تعامل با صدا و سیما برای پخش  سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر

محمد اله یاری با اشاره به تعامل با صدا و سیما برای پخش سی و ششمین جشنواره موسیقی فجرگفت:بیش از دو ماه است که با صدا و سیما در تعامل هستیم و تلاش می کنیم با مجوزها و مقررات پخش آنلاین پیش برویم.

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز شنبه 25 بهمن با حضور محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حسن ریاحی، آهنگساز و دبیر جشنواره ،  اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل جشنواره   و مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاوت امور هنری در تالار رودکی تهران برگزار شد.

 

در این نشست «محمد اله یاری» مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با اشاره به روند برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت: اصلاح آیین نامه یکی از موارد مهمی بود که شورای ارزیابی جشنواره مد نظر خود قرار داده بود. این در حالی است که تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره یکی از تغییرات مهمی بود که در آیین نامه جشنواره لحاظ شد. یکی دیگر از موارد هم اضافه شدن بخش‌های رقابتی بود که در این مورد نیز اصلاحاتی صورت گرفت و پس از ارسال به وزیر ارشاد و تایید وزارت خانه کارها برای شروع جشنواره سی و ششم آغاز شد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با اشاره به شیوه برگزاری مجازی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر خاطر نشان کرد: از سال گذشته که کرونا شروع شد خیلی از فعالیت های هنری تعطیل شدند و برای جشنواره موسیقی فجر چند سناریو پیشنهاد شد که اگر پاندمی تمام شد جشنواره به صورت حضوری برگزار شود که این روش منتفی شد سناریو بعدی این بود که بخشی از اجراها به صورت حضوری باشد که به دلیل ظرفیت سالن ها این روش نیز  با توجه به در اولویت بودن سلامت مردم نیز انجام نشد و قرار شد و جشنواره به صورت مجازی برگزار شود. در این راستا ما کارهای مربوط به تصویربرداری آثار شرکت‌کننده را آغاز کردیم. در همین راستا ما تلاش کردیم تا آثار تصویری ارائه شده در جشنواره در باکیفیت‌ترین شکل ممکن صورت گیرد. این تصاویر می تواند آرشیوی تصویری غنی از موسیقی کشور باشد.

 

محمد اله یاری درباره بخش های مختلف سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت: بخشی از اجراها از 28 بهمن شروع می شود تا 4 اسفند طول می کشد و روز چهارم اسفند اختتامیه جشنواره برگزار می شود. در بخش رقابتی «جایزه باربد» هیئت انتخاب آثار تشکیل جلسه دادند و تقریبا تمام هنرمندان آلبوم های سال 96 تا 98 خود را به جشنواره ارسال کردند. در این بخش 148 آلبوم به دبیرخانه رسید که نهایتا 52 آلبوم بررسی می شود و کاندیداهای جایزه باربد انتخاب می شوند.

 

وی افزود:  در بخش غیر رقابتی و اجراهای صحنه ای فراخوان اعلام شد و بر اساس جدول منتشر شده گروه ها به اجرا خواهند پرداخت، در واقع ما در این جشنواره رنگین کمانی از گروه‌های سنی مختلف هنرمندان را خواهیم داشت، ما در حوزه استانی نیز شاهد اجراهایی هستیم که با وجود برگزاری مجازی جشنواره این حضور نیز می‌تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  اظهار کرد: در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بالغ بر ۱۸۰۰ دقیقه ضبط موسیقی در تالار رودکی صورت گرفته که در آن بیش از ۴۰۰ هنرمند آثار خود را اجرا کرده‌اند.

 

محمد اله یاری با اشاره به بخش جایزه ترانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت:  در بخش جایزه ترانه بیش از 4 هزار ترانه واصله  داوری شد و به 40 اثر نهایی رسیدند که ترانه های برگزیده معرفی می شوند.

وی اظهار کرد: در بخش جایزه موسیقی و رسانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بالغ بر 160 اثر به دبیرخانه رسید که فرآیند داوری دارد انجام می شود.

 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با اشاره به تجلیل از چهار هنرمند پیشکسوت موسیقی در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: در بخش بزرگداشت ها امسال از 4 هنرمند برجسته «محمد گرجی»، «حسن ناهید»، «ملیحه سعیدی» و «احمدعلی راغب» تجلیل می شود.

 

وی تصریح کرد: در بخش اجراهای صحنه ای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر 2 اجرا به یاد محمدرضا شجریان برگزار خواهد شد همچنین  در جدول جشنواره یک اجرا از  لرستان در رثای سردار شهید سلیمانی خواهیم داشت.

 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بخش پژوهشی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: در این بخش به دبیری رضا مهدوی شش نشست پژوهشی با عناوین «سیر تطور ترانه»، «آسیب شناسی موسیقی پاپ»، «سیستم های نوین، موسیقی در جهان»، «سند ملی موسیقی و الزامات آن» و «ژانربندی در موسیقی» برگزار خواهد شد.

محمد اله یاری در پاسخ به سئوالی درباره ضرورت برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی امسال را باید در شرایط سال 99 کرونایی ارزیابی کرد. در ابتدا شورای سیاستگذاری به بحث تعطیلی جشنواره رفت، اما این جشنواره به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب برگزار می شود. ما بیش از یک سال گذشته درباره شکل برگزاری جشنواره به نتیجه رسیدیم. نگاه ما این بود که جشنواره تعطیل نشود و در قالب جشنواره امکان فعالیت موسیقیایی باشد و این پیام را به دیگران بدهیم که جشنواره موسیقی برگزار می شود.

 

الهیاری اظهار کرد:  1890 دقیقه صرف ضبط اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر شده است. فیلم های جشنواره از طریق بسترهای مختلف پخش منتشر می شود. امتیاز مادی جشنواره در اختیار جشنواره است. آثار در قالب DVD مناسب در اختیار سفارت خانه های ایران در خارج از کشور قرار می گیرد. یکی از اهداف ما در این کار افزودن به گنجینه تصویری موسیقی ایران بود.

 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری کنسرت‌ها در فضای مجازی  اظهار کرد: بیش از دو ماه است که در تعامل با سازمان صدا و سیما هستیم و تلاش می‌کنیم با مجموعه مقرراتی که در حوزه پخش آثار موسیقایی در فضای مجازی وجود دارد، جشنواره را برگزار کنیم. البته بخشی از پلتفرم‌ها و مجموعه‌های اینترنتی فضای مجازی تحت نظر ساترا هست و امیدوارم شرایط و تعاملات به گونه‌ای شکل گیرد تا ما شاهد حضور بسترهای بیشتری برای برگزاری کنسرت‌های مجازی در جشنواره موسیقی فجر باشیم.

کد خبر 1026828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha