علوم انسانی پیش شرط های انسان شناسی ندارد

حجت الاسلام مصباح با اشاره به دیدگاه های آیت الله مصباح درخصوص دین و فلسه گفت: ایشان معتقد بودند که علوم انسانی پیش شرط های انسان شناسی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی مصباح یزدی» در هم اندیشی علمی علامه مصباح یزدی و فلسفه دین که امروز 21 بهمن به صورت مجازی برگزار شد، گفت: آیت الله مصباح یزدی اقدامات ارزنده ای در حوزه فلسفه و دین انجام داده اند.

 

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی در حوزه دین و فلسفه گفت: تلاقی علوم انسانی با دین بسیار زیاد است. علوم انسانی پیش شرط های انسان شناسی ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: دین هنجارهای ارزشی و دستوری زیادی دارد و اهمیت دینی و اسلامی کردن علوم انسانی بسیار زیاد است.

 

حجت الاسلام والمسلمین مصباح در ادامه با اشاره به رابطه دین با اخلاق و دین با علم گفت: حوزه دین شامل همه ارزش ها و هنجارها از جمله اخلاق می شود یعنی یکی از رسالت های دین این است که رفتارهای دینی را در جامعه گسترش دهد.

 

وی با اشاره به رابطه دین با عرفان گفت: آموزه های عرفان مذهبی تنها از انطباق کامل با آموزه های دینی میسر است و عرفان های معارض با اسلام عرفان های غیر قابل قبولی هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مصباح با اشاره به دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی در حوزه فلسفه دین تصریح کرد: در بعد معرفتی ایشان مقوله نسبت دین با سیاست را که از مباحث مهم و کلان است را مطرح می کنند و با شکل گیری انقلاب اسلامی و ارایه تئوری مردم سالاری دینی یکی از مترقی ترین مباحث سیاسی غرب مطرح می شود. ایشان مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی را در مردم سالاری دینی به عنوان دو رکن نظام اسلامی تبیین کردند.

 

کد خبر 1025709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha