تهاجم فرهنگی و ایجاد شبهه مهمترین عامل عدم تحقق اهداف انقلاب است

حجت الاسلام پژمانفر با تاکید بر اینکه عوامل متعدی در شکل گیری انقلاب اسلامی دخیل بود، گفت: مهمترین عاملی که ما را عدم تحقق کامل اهداف انقلاب اسلامی با مشکل مواجه کرد مسئله تهاجم فرهنگی و ایجاد شبهه در بین مردم و جامعه ما بوده است.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت/ در روز 22 بهمن 1357، تاریخ نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) به نقطه عطف خود رسید. در این روز سرانجام مبارزات مردم مسلمان به بار نشست و پادشاهی 2500 ساله و ظلم و استبداد بیش از 50 ساله رژیم پهلوی در ایران، ریشه کن شد و به خواست الهی حکومت جمهوری اسلامی تأسیس شد. به همین مناسبت این خبرگزاری گفتگویی با حجت الاسلام «نصرالله پژمانفر» نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی داشته است که در ادامه تقدیم می شود:

 

علل و عوامل شکل گیری انقلاب اسلامی ایران چه بود؟

عوامل متعدی در شکل گیری انقلاب اسلامی دخیل بود که مهمترین آن را می توان، موضوع اسلام خواهی در مردم کشور ما عنوان کرد. مردم ما بر اساس همین موضوع یعنی اسلام خواهی به عنوان یکی از مهمترین عوامل به مبارزه با رژیم پهلوی پرداختند و در مقابل شکنجه هایی که می شدند، مقاومت کردند.

 

مسئله ظلم هایی که در کشور شکل گرفته بود و کشور ایران از خود هیچ گونه اختیاری نداشت، تبدیل شدن ایران به یک پایگاه نظامی برای آمریکاییها و متحدانش و مسلط شدن کامل امریکا بر کشور ما را می توان از عواملی عنوان کرد که مردم ما به این نتیجه رسیدند که باید در مقابل این جریان بایستند و مسیر پیروزی انقلاب و ایجاد یک جریان گفتمانی در کشور را جلو ببرند.

 

در این مسیر عوامل دیگری هم در شکل گیری انقلاب اسلامی موثر بود از جمله مسئله فاصله طبقاتی که به شدت در جامعه این فاصله افزایش پیدا کرده بود، منابع کشور که به تاراج می رفتند و تجزیه هایی که از کشور در دوران مختلف شکل گرفته بود و بخشی از ظرفیت خاک ما به دست دشمنان افتاده بود؛ لذا این عوامل منجر به انتقام از طرف مردم و مقاومت در مقابل رژیم پهلوی و نابودی این رژیم شد.

 

اهداف و شعارهای اصلی انقلاب اسلامی چه بود؟

متاسفانه در زمان رژیم پهلوی کشور ما هیچ گونه استقلالی از خود نداشت و فضای حاکمیتی آن کاملا برنامه ریزی شده از سمت آمریکا بود به گونه ای که شاه هیچ گونه اختیاری از خود نداشت و در همه موارد وابسته به آمریکا بود و از طرف جریان های امریکایی به کشور ما تحمیل می شد. لذا مهمترین اهداف کشور مسئله استقلال آزادی و جمهوری اسلامی بود، مردم استقلال را به عنوان یکی از مسائل مهم در کشور مطرح کردند.

 

این موضوع باعث شد مردم در مقابل وابستگی و وادادگی که در مقابل غرب بود با همین شعارهای استقلال آزادی به سمت یک حاکمیت یکپارچه پیش بروند.

 

با آغاز این حرکت ها، واکنش‌ها و برنامه‌های دشمنان انقلاب اسلامی چه بوده است؟

دشمن برای سرکوب مردم از همه ابزارها و از همه جریان های براندازی که از طریق آنها تغذیه فکری می شدند مثل توسعه طلبها،منافقین و ... استفاده کرده است. حتی دشمن از طریق کودتا و با تحمیل جنگ تلاش کرد تا نظام انقلاب اسلامی ایران را نابود نماید و در حال حاضر نیز دشمن با همه توان خود با استفاده از تهاجم فرهنگی، فشارهای اقتصادی و تحریم برای به زانو درآوردن ملت ایران بکار برده است.

 

انقلاب اسلامی تاکنون چه دستاوردهایی داشته است؟

به رغم همه فشارهایی که استکبار بر کشور ما اعمال کرده و تحریم هایی که از طرف آنها علیه کشور ما شده است اما ما توانستیم در زمینه های مختلف علمی، نظامی و ... پیشرفت کنیم و هیمنه امریکا را در این موضوع به هم بریزیم که به نظر من بزرگترین اثر است.

 

علل عدم تحقق کامل اهداف انقلاب اسلامی چه بوده است؟

اهداف انقلاب اسلامی، اهداف بلندی بوده که برای تحقق آن اهداف زمان زیادی را می طلبد، ما دنبال تحقق یک عدالت گسترده در جهان به عنوان حکومت مهدوی هستیم. در این موضوع طبیعتا ما راه طولانی را در پیش داریم و سختی های زیادی را ممکن است، در این مسیر متحمل شویم و این ارزش ها روز به روز بر جایگاه کشور ما افزوده است.

 

مهمتریم عاملی که ما را در این قضیه با مشکل مواجه کرد مسئله تهاجم فرهنگی بود که دشمن در مقابل ما انجام داد و فضای ایجاد شبهه در بین مردم ما و جامعه ما بوده است.

 

لذا قطعا ما باید بتوانیم در این مسیر ثابت قدم باشیم و با جدیت مسیر خود را ادامه دهیم و مشکلاتی که در پیش پای مردم است را برطرف کنیم. مهمتریم سرمایه در کشور ما ظرفیت مردم است که باید این ظرفیت حفظ شود.

 

وظیفه جوانان امروز بر حفظ انقلاب اسلامی چیست؟

جوانان بزرگترین سرمایه کشور هستند و ما باید بتوانیم مقدمات این فضا را برای حضور و نشاط آنها در جامعه که یک امر ضروری است را فراهم کنیم. جوانان ما به کشور، آب و خاک و به دارایی خود اهمیت زیادی می دهند و همانطور که در دوران دفاع مقدس جوانان ما با خون خود این آب و خاک را حفظ کردند امروز نیز همین روحیه را دارند منتها فضای مبازه متفاوت شده است یک زمان فضای مبارزه جتگ است و یک زمانی فضای مبارزه تلاش در مسیر علم، دانش، پژوهش و تولید علم است.

 

کد خبر 1024996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha