«اقتصادتکنولوژیک» نیاز اساسی کشور است

مجری طرح ظرفیت‌سازی برای انقلاب صنعتی چهارم توجه به اقتصاد مبتنی بر تکنولوژی را لزام امروز کشور دانست و گفت: هرچه دیرتر حساسیت این مطلب در سطح تصمیم‌گیران پدید آید، باید منتظر اتفاقات ناگوار باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حسن آقاکثیری با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه «خیابان فرصت» با بیان اینکه ایران در بسیاری تکنولوژی های روز دنیا وضعیتی خوب و مناسب دارد و در برخی عرصه های تکنولوژیک از سایرین عقب تر است، اظهار کرد: فناوری جزیره ای جدا از تولیدات نیست و برای بررسی شاخص و سنجه ها در این حوزه، باید به برآیندهای جی دی پی توجه نمود.

وی با بیان این مطلب افزود: علمی که به اقتصاد دانش بنیان تبدیل شود و اقتصاد کشور را به گردش درآورد، باید خود را در جی دی پی نشان دهد.

آقاکثیری در این میان گذری به نقش ایران در اقتصاد جهانی زد و گفت: ما به لحاظ ذخایر نفتی، نه و سه دهم ذخایر دنیا را داریم و از نظر گاز نیز، 18 درصد منابع از آن ماست.

وی ادامه داد: جمعیت یک درصدی دنیا در ایران زندگی می کنند ولی به لحاظ جی دی پی، حدود نیم درصد کل دنیا را تصاحب کرده ایم.

آقاکثیری در نتیجه گیری گفت: این آمار علامتی به ما می دهد تا بدانیم سهم اقتصادی کشور با منابع خدادادی، نسبتی ندارد؛ ضمن اینکه سهم جی دی پی ایران از کل دنیا این نکته را نمایان می سازد که با وجود تحریم ها، فشار جدی وارد آمده است و رخداد بعدی، تغییر جی دی پی دنیاست.

وی اضافه کرد: در سبد جی دی پی دنیا سرفصل هایی وارد شده که پیشتر وجود نداشت؛ ماننده تکنولوژی های متحول کننده در انقلاب صنعتی چهارم که به تازگی سخن از انقلاب صنعتی پنجم سخن به میان آمده است.

آقاکثیری از وجود 12 تکنولوژی سخن گفت که مبنای انقلاب صنعتی چهارم قرار گرفته است و افزود: هوش صنعتی و رباتیک از این دسته اند و اینترنت اشیاء قسم دیگر را شامل می شود.

وی همچنین از عباراتی چون «واقعیت افزوده» و «واقعیت مجازی» بعنوان نیو-تکنولوژی سخن گفت و ادامه داد: چاپ سه بعدی یا بلاک چین نیز گروهی دیگر از تکنولوژی هاست که امروزه نقش مهمی در اقتصاد دنیا ایفا می کند.

آقاکثیری نانو تکنولوژی، انتقال انرژی، بایو تکنولوژی، فناوری های فضایی و علم بایو را از دیگر فناوری های نوین برشمرد و گفت: مجمع جهانی اقتصاد این 12 تکنولوژی را در انقلاب صنعتی چهارم، متحول کننده ی دنیا دانسته است.

مجری طرح ظرفیت سازی برای انقلاب صنعتی چهارم ادامه داد: این تکنولوژی ها کیک اقتصاد دنیا را بزرگ می کنند؛ پس با دو اتفاق روبرو هستیم که یکی تحریم است و جی دی پی ما را کوچک می کند و دیگری تکنولوژی های روز هستند که سهم جی دی پی در جهان را بزرگ می کند.

آقاکثیری تاکید کرد: اگر ما سهم خود را در این تکنولوژی های تحول گرا بگیریم و نقشی جدی تر ایفا کنیم، [موفق خواهیم شد]؛ لذا امروز پرداختن به اقتصاد دانش بنیان و تکنولوژی های بالا، یک زینت المجلس و شوآف نیست بلکه یک ضرورت برای کشور است.

وی در عین حال گفت: این مطلب هم قابل درک است که بسیاری از مدیران ما بدلیل حضو در جنگ اقتصادی، تمرکز جدی خود را در حوزه مدیریتی بازار، خودرو و... صرف می کنند و وق و فرصت کمتری برای پرداخت به تکنولوژیک پیدا می کنند.

کد خبر 1028168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha