اهمیت کالاهای فرهنگی باید به یک جریان فرهنگی تبدیل شود

معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به ضرورت معرفی اثربخش کالاهای فرهنگی اشاره و تأکید کرد: اهمیت کالاهای فرهنگی باید به یک جریان فرهنگی تبدیل شود.

«رضا رضایی» در آستانه برگزاری نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص تأثیر رونق کالاهای فرهنگی بر  توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه اظهارکرد: با توجه به اینکه غالبا کالاهای فرهنگی هر منطقه متناسب با فرهنگ بومی و محلی منطقه و بر حسب نیاز و شرایط خاص اقلیمی و فرهنگی تولید می شود، نقش بسزایی در توسعه فرهنگی و اجتماعی منطقه داشته به ویژه با رونق گرفتن بازار کسب و کارهای فرهنگی، اقتصاد منطقه هم دست خوش توسعه و رونق خواهد شد.

 

معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به ضرورت معرفی اثربخش کالاهای فرهنگی هم اشاره کرد و گفت: برای معرفی کالاهای فرهنگی ابتدا باید کالا را به برند منطقه و از طریق برگزاری جشنواره ها، پویش ها و کارزارهای رسانه ای تبدیل کرد و سپس با راه اندازی کسب و کارهای خُرد فرهنگی، کالاها و محصولات را از طریق بازارچه های فروش محصولات، به فروش رساند.

 

وی در خصوص تأثیرگذاری جشنواره کالاهای فرهنگی در تبیین کالاهای فرهنگی بومی، اظهارکرد: با توجه به برگزاری کارگاه های آموزشی در راستای نحوه تولید و معرفی محصولات متناسب با زیست بوم منطقه توسط اساتید خبره کشوری که در طول زمان برگزاری جشنواره انجام می شود، می توان به معرفی کالاهای فرهنگی امیدوار  بود.

 

رضایی، توسعه بازارهای محصولات فرهنگی متناسب با نیاز فرهنگی مردم و تبیین اهمیت کالاهای فرهنگی به صورت یک جریان فرهنگی و در بین اقشار مردم و ترغیب و تشویق اهالی هنر از طریق مشوق های جشنواره را در ضرورت و اهمیت این جشنواره حائز اهمیت خواند.

 

معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به حمایت های فرهنگ و ارشاد اسلامی از کالاهای فرهنگی اشاره کرد و با بیان اینکه حمایت از کتب مرتبط با بوم فرهنگ استان و برگزاری جشنواره های هنرمندان دوستدار کتاب بخشی از حمایت ها به شمار می رود، برگزاری نمایشگاه های مد و لباس، استارت آپ های حوزه فرهنگ و نمایشگاه های فروش آثار هنرهای تجسمی را به دیگر حمایت های فرهنگ و ارشاد از کالاهای فرهنگی افزود.

 

وی با بیان اینکه کاربردی کردن بوم فرهنگ در رونق کالاهای فرهنگی بسیار تأثیرگذار است، راه اندازی گذرهای فرهنگی و هنری با رویکرد حمایت از کسب و کارهای خُرد فرهنگی و ارائه تسهیلات به هنرمندان خلاق و فعال در حوزه طراحی و تولید محصولات فرهنگی را راهکار مناسب در کاربردی کردن بوم فرهنگ دانست.

 

رضایی حمایت از استارت آپ های حوزه فرهنگ، اختصاص بخشی از اعتبارات دستگاه های اجرایی برای خرید آثار هنری طبق سنوات گذشته و استفاده دستگاه های اجرایی از تولیدات فرهنگی استان به عنوان هدایای جشنواره ها و مسابقات را راهکارهای موثر دیگر معرفی کرد.

 

معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی بیان کرد: با توجه به تنوع فرهنگی و اقلیمی استان به واسطه حضور قومیت های مختلف و با داشتن خرده فرهنگ های متکثر و همچنین تنوع محصولات و کالاهای فرهنگی تولید شده بر اساس نیاز و متناسب با فرهنگ منطقه، احیا و بازآفرینی محصولات همراه با خلاقیت می تواند نقش بسزایی در کاربردی کردن بوم فرهنگ منطقه داشته باشد.

 

گفتنی است؛ نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی در چهار حوزه «کســب و کارهــای فرهنگــی نوپایــه»، «نوشــت افــزار»، «اسباب بازی و عروسک» و «هدایـای فرهنگـی» فراخوان شده که شـرکت کننـدگان می تواننـد محصـولات یـا خدمات فرهنگی را به صـورت خلاقانه در بخش های ذکر شده ارائـه دهنـد.

 

علاقه مندان برای ارسال آثار خود تا 10 اسفندماه سال جاری مهلت دارندکه اختتامیه این جشنواره و معرفی برگزیدگان در تاریخ 14 اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

 

 

 

کد خبر 1028541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha