در فلسفه دین باید به حقیقت وفادار باشیم

پروفسور لگنهاوزن با اشاره به اینکه آیت الله مصباح به شیوه های مختلف سعی کرد تا بین ادیان ارتباط ایجاد شود گفت: آیت الله مصباح یزدی به ما آموخت در فلسفه دین باید به حقیقت وفادار باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، پروفسور «محمد لگنهاوزن» در هم اندیش علمی علامه مصباح یزدی و فلسفه دین که امروز 21 بهمن به صورت مجازی برگزار شد، گفت: ارتباط با ادیان یک مسئله بسیار بسیار مهم برای آیت الله مصباح یزدی بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح به شیوه های مختلف سعی کرد تا بین ادیان ارتباط ایجاد شود و در این زمینه با طرفداران مسیحیت و ادیان دیگر بحث و تبادل نظر می کرد و تلاش می کرد تا زمینه همکاری ایجاد شود.

 

لگنهاوزن با اشاره به دیدگاه های آیت الله مصباح در خصوص دین گفت: ایشان در خصوص دین می گفتند برخی از روایاتی که درباره دین مسیحیت وجود دارد و خلاف دین اسلام است، قبول نمی کنیم؛ بنابراین ایشان معتقد بودند باید ببینیم ادیان دیگر چه تعریفی از دین دارند و در عین احترام به نظرات و عقاید آنها نظرات و عقاید خودمان را نیز بیان کنیم و آنجا که با عقاید دینی ما در تناقض است، اظهار نظر کرده و نظرات خود را بیان کنیم.

 

وی با اشاره به سفر هیئت اتریشی برای تبادل نظر در خصوص فلسفه دین با موضوع روح انسان و ارتباط آن با جسم و بدن انسان گفت: آیت الله مصباح از این هیئت به خوبی استقبال کردند. در این سفر قرار بود در خصوص ارتباط روح و جسم انسان به گونه ای تفسیر کنند که با اعتقادات دینی ما سازگار باشد. آیت الله مصباح به گفت و گوی ادیان و فلسفه دین توجه ویژه ای داشت و با صراحت نظر خود را در خصوص رابطه روح و بدن بیان کرد.

 

وی تصریح کرد: آیت الله مصباح در این خصوص معتقد بود تمثیل ها می تواند برای آموزش خوب باشد و ذهن کسی حاضر شود تا بپذیرد و تصویری در ذهن او درست کنیم، در حالی که در رابطه بین روح و جسم تمثیل به درد نمی خورد چرا که در فلسفه دنبال برهان و استدلال هستیم؛ پس درباره ارتباط روح و جسم انسان می توان گفت آیت الله مصباح، علامه فیلسوف مشهور بزرگ شیعیان را نقد کرد و در آن عبرتی بود که ما نباید به یک مکتب وفادار باشیم بلکه باید به حقیقت وفادار باشیم. اگر مکتب خودمان اشکال دارد و نقد عقلی به مکتب خودمان وجود دارد باید اصلاح شود و اگر در فلسفه این طور نبود اصلا از ارسطو و افلاطون عبور نمی کردیم؛ بنابراین نقد برای پیشرفت در کار عقلی لازم است.

 

کد خبر 1025713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha