایی هستند که جنبه‌های گوناگونی از حفظ و تلاوت تا هنرهای قرآنی را شامل می‌شود. فعالیت‌ها را در جای هدف گذاشتن اشتباه است. فرهنگ را به طور ساده به بینش، منش و روش معنا می‌کنم که حوزه‌های گوناگون شناختی را در بر می‌گیرد. اگر فعالیت‌های قرآنی فقط به تغییر در بینش منتهی شود، فرهنگ را به صورت کامل نیافریده است، اگر این فعالیت‌ها از ساحت بینش به ساحت منش و در ادامه سبک زندگی وارد شود، آن وقت است که فرهنگ آفریده شده است، ما اگر از سطح ظاهر به باطن حرکت نکنیم، خدمت زیادی انجام نداده‌ایم.

نقش مردم در ترویج فرهنگ قرآنی

وی با نقش مردم در ترویج فرهنگ قرآنی عنوان کرد: «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» یعنی تا خود مردم قیام به قسط نکنند، کاری پیش نمی‌رود، بخشنامه صادر کردن و حکم دادن بخشی از اقتضائات کار است، اما تا زمینه قسط و گسترش ارزش‌ها را فراهم نکنیم مردم پا به میدان نخواهند گذاشت. در تاریخ معاصر، مردم اصلی‌ترین نقش در پاسداشت عناصر اصلی تشکیل‌دهنده فرهنگ، قرآن و عترت را بر عهده داشته‌اند. مردم، جان دادند، جهاد کردند و از جان و مال مایه گذاشتند تا به قسط دست پیدا کنند. آنچه که در انقلاب اسلامی در ارتباط با حوزه معارف اسلامی صورت گرفته است، عمدتاً نتیجه تلاش عارفان پاک‌باخته و عالمان دلسوخته است که بی‌هیچ چشمداشتی به ساحت قرآن و معارف خدمت کرده‌اند.بدون شک یکی از اهداف متعالی انقلاب، کسب استقلال و نفی سلطه بیگانگان بود.علامه طباطبایی(ره) در المیزان، شرح نفی غلبه کافران بر مؤمنان را منوط به پایبندی اهل ایمان به لوازم ایمان می‌داند. ما چه در زمان انقلاب و چه در مراحل تثبیت و استمرار انقلاب باید به لوازم ایمان مجهز باشیم. مردم، نقش مهمی در پیدایش انقلاب و استمرار و تثبیت آن داشته‌اند، باید به مردم به مثابه یک شاقول نگاه شود تا هر گاه انحراف پیدا کردیم، گوشزد کنند که راه را به خطا رفته‌ایم.

شایان ذکر است؛گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی صبح امروز، ۱۷ بهمن‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با اجراوکارشناسی مهدی قصری‌زاده به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

 

 

کد خبر 1023807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha