توسعه کیفی فعالیت های مساجد نیازمند اقدامات علمی

ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی و مبتنی بر تحقیق و پژوهش بر توسعه کیفی فعالیت های فرهنگی، عمرانی و اجرایی مساجد و نهادهای فرهنگی این مراکز اثر می گذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، پژوهش محوری و توجه به تحقیقات علمی پیرامون هر موضوعی دستاورد و نتایجی را خواهد داشت که منافع آن بیش از حرکت بدون تجربه و دانش خواهد بود که البته این اصل اثبات شده است.

 

تحقیقات میدانی و علمی متولیان امر در هر حوزه ای را آگاه و نسبت به مسائل مختلف توجیه  می کند و پیامدهای مثبت و منفی را بدون خطا و آزمون روشن می سازد و روند منطقی و هدفمندی پیش خواهد رفت.

 

مدیریت مساجد که مثل بخش های مختلف دیگر با چالش ها، ظرفیت ها و کارکردهایی روبرو هست که احیا کارکردها و رفع مشکلات به انجام اقدامات علمی و پژوهش محور نیاز دارد چرا که رونق معنوی این مراکز دینی و توسعه عمرانی متناسب با کارکردهای آن به این مولفه نیاز دارد.

 

شناخت واقعیت ها، نیازها و شرایط جامعه برنامه ریزی فرهنگی و اجرایی متولیان امر در این بخش از جامعه را هدفمند و اساسی می کند که در آینده قادر خواهیم بود در برنامه جامع هر منطقه نقش مساجد را در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، افزایش آگاهی عمومی، دانش افزایی، تقویت بنیه های دینی و اعتقادی و سیاسی و تکمیل پازل خدمات فرهنگی و اجتماعی ببینیم.

 

*تشکیل هسته های پژوهشی کانون های مساجد

 

فعال سازی هسته های پژوهشی کانون های فرهنگی و هنری مساجد و انجام اقداماتی در این حوزه متناسب با نیاز منطقه خود موجب پوشش دهی به چالش ها و کمک به رشد ظرفیت ها خواهد شد.

 

هسته های پژوهشی مساجد به دلیل استفاده از جوانان و افراد صاب نظر در موضوعات مختلف نه تنها موجب خودباوری، معرفی جایگاه کانون های مساجد و انجام فعالیت های هدفمند خواهد شد بلکه گامی اساسی برای رفع نیازهای جامعه نیز خواهد بود.

 

سیاست گذاری و توجه به جنبه های حمایتی از پروژه های پژوهشی کانون های مساجد و نگاه به برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت این مراکز شاخص خوبی برای دسته بندی این مراکز می شود و فعالیت های هدفمند و مهندسی را از دیگر اقدامات متمایز می کند.

 

آموزش در این حوزه و دغدغه مندسازی مدیران مسئول، ائمه جماعات، هیات امنا و خادمین برای تمرکز بر پژوهش ها و راهکارهای عملیاتی و علمی در پیشبرد اهداف موثر خواهد بود و مساجد و نهادهای فرهنگی فعال در این پایگاه های دینی قادر خواهند بود به جای رفتار سلیقه ای برنامه هایی موثر و هدفمند اجرا کنند.

 

*ظرفیت دانشگاه ها برای خدمت به بخش های مختلف جامعه

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان گفت: ظرفیت دانشگاه ها برای خدمت به بخش های مختلف جامعه مورد استفاده است که البته کمترین تعامل در این حوزه صورت گرفته است.

 

«نعمت الله اکبری» با اشاره به حجم بالایی از فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه های کشور گفت: در هر منطقه ای دانشجویان و اساتید فعالیت های علمی و تحقیقاتی را سالیانه انجام می دهند که بسیاری از آن ها برای رفع نیازهای جامعه مثل حوزه فرهنگی، دینی و اجتماعی کارگشا است.

 

وی ادامه داد: دانشگاه ها در هر منطقه ای آمادگی همکاری برای ارائه راهکارهای علمی در راستای ماموریت ها و اهداف سازمان ها دارند اما باید بستر این همکاری ها با ارتباط گیری با مراکز آموزش عالی فراهم شود.

 

*جامعه نیازمند مدل در تعامل بین دانشگاه و بخش های مختلف است

 

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه فاصله زیادی بین بخش های مختلف جامعه مثل حوزه های اجرایی و مراکز آموزش عالی وجود دارد گفت: جامعه نیازمند مدل در تعامل بین دانشگاه و بخش های مختلف است.

 

«رضا طاهری» با بیان اینکه همواره دانشگاه ها آمادگی همکاری برای ارائه راهکارهای علمی با بخش های مختلف جامعه را داشته اند، گفت: بخش های اجرایی درگیری زیادی با آیین نامه ها، نامه و بخشنامه ها دارند و فراگیری مشکلات و دغدغه های آن ها مانع از انجام این دسته از تعاملات شده است.

 

وی ادامه داد: باید انگیزه هایی نیز برای تعامل و انجام اقدامات پژوهشی دانشجویان و دانشگاهیان فراهم شود و بستر هم افزایی و همکاری در رده های مختلف شهرستانی، استانی و ملی فراهم و البته دیدگاه ها نیز مرد توجه و اجرا قرار گیرد.

 

*طرح فهما با نگاه علمی به حوزه فرهنگ و هنر مساجد پیش می رود

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان با اشاره به اجرای طرح فهما و ایران قوی طی سال های گذشته گفت: این طرح با نگاه علمی و بررسی میدانی از نیازهای جامعه و نقش کانون های فرهنگی و هنری مساجد پیش رفته است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» ادامه داد: زیست بوم کانون های مساجد که از سال 97 در کشور رقم خورد در این روزهای بحرانی ناشی از شیوع بیماری کرونا، کارکرد واقعی خود را نشان داد که هدف گذاری مدیریت ستاد هماهنگی برای چنین موضوعی ناشی از عاقبت اندیشی و نگاه به نیازهای جامعه بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه امکان تقویت این برنامه ها وجود دارد، تصریح کرد: بررسی های علمی، ایده ها، و دیدگاه های کارشناسی قدرت و اثرگذاری فهما و ایران قوی را در سال های آینده بیشتر خواهد کرد که البته کانون های مساجد در هر منطقه نیز باید نیازهای خود را بررسی کنند.

کد خبر 1027535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha