آموزش مجازی نیازمند افزایش سوادرسانه ای است/بازنشر اخبار کذب نادیده گرفتن حق الناس است

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: باتوجه به شیوع کرونا، شرایط اجباری استفاده ازفضای مجازی برای آموزش دانشجویان به وجود آمده و برحسب شرایط موجود که الزام ارائه این نوع آموزش باقی است برای جلوگیری از رهاشدگی دراین فضا چاره‌ای جزافزایش سوادرسانه ای نداریم.

​ به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والسملمین«محمد باقر محمدی لائینی» امروز(29بهمن) در نهمین نشست هم‌اندیشی گروه معارف اسلامی با هیات رئیسه دانشگاه علوم کشاورزی ساری، بیان کرد: در ماه رجب مناسبت‌هایی همانند ولادت امام باقر (ع)، سالروز شهادت امام هادی (ع)، ولادت حضرت علی(ع) و شب لیله الرغائب را داریم که مقدمه‌اش از روزه فردا شروع می‌شود.

 

نماینده ولی فقیه درمازندران افزود: در این جلسه بحث تدریس در فضای مجازی و فرصت‌ها و قوت‌ها و ضعف‌های این موضوع تبیین می‌شود، یکی از برکات کرونا این است که از تکنولوژی مدرن عرصه ارتباطات بیشتر بهره بردیم.

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به آموزش مجازی در این چند ترمی که کرونا وجود دارد بهتر صورت گرفته، گفت: مهارت ما در ارتباط با دانشجویان در فضای مجازی ارتقا پیدا کرده امروز بخش اعظمی از ارتباطات، خرید و فروش‌ها، دورکاری‌های کارمندان و ... در این فضا انجام می‌شود

 

وی عنوان کرد: آشنایی و مهارت با تکنولوژی و ابزار پیشرفته روز در راستای با نیازمندی‌ها از جمله آموزش است که ما به خاطر فشار شرایط کرونایی شاهد ارتقا در این زمینه هستیم.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که فضای مجازی اگر تهدید است دو فرصت در خود دارد، گفت: فرصت این است که ما می‌توانیم از این ابزار برای تاثیرگذاری کار خودمان استفاده کنیم، امروز مراسم یادواره‌ها و ترحیم در فضای واقعی با تعداد محدود و همزمان با حضور افراد زیادی در فضای مجازی برگزار می‌شود.

 

وی تاکید کرد: ما می‌توانیم در فضای مجازی ارتباطات خوبی برقرار کرده و فرصت‌های خوبی ایجاد کنیم، فضای مجازی شاهراه اطلاعاتی جهانی است، مقام معظم رهبری می‌فرمایند اگر رهبر نبودم ریاست فضای مجازی در کشور را برعهده می گرفتم.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه ما یک انقلاب سیاسی انجام دادیم  و انقلاب اسلامی را نهادینه کردیم، اضافه کرد: تسخیر لانه جاسوسی انقلاب دیگری بود، انقلاب در فضای مجازی هم امروز نیاز روز است، فضای مجازی می‌تواند زمینه‌ساز اشراف آمریکا در کل دنیا باشد ما اینجا تحت حاکمیت قدرت‌های بزرگ در دنیا هستیم آن‌ها هستند که در مجازی مهندسی عمومی می‌کنند.

 

خطیب جمعه ساری گفت: دشمنان صفحات حاوی عکس‌های سردار سلیمانی و شهید فخری زاده را سانسور می‌کنند ما هم در این مجموعه قرار داریم زیر سلطه هستیم و استقلال پیدا نکردیم، از ناحیه آمریکازدگی که بر فضای مجازی ما حاکم است آسیب‌های جدی و تهدیدهای امنیتی را شاهدیم.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به حمله‌های سایبری و لزوم ایجاد زیرساخت‌ها برای کاهش و حذف این حملات، بیان کرد: امروز ما شاهد جنگ ترکیبی همزمان هستیم، چه تضمینی وجود دادد که تدریس ما در این فضا کامل به مخاطبان می‌رسد چرا که اختیار این فضا دست ما نیست و اینها گزینشی رفتار می‌کنند.

 

وی با بیان آیه ۲۸ از سوره ابراهیم از قرآن کریم، یادآور شد: برخی اقوام نعمت را به کفران تبدیل کردند، فضای مجازی یک نعمت و ظرفیت خوب است ولی اگر خوب مدیریت نشود تبدیل به کفران خواهد شد ما باید در فضای مجازی رها باشیم اما رهایی با رهاشدگی تفاوت دارد، استقلال در فضای مجازی اولویت دارد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تاکید کرد: قوانین مجازی با واقعی تفاوتی ندارد اگر از این فضا استفاده نکنیم نعمت خدا را کفران کرده و آن را تبدیل به تهدید کردیم، بابد مطالبات داشته باشیم از دانشگاه‌ها نسبت به توصیه شورای عالی فضای مجازی بهدنبال پاسخگویی باشیم.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد:  هر وزارتخانه و سازمانی در هر استان یک شعبه دارد ولی شورای عالی مجازی در استا‌نها شعبه ندارد، تمام نهادهای فرهنگی باید به‌دنبال تقویت سواد رسانه‌ای باشند تا نسل جوان خودمان را با سواد بار بیاوریم‌.

 

وی اضافه کرد: جوانان باید بدانند که چگونه اخبار درست و نادرست را از هم جدا کرده و تحلیل کنند نباید به اعتیاد مدرن اعتیاد به اینترنت بدون هدف روی آورند باید سواد رسانه‌ای بیاموزند اینکه چقدر و چه استفاده‌ای از این فضا داشته و بی‌دلیل در آن پرسه نزنند

 

حجت الاسلام محمدی لائینی اظهار کرد: سواد رسانه‌ای و بصیرت رسانه‌ای اهمیت دارد تا شیوه‌های استفاده از این ابزار مهم را آموخته و بالاخره آفت بزرگ سادگی و زودباوری مجازی را کم کنیم  برخی هر پیامی می ر‌سد را زود باور کرده و بازارسال می‌کنند که یک واویلای حق‌الناسی است چرا که اگر ذهن یک نفر را خراب کنیم جبران‌ناپذیر است.

 

کد خبر 1028478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha