اساس انقلاب بر پایه اندیشه امام(ره) است

حجت الاسلام خسروی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران درخت بالنده ای است که ریشه های آن در اعماق قرآن و حدیث و حقایق علمی و عقلی است، گفت: اگر از اینها غافل شویم، کارهای روبنایی اثرگذار نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حجت الاسلام محمدعلی خسروی​» عصر امروز چهارشنبه 29 بهمن در اختتامیه اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر که در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: تفاهم نامه ای حدود یک سال و نیم پیش توسط دکتر صالحی وزیر دانشمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضرت آیت الله سید حسین خمینی به امضا رسید. از جمله بندهای این تفاهم نامه تشکیل نشست یک روزه با حضور و همفکری مدیران ارشاد بود.

 

دبیر علمی اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر ادامه داد: از یک سال پیش مسئولیت اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر به عهده پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گذاشته شد. طی این یک سال جلسات متعددی با حضور کارشناسان تشکیل شد و برنامه ریزی های مختلفی صورت گرفت و در نهایت چهار گروه فضای مجازی، فرهنگ عمومی، هنر و سینما، رسانه و مطبوعات تعریف و تشکیل شد. امروز این کارگروه ها بعد از افتتاحیه اجلاس جلسه داشتند و با حضور 150 نفر مباحث خوبی در این کارگروه ها مطرح شد که نتایج آن بعد از عرایض بنده توسط دبیران کارگروه ها به استحضار می رسد.

 

وی با بیان اینکه مسئله اندیشه امام فوق العاده بود، عنوان کرد: اساس انقلاب اسلامی بر پایه اندیشه فرهنگی امام است. اندیشه امام چیزی جز تجلی معارف حق الهیه و خودسازی نیست. امام تمام زندگی خود را صرف تهذیب نفس و خودسازی کردند به گونه ای که اولین نوشته ها و کتاب های حضرت امام (ره) در حوزه اخلاق است. راهی که ایشان معرفی کردند، خودسازی است. راه رسیدن به لقاء الله چیزی جز خودسازی نیست.

 

وی در مورد چگونگی شناختن اندیشه های امام (ره) اظهار داشت: کسانی که می خواهند امام را بشناسند باید کتاب های ایشان از جمله کتاب شرح جنود عقل و جهل را بخوانند. کسی می گفت چگونه اندیشه های امام را بشناسیم. جواب این است که شرح جنود عقل و جهل را بخوانید. کسی که این کتاب را بخواند، می فهمد که راه رسیدن به خدا ترک ظلم، ترک تجاوز به حقوق دیگران، تواضع، گذشت و امید است. بسیاری از دلسوزان برای نجات مردم از آسیب ها راه را اشتباه رفتند و به انقلاب آسیب زدند. این افراد به جای ریشه به شاخه چسبیدند. ریشه های انقلاب مبانی اندیشه های امام است.

 

دبیر علمی اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران درخت بالنده ای است که ریشه های آن در اعماق قرآن، حدیث و حقایق علمی و عقلی است. اگر از آنها غافل شویم، کارهای روبنایی اثرگذار نیست؛ به

عنوان مثال روز 12 بهمن هواپیمای حامل امام در فرودگاه نشست. مرحوم آیت الله پسندیده از پله های هواپیما بالا رفتند تا بعد از سالها برادر را ببینند. همه دوربین ها منتظر بودند که امام از هواپیما خارج شود. امام حاضر نشد جلوتر از برادر برود و فرمود برادر حق پدری بر من دارد و نمی توانم جلوتر از او حرکت کنم. امام حاضر نشد باور به بزرگان و احترام به آنها را فدای انقلاب کند. ابتدا آیت الله پسندیده بیرون امدند و سپس امام تشریف آوردند. فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی احترام به بزرگترهاست.

 

حجت الاسلام خسروی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بر مبنای فرهنگ است، بیان کرد: فرهنگ چیزی جز ادب، احترام، معرفت، عبودیت و تواضع نیست. اگر امام را با این عنوان معرفی کردیم یعنی مجموعه ای از فضایل الهی؛ آنگاه چنین امامی قابل هضم شدن نیست چه در دنیا باشد چه نباشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم اندیشه های متعالی امام که ریشه انقلاب است با ابزارهای فرهنگی و هنری رمان های بلند و کوتاه، نوشته ها و کتاب های مختلف تبیین، معرفی و ترویج داده شود.

 

کد خبر 1028637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha