گزارش شبستان از سفر استاندار کرمان به راین

استاندار کرمان در سفر به راین ضمن افتتاح چند پروژه و بازدید از مجموعه های مختلف، در خصوص مطالبات مردمی و مسئولین نکاتی بیان و دستورات لازم را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛  علی زینی وند، استاندار؛ در ششمین روز از ایام الله دهه فجر، جمعه(17 بهمن) به اتفاق محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، فرماندار، مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و راهداری و حمل و نقل جاده ای، معاون عمرانی استاندار و... به راین سفر کرد.

 

 

این سفر که در ادامه سفرهای استاندار جدید کرمان به بخش ها و شهرستان های استان بود با استقبال مسئولین محلی و ادای احترام به مقام شامخ شهدای شهر آغاز شد.

 

 

افتتاح سیستم پایش تصویری شهرداری با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان که شامل ۳۲ دوربین در ورودی ها، خروجی ها و مرکز شهر و ۱۳ مورد آن نظارتی (پلاک خوان) است؛ نخستین برنامه افتتاحیه استاندار در راین بود که مورد تحسین وی قرار گرفت.

 

 

دکتر زینی وند سپس ساختمان جدید پایگاه اورژانس ۱۱۵جاده ای راین را با اعتبار ۵۵۰ میلیون تومان به یاد شهدای انقلاب اسلامی و سپهبد شهید قاسم سلیمانی افتتاح کرد.

 

 

در حاشیه این افتتاح احمد نیکبخت، مسئول مرکز جامع خدمات سلامت شهری راین به خبرنگاران گفت: پایگاه اورژانس 115 تا شعاع 30 کیلومتری اطراف را پوشش دهی می کند و در صورت فوریت های پزشکی بیش از این مسافت را نیز پوشش می دهد.

 

 

وی یکی از نیازمندی های جدی این پایگاه را با توجه به تصادفات طول سال، نیاز مردم منطقه و قرار گرفتن راین در محور ارتباطی کرمان به جیرفت؛ افزایش دو آمبولانس موجود به 3 تا 4 دستگاه دانست.

 

 

نیکبخت افزود: محل فرود بالگرد نیز نیازمند بهسازی است که حداقل 20 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و هم اکنون باید بتن ریزی شود.

 


وی سپس برای نخستین بار راهی منطقه نمونه گردشگری آبشار در دامنه کوه هزار راین شد و پس از بازدید کامل این منطقه؛ آن را مجموعه ای بی نظیر توصیف و بیان کرد: این منطقه را باید با سرمایه گذاری مناسب از این وضعیت در بیاریم و مسئولین باید به نظافت این مجموعه توجه بیشتری کنند زیرا بعضی از صحنه ها زیبنده اینجا نیست.

 

 

زینی وند در بازدید از محور ارتباطی راین به گلزار از توابع بردسیر هم ضمن استماع گزارش فعالیت های انجام شده؛ به پیمانکار دستور داد تا از فردا کار را آغاز و حداکثر تا خردادماه سال 1400 آن را تحویل دهد و تصریح کرد: اعتبارات لازم در این خصوص اختصاص داده می شود.

 

 

برای تکمیل این محور ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده که تاکنون ۷۰ درصد آن تخصیص یافته و در مجموع نیازمند 4 میلیارد تومان است.

 

 

منبع ذخیره آب شهرداری راین با گنجایش ۱۶ هزار لیتر که تاکنون حدود ۸ کلیومتر برای لوله کشی شهری از آن استفاده شده و آبیاری فضای سبز داخل بخش را نیز پوشش می دهد؛ مقصد بعدی بازدیدهای استاندار کرمان بود.

 


این منبع که در داخل باغ 117 هکتاری شهرداری قرار دارد تا کنون محل تأمین آب ۲۵ هکتار سطح کشت این باغ بوده و به گفته شهردار راین قرار است سطح زیرکشت کل باغ دنبال شود تا از این طریق منبع درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد شود.

 


روستای ده میرزا، ارگ زنده مقصد بعدی استاندار بود که در جمع اهالی آن حضور یافت و از نزدیک مشکلات آنان را استماع کرد.

 

 

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس توضیح داد: ده میرزا تنها روستای کشور بود که اهالی آن هیچ مالکیت شخصی در مسکن نداشتند و نسل اندر نسل در منازل اربابان خود زندگی می کردند که با رایزنی با بنیاد مسکن زمین در جوار روستا و به قیمت بسیار مناسب در اختیار آنان قرار گرفت و شروع به ساخت و ساز کردند.

 

 

برای ۶۰ خانوار پروانه ساخت در نظر گرفته شده که پروانه ساخت ۴۰ واحد صادر شده و از این تعداد ۱۵ واحد تا پای سقف رفته است.

 



استاندار کرمان تکمیل  زیرساخت های مهمی چون آب، برق و گاز را مورد تاکید قرار داد و گفت: سقف وام برای منازل جدید افزایش یابد و منازل آماده تکمیل در اولویت قرار بگیرد تا روستا برقرار شود و بنیاد مسکن نباید منتظر تکمیل منازل باشد و شن ریزی معابر را انجام دهد.

 


راه اندازی مجدد خانه بهداشت روستا از مطالبات مردمی بود.

 


در ادامه این سفر پروژه روکش آسفالت حسین آباد به گروه به طول ۷.۵ کیلومتر با اعتبار ۴.۵ میلیارد تومان توسط استاندار افتتاح شد.

 

 

 


علی سیدعلیخانی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان از افتتاح 76 مورد پروژه راهداری در دهه فجر خبر داد و افزود: در بخش راین پروژه های زیادی در دست اجرا داریم که ۱۴ میلیارد تومان مطالبات دارند.

 

 

در ادامه اهالی خواستار اختصاص پایگاه اورژانس به دهستان گروه و نیز با توجه به اینکه منابع طبیعی منطقه در معرض خطر قرار دارد، خواستار ایجاد پایگاه اطفاء حریق شدند.

 

 

 ارائه گزارش مشکلات معدن مس دشت شغین و کمسرخ از دیگر موارد مطروحه بود که دکتر پورابراهیمی توضیح داد مطالعات اولیه انجام و منتظر تصویب شورای معادن برای بهره برداری از معدن هستیم.

 

 

استاندار کرمان با بیان اینکه نیمه اول ۱۴۰۰ گاز به این منطقه می رسد؛ درخواست کرد تجهیزات مخابرات دهستان گروه در اولویت قرار بگیرد و افزود: برای راه اندازی پایگاه اورژانس در این منطقه باید با دانشگاه علوم پزشکی مشورت کنیم.

 

زینی وند در ادامه با بازدید از مجموعه ارگ کهن راین و صنایع دستی این بخش ضمن تحسین صنعت فلزکاری راین و تأکید بر اینکه ارگ راین باید تبدیل به یک مجموعه توریستی اقامتی در کشور شود؛ گفت: خیابان های منتهی به ارگ راین متناسب با معماری ارگ بازسازی شود.
 

 


استاندار کرمان همچنین در خطاب به شهردار راین گفت: بلوار افلاطون که دو طرف آن درختان بزرگ چنار واقع شده، دیوارهای مشرف به بولوار زیبا سازی شود.

 

 

زینی وند سپس با حضور در جمع مردم راین در مصلی نماز جمعه درخواست های مردمی را استماع و دستورات لازم برای پیگیری را داد.

 

 

افتتاح طرح آبیاری کم فشار در زمینی به مساحت ۹۶ هکتار به نمایندگی از ۷۳۰ هکتار با اعتبار ۵۶ میلیارد ریال کمک بلاعوض دولت و 15 درصد سهم خودیاری از دیگر برنامه های استاندار بود که در این افتتاحیه توضیح داده شد: پسته راین ناشناخته اما یکی از مرغوب ترین پسته های ایران است که ارزش صادراتی دارد.

 

 

استاندار کرمان از مجموعه دامپروری صنعتی گوسفند (داشتی) که با ظرفیت ۲۰۰ رأس بالغ و ۲۰۰ رأس مولد و با اعتبار ۹۵۰ میلیارد تومان و به همت سودابه افضلی گروه ایجاد شده بازدید کرد.

 

 

استاندار کرمان به اتفاق دکتر پورابراهیمی جمع بندی خود از این سفر را در جمع خبرنگاران اعلام کردند و استاندار به طور ویژه از خبرنگارانی که این سفر را پوشش دادند قدردانی کرد و از نخستین نشست خبری در آینده نزدیک با رسانه ها خبر داد.
 



زینی وند با ابراز خرسندی و رضایتمندی از سفر به راین بر ضرورت توجه بیش از پیش به این خطه تأکید کرد و گفت: راین منطقه ای بی نظیر به لحاظ قدمت، فرهنگ، تاریخ و گردشگری و ...است.

 

 

حجت الاسلام علی اکبر علیدادی سلیمانی، امام جمعه راین از سفر استاندار به راین قدردانی کرد و افزود: ان شاء الله تصمیمات خوبی برای راین اتخاذ خواهد شد که در وقت مناسب اطلاع رسانی می شود.

 

 

محمدخیام راینی، رییس انجمن میراث هزار راین هم در پایان این سفر، خبرنگاران را به بازدید از مجموعه بوم گردی «قیطران» در محله کشاورزان راین مربوط به دوره صفویه دعوت کرد.

 

کد خبر 1023874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha