بررسی ۱۰ هزار عنوان کتاب در جایزه کتاب سال/ عمده کتاب های مذهبی ما به لحاظ بصری چشم نواز نیست

حجت الاسلام مهدوی راد با بیان اینکه امسال ۱۰ هزار عنوان کتاب به دست ما رسید که ۲۴۷ عنوان به مرحله نهایی راه یافت، گفت: در هفت سال اخیر ۷۰ هزار عنوان کتاب به مرحله دوم جایزه کتاب سال راه یافتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد» امروز سه شنبه 28 بهمن در نشست خبری سی و هشتمین جایزه کتاب سال و بیست و هشتمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: هفتمین سال است که بنده در خدمت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هستم. هفت سال پیش دکتر صالحی از بنده خواستند که یک سال دبیری کتاب سال را بپذیرم. نخواستم لطف ایشان را بی پاسخ بگذارم و گمان نمی کردم که هفت سال طول بکشد.

 

دبیر علمی سی و هشتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: یادی کنم از برخی عزیزان که در سال های قبل در خدمت شان بودیم و در حال حاضر در قید حیات نیستند. دکتر قانعی راد در گروه جامعه شناسی حضور بسیار موثری داشتند و با مطالعه دقیق و اظهار نظرهای صریح ما را در تمامی حوزه ها یاری می کردند، خدا ایشان را رحمت کند. در ایام اخیر مواجه شدیم با رحلت دکتر مجید صادق آذر از گروه مهندسی عمران، مردی نازنین و بزرگوار و همچنین آقای دکتر محمدخانی در گروه پزشکی که برای ما عزیز بودند و محضرشان مفید بود را نیز از دست دادیم.

 

وی عنوان کرد: سپاسگزاری می کنم از عالمان و متفکران حوزه های مختلف دانش که ما را یاری کردند. انصافا بزرگواران زحمت کشیدند و در مدیریت گروه های یازده گانه تلاش کردند و ما را یاری دادند. این عزیزان به دانش، پژوهش، جمهوری اسلامی ایران و سربلندی کشور می اندیشند و در جایگاه بلندی از دانش هستند. از عزیزانی که در حوزه داوری ما را یاری کردند، تشکر و قدردانی می کنم. از همکاران و همراهان عزیز در مجموعه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تشکر می کنم. این عزیزان از بام تا شام کار کردند و دغدغه بهتر انجام شدن کار را داشتند.

 

حجت الاسلام مهدوی راد با بیان اینکه در هفت سال اخیر 70 هزار عنوان کتاب به مرحله دوم جایزه کتاب سال رسید، گفت: 78 نفر برگزیده و 287 نفر شایسته تقدیر شدند. کل آثار انتخاب شده در این هفت سال که فراز و فرودهایی همراه بود، 365 عنوان کتاب بود که به مرحله نهایی رسید که شایسته تقدیر و برگزیده شدند.

 

دبیر علمی سی و هشتمین جایزه کتاب سال با بیان اینکه متاسفانه ذهنیت آمار نداریم، عنوان کرد: این یکی از کاستی های جامعه ماست. همه حوزه ها را باید مطالعه آماری جدی کنیم. خوشبختانه اثرگذاری جایزه کتاب سال روز به روز بیشتر می شود و می توانم بگویم که در این دوره برگزیدگان ما کلا جوان هستند. سال قبل دو موسسه یکی در قم و دیگری در تهران از من دعوت کردند که در جلسات شان که در مورد محتوا و شکل ظاهری کتاب ها بود، شرکت کنم و در آنجا گفتم که متاسفانه بخش عمده ای از کتاب های مذهبی ما چشم نواز نیست و مولفان و ناشران باید به این قضیه توجه داشته باشند. امسال جایزه برگزیدگان کتاب سال 100 میلیون تومان است که در سال قبل 70 میلیون تومان بوده است. 10 هزار یورو برای برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال در نظر گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه سرقت های ادبی کم شده است، افزود: فضای بزن و ببر ناشران کاهش یافته است و وزارت ارشاد با متخلفان برخورد می کند. کتاب سال باید به سمت استانداردسازی حرکت کند. برخی از ناشران تلاش بسیاری برای تولید اثر شایسته می کنند که تلاش آنها کمتر از مولف نیست اما متاسفانه به آنها توجه ای نمی شود. مسئله دیگری که به آن باید توجه کرد، نقد کتاب است. نقد کتاب از سوی ناقدان و متفکران در محضر مولف مهم است البته نقد به معنای واقعی کلمه یعنی جدا شدن سره از ناسره.

 

دبیر علمی سی و هشتمین جایزه کتاب سال خاطرنشان کرد: در سه دوره اخیر جایزه کتاب سال در هیئت علمی مطرح کردم و البته همه کسانی که اهل کتاب هستند، می دانند که برخی از ناشران اثرگذاری شان در تولید کتاب بیشتر از مولف است اما متاسفانه نقش آنها دیده نمی شود. باید برنامه ای برای دیده شدن ناشران دیده شود. برای ناشران و ویراستاران در جایزه کتاب باید جایگاهی تعریف شود و یا اینکه برنامه ای برای تولیدکنندگان کتاب در نظر گرفته شود.

 

 

کد خبر 1028096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha