نسخ خطی از مناظرات باقرالعلوم(ع) در گنجینه رضوی موجود است

حسن آبادی گفت:گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای از نسخ خطی را در خود جا داده است، که مناظرات امام محمدباقر(ع) با گروه‌های مختلف مردم از جمله این نسخ است.

«ابوالفضل حسن آبادی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد از وجود نسخ خطی نفیسی از تعالیم و مناظرات امام محمدباقر(ع) در این مرکز خبر داد و به یکی از این نسخ با عنوان «مناظرۀ امام باقر(ع) با حجاج» اشاره کرد و گفت: این نسخه که پاسخ ‌های امام پنجم(ع) به جروی هروی و حجاج‌بن یوسف ثقفی است، در محرم‌الحرام سال ۱۲۶۸ قمری به قلم عبدالجواد‌بن مؤمن اردبیلی در کربلای معلّی به خط نسخ ۱۵ سطری کتابت شده است و سیدمحمدباقر سبزواری در سال ۱۴۰۵ قمری آن را وقف کتابخانۀ امام رضا(ع) کرده است.

 

مدیر اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی همچنین از نسخۀ خطی «حدیث مناظرۀ حضرت باقر(ع)» نام برد و اظهار داشت: این اثر به خط نسخ ۱۷سطری بر کاغذ نخودی کتابت شده و به دست موسی گیلانی وقف شده است.

 

حسن ‌آبادی با یادآوری این نکته که امام محمدباقر(ع) از معصومان حاضر در صحنۀ کربلا بودند که وقایع آن روزها را روایت کرده‌اند، افزود: نسخه‌های متعددی از زیارت عاشورا که از امام محمدباقر(ع) روایت شده است و به خط مشاهیر خوش‌نویسان کتابت شده و مزین به آرایه‌های هنری است، از دیگر نفایس این گنجینه است.

 

وی از وجود نسخه‌هایی از شرح دعای سحر روایت شده از امام علی بن موسی‌الرضا(ع) که ایشان نیز از حضرت امام محمدباقر(ع) نقل کرده‌اند، در این گنجینه خبر داد. 🔹«عوالم العلوم و المعارف و الأحوال» که «عوالم العلوم والمعارف» یا «جامع‌العلوم والمعارف» نیز نامیده می‌شود.

 

مدیر اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی ادامه داد:دیگر نسخۀ خطی بود که حسن‌آبادی از آن نام برد و گفت: این نسخه را عبدالله‌بن نورالله بحرانی در سال ۱۰۵۸ قمری تألیف کرده و کتابت آن به خط نسخِ غلامحسین‌بن محمدابراهیم محمدآبادی در سال ۱۲۳۸قمری انجام شده است، این نسخه، در حالات حضرت فاطمه(س)، امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و امام محمدباقر(ع) است که تصحیح و مقابله نیز شده است.

 

حسن آبادی همچنین به نسخه‌ای به زبان فارسی با عنوان «هدیه‌ القاصر من احوالات امام باقر(ع)» اشاره کرد و گفت: این نسخه در سال ۱۲۸۷ قمری به قلم محمدتقی‌بن ابی‌الحسن یزدی به خط نسخ و نستعلیق ۱۷سطری کتابت شده و اهدایی حسین‌علی فرهنگی در بهمن ۱۳۸۸ شمسی است.

 

وی از کتاب چاپ‌سنگی موجود در گنجینۀ رضوی با این موضوع یاد کرد و اظهار داشت: «تذکرۀ حضرت سلطان‌علی‌بن امام محمدباقر(ع) و هلال‌بن علی(ع) با قسمتی از فضایل سادات آل محمد علیهم‌السلام»، به زبان فارسی به‌دست عزیزالله امامت کاشانی تألیف شده است و در سال ۱۳۸۴ قمری در تهران به شیوۀ چاپ‌سنگی منتشر شده است.

کد خبر 1026354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha