استفاده از ظرفیت «شورای فرهنگ عمومی کشور» در ارتقاء فعالیت های دینی و قرآنی جامعه

موالی زاده بر لزوم استفاده از ظرفیت «شورای فرهنگ عمومی» در ارتقاء فعالیت های دینی و قرآنی کشور تاکید کرد و گفت: ما هم در خصوص تصویب هر مصوبه ای که لازم و نیاز باشد، همکاری لازم را با دستگاه های مربوطه خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «سیدمحمدرضا موالی‌زاده»، امروز 26 بهمن در جلسه شورای سیاستگزاری طرح ملی انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران ضمن تبریک حلول ماه رجب گفت: ما در آخرین جلسه دو مصوبه در ارتباط با طرح های معاونت قرآن و عترت داشتیم که آقای دکتر فقهی زاده هم بسیار پیگیر آن بودند. خوشبختانه این پیشنهادها هم در کارگروه مربوطه و هم در جلسه صحن شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید که یکی از این مصوبات بزرگداشت نهج البلاغه بود که همزمان با میلاد با سعادت حضرت علی (ع) در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد و دیگری هم روز بزرگداشت صحیفه سجادیه بود که هر دوی آنها به تصویب رسید و مرحله نهایی هم در شورای عالی انقلاب کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: هم از همکاران قبلی و هم از آقای دکتر فقهی زاده که با درایت، تیزهوشی، نکته سنجی و کاملا کارشناسانه و تخصصی که هم بر ابعاد نظری موضوع اشراف کامل دارند و هم بر ابعاد اجرایی و عملیاتی آن، اقداماتی که در این زمینه انجام دادند تشکر و قدردانی می کنیم.

 

موالی زاده با اشاره به انتخاب پایتخت نهج البلاغه گفت: انتقال موضوعات علمی و معنوی به یک شهرستان یا روستایی اثرات منطقه ای بسیار زیادی دارد که می تواند در افزایش اقدامات در این راستا تاثیرگذار باشد لذا این اقدام هم نیازمند کار رسانه ای و هم کار مفهومی و محتوایی است.

 

وی اظهار کرد:با توجه به همکاران خوب و با تجربه ای که در این جلسه حضور دارند، لازم است اشاره ای به ظرفیت فرهنگ عمومی کشور داشته باشم. همین جا ما اعلام آمادگی می کنیم که با تمام توان در خدمت شما هستیم، چون این طرح ها یک رسالت بسیار اساسی هستند که ما بتوانیم در جهت ترویج فرهنگ قرآن و عترت در کشور، یک حرکت هماهنگ، رو به رشد، منسجم و با برنامه ای را دنبال کنیم.

 

موالی زاده با اشاره به ظرفیت شورای فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر می باشد، رییس آن وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در واقع به مثابه یک پارلمان و مجلس فرهنگی می باشد، حدود 35 عضو متشکل از شخصیت های حقیقی و حقوقی دارد، تقریبا متناظر همان ظرفیت و شاکله ای است که در شورای مرکزی حضور دارد. در واقع یک مجموعه ای است که به صورت یک شبکه فراگیر در کشور امتداد پیدا کرده است و حدود 10 هزار نفر عضو شورای فرهنگ عمومی کشور می باشند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه افزود: این ظرفیت متناوب می تواند در خدمت این هدف مقدس یعنی ترویج فرهنگ قرآن و عترت در کشور باشد و ما هم در خصوص تصویب هر مصوبه ای که لازم و نیاز باشد، همکاری لازم را با دستگاه های مربوطه خواهیم داشت.

 

وی اظهار کرد: ما در این دوره هم سعی کردیم که به موضوعات فرهنگ عمومی به صورت ویژه نگاه کنیم. در ابتدا یک آسیب شناسی انجام دادیم، نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کردیم و بعد به این نتیجه رسیدیم که سرفصل هایی را مشخص کنیم. در حال حاضر نیز نقشه راه شورای فرهنگ عمومی با 15 سرفصل و حدود 70 برنامه مشخص شده و به استان ها ابلاغ شده است که بحث فرهنگ قرآنی هم در این مجموعه می باشد.

 

موالی زاده اظهار کرد: ما می توانیم یک کار مشترک با یکدیگر داشته باشیم و در موضوعات مختلفی مانند فرهنگ سلامت، فرهنگ حفاظت از محیط زیست، فرهنگ ورزش همگانی و یا مباحث مرتبط با امور دینی و معنوی کار کردیم و در نهایت تعریف کردیم که رابطه فیمابین بین فرهنگ و فرهنگ عمومی یک رابطه عموم و خصوص مطلق است و هر امری که در حوزه فرهنگ عمومی است، فرهنگ می باشد اما الزاما هر امر فرهنگی فرهنگ عمومی نیست لذا ما متمرکز شدیم در خود تعریف فرهنگ عمومی و موضوعاتی را بر همین اساس دنبال کردیم که به صورت مسئله محور حرکت کنیم؛ اینکه امروز مشکلات کشور چیست ، با چه مسایلی روبرو هستیم و به چه چیزهایی نیاز داریم  و بر این مسایل متمرکز  شدیم.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در دایره گسترده فرهنگ ورود پیدا کنیم، مثل یک اقیانوسی است که لایتناهی بوده و امکان پرداختن به همه موضوعات نیست، بنابراین تلاش کردیم که بر روی این حوزه ها متمرکز شویم ، بنده مجدد جهت همکاری اعلام آمادگی  می کنم.


بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این جلسه از پوستر طرح انتخاب روستای قرآنی کشور رونمایی شد.
 

کد خبر 1027268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha