شبکه سازی مسجد و  محله از ملزومات احیای کارکردهای مساجد است

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه باید محلات مسجد محور باشند،گفت: شبکه سازی مسجد و محله از ملزومات مهم احیای کارکردهای مساجد است که مغفول مانده و باید مجمعی تشکیل و با تلاش نخبگان همان محله و مسجد برای رفع مشکلات اقدام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان مازندران از ساری، حجت الاسلام «میرزا حسن صادقی» امروز (26 بهمن) در پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین«محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه درمازندران اظهار کرد: نقش مساجد از صدر اسلام تاکنون مهم و اساسی بوده است و لذا محلات باید با محوریت مساجد به برنامه های خود بپردازند و تلاش شود تا نقش مساجد کمرنگ نشود.

 

دبیر کارگروه مساجد استان مازندران افزود: تاسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در کشور به سال 68 با فرمان حضرت امام خمینی(ره) برمی گردد و محورهای آن حفظ قداست مساجد و تقویت هماهنگ جنبه های معنوی، انقلابی و تعلیمی و تربیتی، سلامت محیط و دور ماندن از منازعات و مناقشات داخلی، حمایت از برنامه های اسلامی، نصب امام جماعت و مسئولان مساجد، تقویت و رونق پایگاه های انقلابی است.

 

وی با بیان اینکه کارگروه مساجد مسئولیت اجرایی را عهده دار نیست و سیاستگذاری در حوزه مسجد را عهده دار است، تصریح کرد: باید محلات مسجد محور باشند و براساس راهبردهایی که تنظیم شده حرکت شود و جایگاه مساجد ما به همان کارآیی مساجد صدر اسلام برگردد و مساجد ما مصلا محور باشند.

 

حجت الاسلام صادقی گفت: راهبردهای از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در دستور کار قرار گرفته است که هماهنگ شدن نهادهای مختلف دخیل در مساجد که خیلی با هم هماهنگ نیستیم، بررسی فرصت ها و ظرفیت های مساجد که تنها ظرفیت مساجد تنها اقامه نماز نیست.

 

وی خاطر نشان کرد: ترسیم الگوی هماهنگی و اقدامات دستگاه ها در مساجد، انگیزه بخشی، حضور موثر در تصمیم گیری، فعال سازی و تشکیل شوراها و کارگروهها با نهادهای دخیل در مسجد از راهبردهای مهم ما در امور مساجد و برای مساجد است.

 

دبیر کارگروه مساجد استان مازندران اضافه کرد: الگوسازی مساجد از دیگر راهبردهاست که باید مساجد الگو شناسایی و معرفی شوند و تقویت و بهسازی مساجد الگوی منتخب در دستور کار قرار گیرد.

 

وی گفت: در بحث فرهنگ سازی هم طبقه بندی مخاطبان و احصاء ویژگی های آنان از دیگر راهبردهایی است که دنبال می شود و همچنین معرفی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی موفق مسجدی، معرفی نخبگان مسجدی، تعیین ابزار مواجهه صحیح با نخبگان، گونه شناسایی و طبقه بندی نخبگان و گروه های اثرگذار، جوان سازی و توجه به امور جوانان، نوجوانان و کودکان، وصل هیات مذهبی به مساجد، طراحی الگوهای برنامه ها با محوریت کودکان و نوجوانان و جوانان از دیگر راهبردهای ما در مساجد است.

 

حجت الاسلام صادقی افزود:  شبکه سازی مسجد و  محله از ملزومات مهم احیای کارکردهای مساجد  است که مغفول مانده و باید مجمعی تشکیل و با تلاش نخبگان همان محله و مسجد برای رفع مشکلات اقدام شود.

 

وی یادآور شد: توانمندسازی کارگزاران مسجد، طراحی سامانه های مورد نیاز مسجد از دیگر مواردی است که باید در امور مساجد توجه شود و در این راستا اولین مساله جذب و ارتباط گیری و رشد و توان افزایی افراد در امور مساجد است و طوری نباشد که مسجد تنها به نماز خلاصه شود.

کد خبر 1027238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha