خودسازی و تهذیب دغدغه مهم امام (ره) بود/ قانون مداری در منظومه امام یک اصل بود

حجت الاسلام خسروی معتقد است ما در جامعه متنوع و مکثری زندگی می کنیم که آن را جز با اندیشه فراگیر امام خمینی (ره) نمی شود هدایت کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حجت الاسلام محمد علی خسروی» امروز چهارشنبه 29 بهمن در افتتاحیه اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر گفت: در ایام ماه مبارک دعا و برکت ماه رجب هستیم. از خدای متعال می خواهم به ما توفیق درک فضیلت این ماه را عنایت فرماید که آمادگی ورود به میهمانی خدا در ماه رمضان را داشته باشیم. تقدیر و تشکر می کنم از همه عزیزانی که این برنامه را مشاهده می کنند و همچنین از دکتر سلگی ریاست محترم پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. تشکر می کنم از دکتر مطلبی که ظرف یک سال گذشته برای هرچه بهتر برگزاری این اجلاس زحمت کشیدند.

 

دبیر علمی اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: عنوان اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر است. ابتدا ببینیم اندیشه امام به صورت کلی چیست که می خواهیم تبیین کنیم. بعد از گذشت 40 سال این اندیشه ها تبیین نشده که نیاز به این اجلاس است. اگر اندیشه امام را صرفا در نگه داشتن یک نظام سیاسی با عنوان نظام جمهوری اسلامی ایران بدانیم، این نظام برقرار است و به عنایت حضرت حق برقرار می ماند. اگر اندیشه امام را فراتر بدانیم، باید اقرار کنیم که ما در این بعد کوتاهی کردیم مخصوصا برای نسل امروز که امام را ندیدند و تنها نامی از او شنیدند. اگر امام آنچنان که بود در فکر و ذهن جوانان مطرح می شد، مسلما در بعد بینش، اخلاق و رفتار جوانان موثر می شد.

 

وی با بیان اینکه امام (ره) به عنوان محقق روش های مبارزه با نفس را مطالعه و بررسی می کرد، افزود: حضرت امام (ره) قبل از اینکه مبارزه را شروع کند، 60 سال با نفس خود مبارزه کرد. اولین کتاب خود را با عنوان شرح دعای سحر در زمینه عرفان و اخلاق در 28 سالگی نوشت. بعد از آن کتاب 40 حدیث را به رشته تحریر درآورد و همزمان با آن کتاب جنود عقل و جهل را نوشت. همه اینها نشان می دهد که دغدغه امام (ره) خودسازی، تهذیب نفس و زدودن اخلاق رذیله بود.

 

حجت الاسلام خسروی خاطرنشان کرد: اگر می بینیم حضرت امام قیام و مبارزه می کند به این دلیل است که در همه مراحل هدفش این بود که با از بین بردن موانع و تشکیل جمهوری اسلامی ایران زمینه تعالی و رشد روحانی انسان ها را فراهم کند. اگر می بینیم امروز در جامعه از این جهاد عقب افتادیم، برای این است که امام را خوب نشناختیم.

 

دبیر علمی اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر اظهار داشت: تبیین اندیشه های امام (ره) بر همه کارگزاران جمهوری اسلامی ایران از جمله مدیران ارشاد در سراسر کشور و مجموعه های وابسته واجب است. اندیشه های امام یعنی خودسازی یعنی تهذیب نفس برای رسیدن به لقاءالله.

 

وی با اشاره به اینکه امام (ره) نه راه را گم کرد و نه هدف را، گفت: هدف امام رسیدن به توحید و ملاقات حضرت حق و تهذیب نفس بود. اگر اخلاق فاسد در اقتصاد ریشه کند، موجب اختلاس می شود. اگر این اخلاق در امور اجرایی ریشه کند موجب تبعیض می شود. اگر اخلاق فاسد در قانون گذاری راه یابد قانون گزار قانون را به نفع خود می نویسد، بدین ترتیب می بینیم ریشه همه مفاسد در جامعه ما به این بر می گردد که دنبال خودسازی نیستیم.

 

وی درباره اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر همزمان با ماه رجب را حسن اتفاق دانست و افزود: ماه رجب ماه خودسازی و معاشقه با پروردگار است. خودسازی بدون مناجات و ارتباط با خدا محال است.

 

حجت الاسلام خسروی قانون مداری را یکی از ویژگی های مهم امام (ره) دانست و عنوان کرد: امام (ره) معتقد بود رعایت قانون وسیله و راهی برای خودسازی است، برای اینکه جامعه زودتر بتواند به هدف نهایی برسد. مرحوم حجت الاسلام حججی از یاران امام که دوره ای نیز نماینده مجلس بود در خاطراتش نوشته است وقتی امام در پاریس بود غذایی که برای میهمانان تهیه می شد، تخم مرغ و سیب زمینی بود. ایامی مصادف با محرم شده بود، تصمیم گرفتیم به مناسبت عاشورا گوسفندی ذبح کنیم و برای میهمانان آبگوشت بپزیم، کسی بانی شد و در باغ پشت منزل گوسفند ذبح شد. امام پرسیدند این گوشت از کجاست، گفتند در پشت باغ گوسفندی ذبح کردیم. امام برافروخته و ناراحت شد با اینکه غذا نذری امام حسین (ع) بود. امام گفت من متعهد هستم در این کشور قانونش را رعایت کنم. طبق قانون این کشور ذبح در غیر کشتارگاه خلاف است.

 

دبیر علمی اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: اگر ما به جای امام بودیم، می گفتیم این کشور، کشور کفر است و قانونش خلاف است. امام با این طرز تفکر و قانون مداری توانست دل میلیون ها نفر را جذب کند تا حدی که قوانین کشور بیگانه را رعایت می کرد و ما می بینیم که برخی مبانی انقلاب و اسلام را رعایت نمی کنند و اینجاست که هرج و مرج پیش می آید. رعایت حرمت قانون در منظومه امام یک اصل بود.

 

وی با اشاره به اینکه در زمان امام رساله ای نبود، بیان کرد: امروز در چهار کارگروه اندیشه های امام (ره) تبیین می شود که یکی از آنها رسانه و مطبوعات است. در سال های 41 و 42 پیام امام چگونه به دست مردم می رسید. در آن زمان وسایل ارتباط جمعی نبود و حتی یک دستگاه فتوکپی وجود نداشت. حاج شیخ صانعی می گفت من و برادرم اطلاعیه امام را دست نویسی می کردیم، تا صبح بیدار می ماندیم و از روی آن 30-40 بار می نوشتیم؛ سپس افرادی از جان گذشته این نامه ها را به شهرهای مختلف می بردند تا به دست مردم برسد. این بود رسانه امام در آن زمان.

 

حجت الاسلام خسروی یادآور شد: امام را تبعید کردند. در عراق در سال 51 و 52 طلبه بودم. دوستی گفت یک رادیو هست به عنوان روحانیت مبارز که مطالبی بیان می کند. قرار شد در حجره 11 دارالشفاء جمع شویم و گوش دهیم. افرادی را از خودمان مامور کردیم که اگر ساواک آمد، سرفه ای کنند و به ما بفهمند و زود موج رادیو را عوض کنیم. شنیدیم که فردی سخنرانی هیجان انگیزی کرد و بعدها فهمیدیم گوینده حجت الاسلام دعایی بوده است. بعدها حجت الاسلام دعایی فرمود با مشورت حاج سید مصطفی با رادیو عراق قرار گذاشتیم که روزی نیم ساعت برنامه اجرا کنیم. امام خبر نداشت. وقتی قضیه راه افتاد به امام گفتیم. امام گفت اشکال ندارد به دو شرط، اول اینکه دروغ نگویید در انتقال اخبار، دوم اینکه به دشمن و مخالفان تان فحش ندهید. رعایت اصول اخلاقی تا این حد مد نظر امام بود.

 

وی خاطرنشان کرد: تبیین اندیشه های امام یعنی بتوانیم واقیعیت هایی را که بود و امام بر مبنای آن انقلاب را پایه گذاری کرد، بیان کنیم. امروز شرایط در جامعه پیچیده است. فضای مجازی همه جا است و نباید غفلت کنیم. اگر غفلت کنیم آسیب های جدی متوجه جامعه می شود، همان طور که به بخش هایی از جامعه این آسیب وارد شده است. امروز عزیزان در کارگروه ها و جلسات مشارکت کنند، از آسیب ها و چاره جویی ها بگویند تا از طریق این اجلاس و سندی که تهیه می شود، بتوانیم بیشتر به جامعه خدمت کنیم.

 

دبیر علمی اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر با بیان اینکه در حوزه فرهنگ عمومی بحث زیاد است، گفت: اوایل انقلاب عده ای سردر بیمارستان، درمانگاه و مدارسی که به نام دیگران بود، خراب می کردند و به جای آن سردری با اسم شهید می گذاشتند. این خبر به امام رسید، دستور داد که این کار متوقف شود و فرمود این خدمت به شهید نیست. کسی آمده به اسم خود مکانی را برای استفاده عامه مردم ایجاد کرده و نام خود را بر آن گذاشته است، ما حق نداریم آن را از بین ببریم.

 

حجت الاسلام خسروی اظهار داشت: در جامعه متنوع و مکثری زندگی می کنیم که جز با اندیشه فراگیر امام نمی شود آن را هدایت کرد. یک جامعه دینی جز این نیست که همه شهروندان با انصاف و عدالت هدایت شوند. امروز دوستان در کارگروه های هنر، سینما، فضای مجازی، رسانه و مطبوعات و فرهنگ عمومی مباحث مفیدی را مطرح خواهند کرد. چیزی که امروز باید زیاد بر آن تاکید شود، اسلام ناب و بدون تحریف است و حق آزادی، تاکید بر اخلاق فردی و اجتماعی، اصلاح آن، وحدت و انسجام جامعه، پرهیز از مناقشات و حق انتخاب در تعیین سرنوشت، اینها باید در کنار مباحث اجتماعی پردازش شود. امیدواریم که نتیجه مطلوبی از این اجلاس حاصل شود.

کد خبر 1028400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha