پیشگامی بانوان در عرصه‌های مختلف تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی

ظهیری با بیان اینکه فضای مجازی باید در انحصار اقتداری یاران انقلاب اسلامی قرار گیرد، گفت: امروز دشمن نوک تیز پیکان خود را به سوی مادران که قلب خانواده و عنصر مؤثر خانواده هستند، نشانه گرفته و این اقدام دشمن باید توسط اصحاب رسانه ناکام بماند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «معصومه ظهیری» امروز (سه شنبه، 21 بهمن) در آیین رونمایی از بخش بانوان درسایت خبرگزاری حوزه که در سالن انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به حضور و فعالیت بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان کرد: حضرت امام خمینی(ره) در بیانات خویش از حضور بانوان در جریان انقلاب اسلامی یاد کردند و به اختصاص، بانوان چهارمردان را نام بردند و فرمودند در بحث انقلاب اسلامی و زمینه سازی برای قیام تأثیرگذار بودند.

 

معاون فرهنگی‌تبلیغی مرکز مدیریت‌ حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نیز به بیان خاطراتی از حضور و نقش مفید و موثر بانوان قمی در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و زمینه سازی برای تمدن سازی انقلاب سلامی و پرورش نسل مفید و مؤثر پرداختند.

 

ظهیری یادآور شد: ما در دوران غیبت به سر می‌بریم و هر کسی به اندازی وسع و توان خود وظیفه دارد برای زمینه سازی ظهور فعالیت کند؛ حدیث «افضل الأعمال انتظار الفرج» وظیفه همگان است و به مردم خاص و قوم و جغرافیای خاص اختصاص ندارد.

 

وی با بیان اینکه هر کجا خلایی جامعه را فرا می‌گیرد، پیشگامی از سوی بانوان رقم زده می‌شود، تصریح کرد: خبر رسانی و پیام رسانی اختصاص به خبرنگاری و بازتاب خبرها نیست، بلکه خبرنگار کسی است که برای جامعه فرهنگسازی می‌کند، موضوعی را ایجاد حساسیت می‌کند، اجماعی را برای جمع نخبگانی جامعه ایجاد می‌کند، این که بتوانیم پیام مهمی را برای اقشار مختلف و سنین مختلف یکسان سازی کرده و به وفاق و همدلی برسانیم کار مهمی است.

 

معاون فرهنگی‌تبلیغی مرکز مدیریت‌ حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر لزوم شفاف سازی در جامعه، به کتاب «صعود چهل ساله» و استقبال رهبر معظم انقلاب مدظله العالی از این کتاب اشاره کرد و گفت: این کتاب یک کار در عرصه بین الملل بود و اختصاص به فضا و جغرافیای خاص نداشت، بلکه نسبت به آمارها شفاف سازی کرده و زمینه را برای امیدآفرینی فراهم کرده است.

 

ظهیری یادآور شد: پروپاگانداری رسانه‌های غربی بر اساس زیبا نگاری، مخدوش نگاری  و وارونه نگاری اخبار است و یکی از کارهایی که خبرنگار می‌تواند انجام دهد، قناری نشان دادن گنجشک است؛ رسانه‌های غربی هم گاهی فضا را آنقدر مخدوش و تاریک می‌کنند که اگر کسی در این میدان، علمداری و سکان داری نکند، شاید مسیر یک جریان کاملا تغییر کند.

 

وی تصریح کرد: حساسیت برخی رویدادها و موضوعات از باب تأکید و توجه است، کما اینکه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله وقتی می‌خواستند امام علی علیه‌السلام را معرفی کنند، موضوع را با واژگان مختلف و در وقایع مختلف بیان می‌کردند. کار خبرنگاری هم گاهی بر وقایع و موضوع و جریانی که ایجاد شده، تأکید می‌کند.

 

معاون فرهنگی‌تبلیغی مرکز مدیریت‌ حوزه‌های علمیه خواهران عنوان کرد: گاهی خبر از دل خانه‌ها در می‌آید. مادر شهید علم الهدی در اهواز چای‌خانه داشتند، زمانی که همه اسلحه به دست بودند، فضایی را به عنوان ستادهای پشتیبانی به منظور ایجاد روحیه مقاومت و استقامت به وسیله بانوان ایجاد کردند که کارهای عام المنفعه می‌کردند، این مادر گرامی شهید کار خبری می‌کردند و به اطلاع عمومی می‌رساندند.

 

ظهیری اظهار داشت: کشورهای توسعه یافته از بحران‌ها به عنوان فرصت استفاده می‌کنند؛ حضور در عرصه‌ها و صحنه‌ها بسیار مهم است و یکی از صحنه‌ها و عرصه‌های بسیار مهم، خبرهای اختصاصی ویژه بانوان در داخل خانه‌ها است، مانند محل نگهداری جانباز دفاع مقدس و نشان دادن ایثار و فداکاری همسر ان جانباز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

 

وی یادآور شد: ما گاهی پیام می‌رسانیم، گاهی حساسیت زایی و یا فرهنگ سازی می‌کنیم تا برای خدا قیام کنیم؛ برای این کار باید تشکل ایجاد کنیم و روحیه همبستگی و اتحاد خود را افزایش دهیم.

 

معاون فرهنگی‌تبلیغی مرکز مدیریت‌ حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به لزوم ارتباط با جامعه نخبگانی، گفت: میثم تمار انسان آگاه به زمان و امام شناس بود که نهراسید، او هم نخبه زمان خود بود؛ امروز نیز نیاز به انسان‌های آگاه به زمانِ امام شناسِ وظیفه شناس داریم.

 

ظهیری به پیشگامی زنان در عرصه‌های مختلف تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: زنان در جنگ احد و صفین حضور فعال داشتند، در جریان واقعه بعد از عاشورا زنان بنی اسد گفتند ما مهرهای خود را حلال می‌کنیم و برای تدفین شهدای کربلا می‌رویم. مهم ترین واقعه، نقش تأثیرگذار حضرت زینب علیهاالسلام در جریان بعد از قیام عاشورا است.

 

وی ادامه داد: حضرت زینب علیها السلام و اسرای کربلا خبرنگاری کردند، مردی جز امام سجاد علیه‌السلام باقی نمانده بود اما حضرت زینب علیهاالسلام حاضر در صحنه بود و پیام رسانی و خبررسانی کرد و کنش ایشان در قالب خطبه، روایتگری و پیام ارائه شد.

 

معاون فرهنگی‌تبلیغی مرکز مدیریت‌ حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: روز ولادت حضرت زینب علیهاالسلام علاوه بر اینکه روز پرستار است، باید روز خبرنگار هم دانست، زیرا اگر حضرت زینب علیهاالسلام نبودند، دست تحریف و خفقان دشمن، واقعه کربلا را به مسیر دیگری گزارشگری می‌کرد. روایتگری اسرای کربلا و خطبه خوانی و پیام‌رسانی حضرت زینب علیهاالسلام باعث شد که واقعه کربلا به وعده الهی و به همت بانوان استمرار داشته باشد.

 

ظهیری در ادامه عنوان کرد: امروز فعالیت در فضای مجازی فرصت است و اگر تهدیدی باشد، می‌توان با قوت خبرنگاران به فرصت تبدیل کرد، فضای مجازی باید در انحصار اقتداری یاران انقلاب اسلامی قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه امروز به اتحاد و اعتصام به حبل الله نیاز داریم، گفت: بانوان نخ تسبیح پیوست مهره‌های مرد و فرزند و خانواده و جامعه هستند، سلامت خانواده، سلامت جامعه را تضمین می‌کند. ما نسل صالح پرور هستیم و اگر در پستوی خانه‌ها باشیم، اما نسلی را پرورش می‌دهیم که حماسه آفرین هستند.  

 

معاون فرهنگی‌تبلیغی مرکز مدیریت‌ حوزه‌های علمیه خواهران یادآور شد: بسیاری از بزرگان با وجود مادر به بلندا و تعالی رسیدند و نقش مادر به عنوان عمق، ریشه و بنا و بنیان خانواده مهم است و به همین علت، دشمن نشانه گیری کرده و نوک تیز پیکان خود را به قلب خانواده و عنصر مؤثر خانواده  که مادران هستند، نشانه گرفته که امید است به همت شما اصحاب رسانه این اقدام دشمن ناکام بماند.

 

ظهیری در پایان با بیان اینکه ما بیش از صد هزار دانش آموخته در حوزه داریم، اظهار داشت: امروز بانوان در کنش‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و غیره نقش آفرینی دارند و در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته اند که برخی از این عرصه‌ها مغفول مانده و موجب خسران است، راه اندازی بخش بانوان در سایت حوزه می‌تواند بخشی از این نقص‌ها پوشش دهد.

کد خبر 1025789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha