توجه به کسب و کارهای فرهنگی و خلاق ارزش‌افزوده ایجاد می کند

حمیدی گفت: توانمندسازی و بروزسازی اقتصاد در حوزه فرهنگ و هنر به معنی ارزش افزوده بسیار بالا و همچنین ورود به بازارهای جهانی و حضور در تالار فرهنگ جهانی است.

حجت الاسلام «احمد حمیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز با تأکید بر ضرورت توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر و کسب و کارهای این حوزه اظهار داشت: توسعه در معنای عام خودش دربرگیرنده رشد و پیشرفت در همه حوزه های فعالیت فردی و اجتماعی است.

معاون فرهنگی شهردار تبریز خاطرنشان کرد: هر اجتماعی از جمع تک تک افراد تشکیل می گردد و طبیعتا اجتماع افراد قوی و توانمند به تشکیل یک جامعه توسعه یافته منجر خواهد شد. از این رو توجه به همه حوزه های مورد علاقه جامعه از جمله فرهنگ و هنر نهایتا با رشد و بهره وری اقتصادی مواجه خواهد گشت.

وی با بیان این‌مع اقتصادهای توانمند محصولاتی را که ماهیتا صنعتی و اقتصادی نیستند را با شیوه های مدرن به بهره وری اقتصادی رسانده و برایشان ارزش افزوده ایجاد کرده اند، گفت: دو نکته مهم در این حوزه که ضرورت  توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر را آشکار می سازد؛ وجود دارد.

حمدی افزود: نخست این‌که؛ پایان ناپذیر بودن، قابلیت خلاقیت و تولید بی نهایت و عدم نیاز به تکنولوژی های بالا برای تولید محصولات فرهنگی و هنری یک نکته مزیت بخش مهم است و مسأله دوم عدم‌نیاز به مواد اولیه و یا ماشین آلات خاص برای استخراج یا فرآوری این‌محصولات و قیمت تمام شده تولید بسیار پایین در مقابل ارزش افزوده بسیار بالا می باشد.

رئیس سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری تبریز تصریح کرد: قوت بخشی به اقتصاد از مسیر توجه به توانمندسازی حوزه هایی با دارای ارزش افزوده بسیار بالا هستند که حوزه فرهنگ و هنر نیز جزو این دسته است؛ می باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به توانمندسازی در موضوع اقتصاد دیجیتال فرهنگ و هنر را مورد تأکید قرار داد و گفت: تاریخ بشر در حوزه اقتصادی یک نکته اثبات شده دارد و آن توجه به این مسأله است که در هر مقطعی از تحول تکنولوژیک پیامد بسیار بزرگ و مهمی در حوزه اقتصاد اتفاق افتاده است. به عبارت بهتر هر انقلاب در حوزه فن آوری بلافاصله به رشد و توسعه در حوزه اقتصادی انجامیده است. در اختراع و رشد دریانوردی ، صنعت ذوب و ریخته گری ، صنعت چاپ و بخصوص اختراع برق و نیروی بخار که پیامدهای اقتصادی بلاواسطه زندگی بشر و سطح رفاه را بشدت دگرگون ساخته است.

حمیدی افزود: اکنون نیز ما درون یک انقلاب تکنولوژیک زیست می کنیم که انقلاب علم اطلاعات و ارتباطات نام دارد. امکانات و تفرعات این قن آوری بینظیر است و تمام سطوح زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده. به عنوان مثال شرکتهای مرتبط با تولیدات این حوزه به صادرات بیش از نیم قرن برتری برندینگ و تولید ناخالص داخلی شرکتهای صنعتی و غذائی پایان داده و صدر جداول ثروت سازی و کارآفرینی را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: در این میان حوزه فرهنگ و هنر نیز از قاعده جدید مستثنا نبوده و تحت تاثیر این فناوری نوین رشد توسعه یافته است. حوزه عمومی فرهنگ و هنر به مدد انقلاب ارتباطات مرزها را کم رنگ‌کرده و فرهنگ بشری پویایی پیدا کرده و هنر نیز به عنوان محصول خلق ذهنی انسان به تکنولوژی دیجیتال پیوند خوراه است. اکنون بسیاری از محصولات هنری به مدد نرم افزارهای پیشرفته تولید شده و به اقصی نقاط جهان عرضه می گردد.

وی گفت: توانمند سازی و بروزسازی اقتصاد در این حوزه به معنی ارزش افزوده بسیار بالا و همچنین ورود به بازارهای جهانی و حضور در تالار فرهنگ جهانی است که سوای برکات خود، به حفظ منابع زیرزمینی از طریق خودکفائی  صادرات محصولات غیر فسیلی می انجامد.

گفتنی است، دوره های آموزشی «کسب و کارهای فرهنگی و خلاق» و «توانمندسازی در موضوع اقتصاد دیجیتال فرهنگ و هنر» با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و با همکاری موسسه ندای وحی، به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی برگزار می شود.

کد خبر 1026522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha