حال و روز ناخوش معلمان خرید خدمات/ ورود به موقع مسئولان بخشی از مشکل را حل کرد

معلمان خرید خدمات آموزشی خراسان جنوبی به دلیل برخی بی توجهی ها به مسائل حقوقی و قراردادی شان در این شرایط کرونایی، گلایه مند و معترض هستند و از مسئولان می خواهند تا برای حل این مشکلات قدم بردارند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ کرونا که آمد، خیلی از مشاغل تعطیل شدند و بسیاری از کارکنان دولت در ماه های مختلف سال 99 به صورت یک سوم و یا دوم سوم سرکار می رفتند، در این بین برخی از کارکنان دولت هم مانند کادر درمان و فرهنگیان نه تنها کارشان کمتر نشد، بلکه روزهای سخت تری را سپری کرده و می کنند. کار کردن با دانش آموزان از طریق شبکه مجازی شاد برای فرهنگیان کار را بسیار سخت کرد، چراکه بخش زیادی از وقت خود را باید صرف گوشی و پاسخگویی به دانش آموزان می کردند.

 

این موضوع در مقطع ابتدایی و به خصوص دوره اول ابتدایی کار را برای معلمان بسیار سخت تر کرد، آنها باید علاوه بر تدریس مجازی، برای برخی از دانش اموزان وقت بیشتری می گذاشتند و حتی گاها با مراجعه به منزل دانش آموز و یا برگزاری کلاس در مدرسه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به آینده داران کشور آموزش می دادند، چیزی که کمتر تاکنون به آن توجه شده و خیلی این سختی ها در جامعه و رسانه ها دیده نشده است.

 

با این وجود کار برای معلمانی که در مدارس روستایی تدریس می‌کردند، به نوعی سخت‌تر بود، آن ها باید با مراجعه حضوری به دلیل نداشتن اینترنت و یا گوشی، آموزش دانش آموزان را در این روزهای سخت دنبال می کردند، بخشی از معلمان شاغل در مدارس روستایی استان نیروهای طرح خرید خدمات آموزشی هستند که در مناطق دوردست و محروم با کمترین حقوق مشغول بکارند.

 

هم اکنون 375 معلم طرح خرید خدمات آموزشی در خراسان جنوبی به ویژه در مقاطع ابتدایی و روستایی مشغول به فعالیت هستند که اوضاع حقوقی مناسبی ندارند. به گفته یکی از این معلمین طرح خرید خدمات آموزشی، حقوق یک نیروی خرید خدمات با 5 یا 6 سال و یا بیشتر سابقه حداکثر یک میلیون و 700 هزار تومان است و حقوق و بیمه آن ها در ماه فقط برای همان روزهایی که مدرسه می روند محاسبه می شود.

 

وی با بیان اینکه در برخی ماه های سال حقوق ما به دلیل تعطیلات رسمی که وجود دارد به حدود یک میلیون تومان و بیمه هم به کمتر از 15 روز می رسد، گفت: هیچ یک از خدماتی که به معلمان رسمی تعلق می گیرد از جمله اینترنتی که وزارت ارتباطات به معلمان هدیه داد، به ما نیروهای خرید خدمات ندادند و تمام هزینه ها با خود ما بوده است.

 

هیچگاه به ما عیدی ندادند

این معلم خرید خدمات با بیان اینکه تاکنون در تمام سالهایی که من در حال تدریس هستم، هیچ سالی به ما عیدی هم ندادند، افزود: عیدی که قانون مجلس برای تمام مشاغل است به ما نمی دهند و در فروردین تنها به ازای همان 10 یا 12 روزی که سرکار می رویم، حقوق و بیمه داریم.

 

یکی دیگر از معلمان خرید خدمات شهرستان درمیان هم با اشاره به اینکه معلمی یک عشقی است که باعث شده تا این همه سختی را تحمل کنیم، گفت: شهرستان درمیان هم تعدادی از مدارس روستایی را نیروهای خرید خدمات اموزشی پوشش می دهند که با توجه به محرومیت منطقه و عدم دسترسی همه بچه ها به گوشی تلفن همراه و شبکه شاد، بسیاری از روزها را با افتخار حضوری سر کلاس می رویم تا دانش آموزی از تحصیل باز نماند.

 

او به بخشی از مشکلات معلمان خرید خدمات آموزشی در کشور و استان اشاره می کند و از مسئولان اموزش و پرورش و نمایندگان استان در مجلس می خواهد تا نسبت به تبدیل وضعیت این نیروهای فرهنگی هم اقدام کنند.

 

این معلم خرید خدمات آموزشی با اشاره به اینکه حقوقی که در حال حاضر دریافت می کنیم، به اندازه همان هزینه رفت و آمد و شارژ اینترنت ما هم نمی شود، افزود: متاسفانه همین اندک حقوقی هم که می دهند، آنقدر تاخیر دارد که من خودم الان نمی دانم چند ماه را از موسسه طلب دارم، البته از مهرماه امسال کمی وضعیت بهتر شده است، اما باز هم خیلی وقت ها هزینه رفت و آمد را نداشتم که از همسرم گرفتم و این برای یک معلم خیلی خوب نیست اما اینها هرگز باعث نشده تا ما دلسرد شویم و از کارمان دست بکشیم.

 

وی با بیان اینکه حقوق ما ماهانه بین یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 500 هزار تومان متغیر است، اظهارداشت: امیدوارم مسئولان وزارت و نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات ما نیروهای خرید خدمات آموزشی که سالهاست در حال تدریس هستیم و در دوره های آموزشی و ضمن خدمت زیادی هم شرکت کردیم، اقدامی کنند.

 

طرح خرید خدمت آموزشی با هدف پوشش حداكثری دانش آموزان لازم التعلیم به ویژه در مناطقی كه ظرفیت كافی در مدارس دولتی وجود ندارد، در راستای اجرای برنامه توسعه شایستگی و سنجش صلاحیت منابع انسانی و همچنین به موجب ماده 41 الحاق برخی از مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 1393 در قالب طرح بسته حمایتی از همان سال 93 آغاز و تاكنون با فراز و نشیب های مختلفی روبه رو شده است.

 

برخی معلمان حاضر در این طرح سال های زیادی از عمر خود را صرف حضور در کلاس درس کردند و حالا به دلیل بالا رفتن سن آن ها، امکان شرکت در آزمون های استخدامی هم برای آن ها وجود ندارد و به نظر می رسد که دولت و مجلس باید برای رفع مشکل این معلمان اقدام کنند.

 

اخیرا وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه ای به استان‌ها از آن ها خواسته تا قرارداد جدید و هماهنگ کشوری را برای معلمان خرید خدمات آموزشی به امضا برسانند که در این قرار داد، حقوق و بیمه معلمان خرید خدمات آموزشی، طبق قانون کار به صورت کامل و 44 ساعته محاسبه خواهد شد و برای ملزم کردن استان ها و موسسات آموزشی به امضای این قرارداد هماهنگ، سایت ضمن خدمت را برای معلمان خرید خدمات بسته و تا 25 بهمن به این نیروها فرصت داده تا قرارداد جدید را ارسال کنند اما ناهماهنگی بین موسسات تحت قرارداد و آموزش و پرورش استان و عدم امضای قرارداد باعث شد، تعدادی از معلمان خرید خدمات آموزشی برای پیگیری موضوع مقابل آموزش و پرورش استان تجمع کنند.

 

منتظر دستور آموزش و پرورش بودیم

«عطاء الله اژدری»، رئیس موسسه فنی و حرفه ای سماء در مورد امضاء نکردن قراردادهای معلمین خرید خدمات برای افزایش حقوقشان در گفتگو با خبرنگار شبستان، گفت: موسسه تاکنون منتظر جواب آموزش و پرورش بوده است، این موسسه هر زمانی که دستوری از آموزش و پرورش دریافت کند، قراردادهای معلمان را امضاء می کند.

 

اژدری با بیان اینکه امروز(23 بهمن) مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی طی نامه ای تایید کرد تا قراردادهای جدید معلمان خرید خدمت را امضاء کنیم، افزود: مشکلی برای امضاء قرردادها نخواهد بود، ما تنها تابع دستورات وزارت آموزش و پرورش هستیم و باید حتما دستورات به ما ابلاغ شود تا انجام دهیم.

 

رئیس موسسه فنی و حرفه ای سماء با بیان اینکه موسسه سماء  70 معلم خرید خدمات در مدارس استان دارد، گفت: اکنون مشکلی وجود ندارد و قرارداد این نیروها امضاء خواهد شد.

 

اژدری با بیان اینکه موسسه سماء شنبه (25 بهمن) قراردادهای معلمان خرید خدمات را بررسی و آن ها را امضاء می کند، تصریح کرد: براساس متن قرارداد و بر اساس کارکرد هر معلم حقوق این معلمان افزایش خواهد یافت.

 

تعطیلی چهارشنبه علت تاخیر در امضای قرارداد شد

وی با بیان اینکه دستور امضاء قراردادها، مورد ضرب العجلی بود که (23 بهمن) نامه آن توسط مدیرکل آموزش و پرورش امضاء شد، گفت: معلمان خرید خدمات آموزشی نگران نباشند، از ۲۵ بهمن موسسه قراردادها را بررسی و امضاء خواهد کرد.

 

رئیس موسسه فنی و حرفه ای سماء ادامه داد: این موسسه به عنوان یک واسطه؛ تابع دستورات وزارتخانه است و هر موردی ابلاغ شود، انجام می دهیم؛ ماجرای تأخیر در امضای قراردادهای معلمان خرید خدمات برای دو تا سه روز بود و چون روز چهارشنبه ۲۲ بهمن تعطیل بود، موجب عقب افتادگی در کار شد.

 

در جریان افزایش یا کاهش حقوق نیستم

«جواد عقیلی پور» مدیر موسسه علمی و آموزشی امام حسین(علیه السلام) بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: موسسه امام حسین(علیه السلام) جزو مدارس حمایتی و مربوط به آموزش و پرورش است و موضوع قرارداد نیروها هم به خود آموزش و پرورش بر می گردد.

 

وی افزود: بنده اطلاعاتی در مورد کاهش و یا افزایش حقوق نیروهای خرید خدمات آموزشی ندارم و این موضوع مربوطه به خود آموزش و پرورش است و به موسسه مربوط نمی‌شود.

 

تلاش‌ زیادی برای افزایش حقوق معلمان خرید خدمات داشتیم

«محمدعلی واقعی»، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه تجمع آنچنانی از معلمان نداشته ایم، افزود: بعد از طرح مشکل توسط این معلمان، به آنها گفتم که نگران نباشید و به موسسه سماء مراجعه کنید تا درخواست شما انجام شود.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از تمدید دوره ضمن خدمت این معلمان خبر داد و گفت: با پیگیری های صورت گرفته این مهلت که تا 25 بهمن بود، تمدید می شود و برای مشکل قراردادهای معلمان خرید خدمت؛ با موسسه سماء مکاتباتی انجام شد تا قراردادها امضاء شود.

 

واقعی گفت: معلمان خرید خدمت موسسه علمی و آموزشی امام حسین(علیه السلام) مشکلی برای امضاء قراردادها نداشته اند و تنها موسسه سماء مشکلاتی ایجاد کرده بود که با این موسسه مکاتبه شد تا قراردادهای معلمان را امضاء کنند.

 

موسسه توجیه نبوده، مشکل حل شد

وی تصریح کرد: معلمان خرید خدمات، امسال هیچ مشکلی ندارند چراکه چانه زنی و رایزنی های زیادی با وزیر صورت گرفته و وزیر متقاعد شده و متن قرارداد را برای افزایش حقوق آن ها فرستاده است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی  با بیان اینکه پیش از این معلمان خرید خدمت بیش از یک میلیون و صد حقوق می گرفته اند، افزود: پیگیری می کنیم تا بر اساس نوع قرارداد، ساعت کار و واحد سازمانی حقوق این افراد افزایش یابد، لذا هیچ معلمی همانند معلم دیگر حقوق نخواهند گرفت.

 

واقعی در پایان خاطرنشان کرد: برای امضاء قراردادهای معلمان خرید خدمات وقفه ایجاد شده بود و موسسه سماء هم توجیه نبود، اما با پیگیری های صورت گرفته، این موسسه از شنبه قراردادها را امضاء خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1026478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha