جهت گیری های ما متناسب با ولایت و مطیع ولایت باشد

آیت الله دژکام گفت: باید ماهیت انقلاب اسلامی را بشناسید، جهت گیری های ما متناسب با ولایت و مطیع ولایت باشد و روش شناسی مناسب پیشبرد کار خودمان را نیز داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، آیت الله «لطف الله دژکام»، امروز (چهارشنبه 29 بهمن) در کارگاه آموزشی تربیت مبلغ مکتب انقلاب اسلامی در حرم شاهچراغ (ع) گفت: به لطف خدا امروز در حرم مطهر احمد ابن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) شاهد افتتاح یک دوره آموزشی ناظر به تربیت مبلغ انقلاب اسلامی هستیم.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: باید از اعضای جبهه فرهنگی به ویژه مدیریت استانی آنها و به صورت ویژه از حجت الاسلام «انجوی نژاد» که این مسیر را دنبال کردند تشکر کنیم.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: ممنوعیت های کرونا، مقداری کار را دشوار کرده است اما همه ما باید چارچوب ها و دستور العمل ها را مراعات کنیم.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) تاکید کرد: از مدیریت حوزه علمیه استان فارس، حجت الاسلام «استوار میمندی» که در زمینه نگاه انقلابی به موضوعات مطرح در حیطه کار خود همیشه مایه افتخار بوده اند نیز قدردانی می کنیم.

وی ادامه داد: انقلابی گری و انقلابی بودن در ادبیات معاصر ما معنایی داشته است که انقلابی مسلمان بودن با برخی از آن معانی سازگاری ندارد که به این مورد وقتی وارد حیطه کار تبلیغ انقلاب اسلامی می شویم باید توجه داشته باشیم.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: سه تا چهار انقلاب مشهور دنیا مثل انقلاب فرانسه، انقلاب صنعتی انگلیس، انقلاب روسیه، انقلاب چین و... که ما به نوعی ادبیات انقلابی گری را از آنها قرض می گیریم هیچکدام از آنها به مفهوم واقعی با انقلاب ما قابل مقایسه نیستند و اشتباه از آنجایی پیدا می شود که ما خیال می کنیم در بسیاری اوقات باید همان کاری که آنها انجام داده اند را انجام دهیم.

آیت الله دژکام با اشاره به سخنان حضرت محمد (ص) گفت: پیامبر گرامی اسلام در حدیث شریفی می فرمایند که روزی می رسد که امت من از نصارا تقلید خواهند کرد و هر کاری آنها کردند امت من نیز انجام می دهند.

وی افزود: این تقلید از تمدن آنها در انقلابی گری هم اتفاق افتاده است و ما خیلی وقت ها به اسم انقلابی گری رفتارهایی می کنیم که واقعا با ماهیت انقلاب اسلامی ما سازگار نیست و به خاطر همین است که مرحوم آیت الله «شهید مطهری» در آغاز انقلاب اصرار جدی داشتند که ماهیت این انقلاب، اسلامی است.

 امام جمعه شیراز تاکید کرد: چون در ابتدای انقلاب ماهیت آن واضح نبوده است و همه گروه ها در انقلاب شرکت داشتند حتی حزب توده هم بوده است و آن روز این اصرار به خاطر این بود که جهت گیری را اشتباه نگیریم و به اسم انقلابی گری خیلی کارها را گردن جوانان ما می گذارند در حالیکه هر کار انقلابی به حسب ماهیت انقلاب اسلامی، مورد تایید نیست.

وی ادامه داد: ما عقیده داریم رهبر انقلاب، ولی فقیه است یعنی فقاهت عنصر اصلی در صلاحیت برای رهبری است اما خیلی از ما که انقلابی گری را ترویج می کنیم و دم از انقلابی گری می زنیم از فقه سر در نمی آوریم.

آیت الله دزکام تصریح کرد: این مشکل حوزه های ماست که حوزه نتوانست فقه را در جایگاهی قرار دهد که بتواند فلسفه عملی حکومت اسلامی باشد و این تعابیر متعلق به امام و رهبر است و باید این مسائل را حل کنیم وگرنه در ادامه مسیر به مشکل بر می خوریم زیرا کارها مدام به سمت تخصصی شدن می رود.

وی ادامه داد: باید ماهیت انقلاب را دقیقا بشناسیم و بر اساس ماهیت اسلامی آن عمل انقلابی را تعریف و تبلیغ کنیم و موضوع دیگری که باید مدنظر قرار دهیم این است که گاهی اوقات افراد و جایگاه آنها ممکن است رهزن ما باشند نسبت به اینکه حق را درست نتوانیم تشخیص دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان عنوان کرد: امیرالمومنین علی (ع) با عده ای از افراد که این حالت را داشتند مواجه بود و در جنگ «جمل» شاهد بودیم که عده ای به حضرت می گفتند فلانی و فلانی در مقابل شما ایستاده اند.

وی ادامه داد: امام علی (ع) به آنها فرمود: «إِنَّ الحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجَالِ؛ اِعرِفِ الحَقَّ، تَعرِف أهلَهُ"»، اشتباه شما از اینجا هست که می خواهید حق را با افراد سنجش کنید در حالیکه افراد را باید با حق بسنجید.

آیت الله دژکام تاکید کرد: میراث بسیار مهم و ارزشمند حضرت امام خمینی(ره) نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی است واین انقلاب اولا ماهیتش اسلامی است و ثانیا در شکل اجرا و عمل بر مبنای ولایت شکل گرفته و پایه اجرایی کردن دین ولایت است.

وی ادامه داد: ولایت مبنای اجرای دین بوده است و میراث امام خمینی برای ما همین است و حال اگر به اسم خود حضرت امام خمینی (ره) کسی بحث ولایت را زیر سوال ببرد این اشتباه است زیرا امام فرمود حفظ نظام از حفظ جان واجب تر است.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: اگر امروز ندانید ولی امر و حجت ما کیست گرچه دیروز خوب می دانستید کافی نیست و این ذهنیت نباید به گونه ای ایجاد شود که بگوییم یک طرف رهبر قبلی و در طرف مقابل رهبر بعدی است زیرا 40 سال است عده ای تلاش می کنند این حالت  2قطبی ایجاد شود اما چون حرف غیر منطقی و غیر واقعی زده اند قبول نشده است.

وی تصریح کرد: مسیر انقلاب اسلامی یکی است و ولایت هم یک مفهوم مستمری است که اگر غیر از این را کسی بگوید به انقلاب لطمه می زند.

امام جمعه شیراز افزود: احترام امام راحل واجب است و مقام معظم رهبری فرموده اند این انقلاب بدون نام حضرت امام خمینی (ره) در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست و هر کس احترام نکند اشتباه کرده است ولی اگر کسی بخواهد به بهانه ولایتی که تمام شده است این ولی حی را تضعیف کند چون ولایت امر مربوط به امام حی زنده است، باید متوجه باشد با مقاومت سرسختانه ای مواجه می شود.

وی با اشاره به نقش موثر تبلیغ گفت: روش تبلیغ هم بسیار مهم است و تبلیغ غیر از دانستن حق، روش خاصی هم می خواهد و بعضی اوقات حرف را اگر یک عمامه سر بزند یک نتیجه دارد و همین حرف را اگر یک دانشگاهی بزند نتیجه دیگری در ذهن مخاطب دارد.

آیت الله دژکام افزود: با یک روش کار، انقلاب جهانی را نمی شود جلو برد و روی روش ها باید کار کنیم و تاثیر گذارترین را انتخاب کنید و در بحث روش های تبلیغ هم باید مفصل کار کنید.

وی تاکید کرد: باید ماهیت انقلاب اسلامی را بشناسید، جهت گیری های ما متناسب با ولایت و مطیع ولایت باشد و روش شناسی مناسب پیشبرد کار خودمان را نیز داشته باشیم.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: کسب مهارت فقط به سر کلاس نشستن محدود نیست ومهارت در جمع بودن، القا کردن، با دیگران در تماس بودن و سایر مهارت ها با صرف حفظ کردن به دست نمی آید.

وی عنوان کرد:  دشمنان ما به تفوق اقتصادی و تفوق تبلیغی خود می نازند و اگر ما اثبات کنیم که نیروهای لشکر پیامبر اعظم این 2 مورد را فتح می کنند مسئله به نحوی خوبی پایان خواهد گرفت و به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

آیت الله دژکام تصریح کرد: امیدوارم نتیجه این دوره آموزشی این باشد که بگویند جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان فارس  در عرصه فضای مجازی و فضای حقیقی میدان داری می کند و نه تنها حرف برای استان بلکه حرف در سطح ملی و فراملی داشته باشید زیرا شیراز ظرفیت های فرهنگی قوی دارد.

کد خبر 1028641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha