بنیاد شهید حدود ۸۰ میلیارد تومان بدهی به دانشگاه جامع علمی کاربردی دارد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: معوقات و بدهی بنیاد شهید به دانشگاه حدود ۸۰ میلیارد تومان است که این انباشت بدهی مشکلاتی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، احمدرضا پیش بین چهارشنبه (29 بهمن) در نشست خبری با خبرنگاران گفت: باعث افتخار است که در استان شهیدپرور و مهد سلحشوران عرصه مقاومت و در رأس آن ها شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش هستیم و این افتخار را داریم در کنار آن بزرگواران از انفاس قدسیه آن ها بهره مند شویم و این باعث شود ذره ای از آن خلوص و باوری که داشتند و ارزش هایی که جان خود را در راه آن دادند در ما تبلور پیدا کند و باعث حرکت ما بشود.

 

 

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور بیان کرد: در دانشگاه علمی کاربردی بیش از 110 شهید تقدیم انقلاب و عرصه دفاع از حرم کردیم که برجسته ترین شهید ما، شهید حججی است.

 

 

 

وی افزود: 7 شهید در این استان هستند که در واقع بیشترین درصد شهدای دانشگاه علمی کاربردی در استان کرمان است که سوابق و زندگینامه آن ها را به زودی منتشر خواهیم کرد و این ها انسان های وارسته ای بودند که در جهت آن هدفی که تشخیص دادند، حرکت کردند و کسانی بودند که برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی به جای گذاشتند.

 

 

 

پیش بین ادامه داد: در دانشگاه علمی کاربردی بیش از 8 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر داریم و ما برای آن ها طرح هدایت تحصیلی داریم که در بهترین رشته ها تحصیل کنند و اعتقاد داریم علاوه بر تحصیل باید برای اشتغال این دانشجویان هم فکری شود.

 

 

 

وی اظهار کرد: در دانشگاه علمی کاربردی کشور به دنبال تربیت کار آفرین هستیم؛ یعنی کسانی که نه تنها خودشان بعد از تحصیل شغل داشته باشند بلکه بتوانند چندین نفر را هم شاغل کنند.

 

 

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور و مولود انقلاب است و امروز می توانیم ادعا کنیم که میزان اشتغال دانش آموختگان ما در بین نظام های آموزشی عالی بالاترین نرخ را دارد که تقریباً حدود دوسوم دانش آموختگان دارای شغل مشخص هستند.

 

 

 

وی بیان کرد: این یک فرصت خوبی برای ما است که بتوانیم در واقع نوع آموزش ها را تکمیل کنیم و آموزش هایی به جامعه بدهیم که مورد نیاز است و ما از جمله دانشگاه هایی هستیم که اختیار تدوین و تصویب برنامه ریزی درسی در دانشگاه از طرف وزارت علوم به آن داده شده و این یک فرصت خوبی است که می توانیم در کمترین زمان نیاز جامعه را تشخیص دهیم و متناسب با آن برنامه ریزی درسی داشته باشیم.

 

 

 

پیش بین گفت: خوشبختانه در 3 سال اخیر طرح ساماندهی مدرسان را داشتیم و امروز تمام مدرسین دانشگاه ما مسیر جذب اعضای هیئت علمی را طی کرده و همه مدرسان دارای صلاحیت های اختصاصی و عمومی هستند و از نظر تخصصی ارزیابی شدند.

 

 

 

وی افزود: امروز در دانشگاه جامع علمی کاربردی طرح ساماندهی مراکز را به انجام رساندیم و از هزار و 70 مرکز در گذشته به 601 مرکز رسیده است که عموماً این مراکز دارای کیفیت لازم هستند.

 

 

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان اینکه امسال در پذیرش و تکمیل ظرفیت حدود 145 هزار نفر دانشجو پذیرفتیم که در این شرایط رقم خوبی است، خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش دانشگاه های علمی کاربردی به مراتب بیش از این است اما این نیازمند حمایت است.

 

 

 

وی ادامه داد: از مجلس شورای اسلامی و دولت این تقاضا را داشتیم که به دلیل اینکه هزینه های ما در نظام آموزش مهارتی بالا است و مراکز خصوصی هستند و شاید توان لازم را نداشته باشند؛ بخشی از هزینه ها را به ما کمک کنند زیرا امروز کمتر از 15 درصد دانشجویان مهارتی هستند که این میزان باید 30 درصد باشد.

 

 

 

پیش بین اظهار کرد: در استان کرمان بحث المپیاد مهارتی کشوری را داشتیم که 3 نفر از برگزیدگان المپیاد مهارتی کشوری از استان کرمان بودند و در این رابطه برای اینکه حضور دانشجویان را در تصمیم گیری ها داشته باشیم شوراهای تعامل دانشجویی را فعال کردیم که در تصمیم سازی های دانشگاه موثر هستند و در برنامه های دانشگاه هم ما از نظرات دانشجویان به این صورت استفاده می کنیم.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: بحث برنامه ریزی درسی یکی از اولویت های دانشگاه علمی کاربردی است و به دنبال این هستیم که برنامه های درسی براساس نیازهای مناطق و استان ها باشد و در آن چهارچوب تعریف و عملیاتی شود.

 

 

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور ادامه داد: طبق قانون تحصیل فرزندان شاهد و ایثارگر باید رایگان باشد و بنیاد شهید و امور ایثارگران متعهد شد هزینه این عزیزان را پرداخت کند و ما وظیفه خود را انجام و بهترین رشته ها را برای آن ها قرار دادیم اما شهریه آن ها به صورت کامل به مراکز پرداخت نشده است و متاسفانه معوقات و بدهی بنیاد شهید به دانشگاه جامع علمی کاربردی به رقمی حدود 80 میلیارد تومان رسیده است.

 

 

 

وی در ادامه بیان کرد: مراکز ما خصوصی هستند و باید شهریه بگیرند تا بتوانند امور مرکز را به خوبی اداره کنند و این انباشت بدهی ها برای مراکز ما مشکلاتی ایجاد کرده و مقرر شد برخی از اموال بنیاد شهید به فروش برسد تا بدهی خود را به مراکز بدهند و امیدواریم این بدهی تا پایان سال با انجام تهاتر پرداخت شود.

 

 

 

پیش بین گفت: طی چند سال دانشجویان ارشد را در دانشگاه علمی کاربردی پذیرفتیم و از آنجایی که دانشجویان در مقطع ارشد مهارتی بودند، در آن مراکزی که وابسته به کارخانجات و در جوار کار بودند، بسیار موفق بودند و بعضی از دانشجویان ما توانستند در این عرصه فعالیت های خیلی درخشانی انجام دهند البته در برخی رشته ها هم موفق نبودیم به همین علت خودمان داوطلبانه پذیرش ارشد را متوقف کردیم اما جزو برنامه دانشگاه هست که از سال 1400 به صورت محدود در بعضی از رشته هایی که پروژه محور باشند، پذیرش دانشجوی ارشد داشته باشیم و فکر می کنیم که پذیرش ارشد موجب این شود که بتوانیم حلقه نظام آموزش مهارتی را تکمیل کنیم و در استان کرمان نیز 2 مرکز ظرفیت پذیرش دانشجوی ارشد را دارد.

 

 

 

وی اظهار کرد: اعتقاد داریم تقویت تشکل های دانشجویی، انجمن ها و کانون ها وظیفه ما است اما همینطور که می دانید مراکز ما پراکنده هستند و دانشجویان در یک محیط در کنار هم نیستند و این پراکندگی باعث فاصله بین آن ها شده است و برای اینکه فاصله را برداریم و بتوانیم حضور دانشجویان را بیشتر داشته باشیم، دنبال تقویت انجمن های علمی و کانون های فرهنگی هستیم.

 

 

 

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: هر مرکز علمی کاربردی حداقل یک انجمن علمی دانشجویی و یک کانون فرهنگی وجود دارد و از سال گذشته 120 انجمن ورزشی هم داشتیم و در استان کرمان 21 انجمن علمی دانشجویی و 27 کانون فرهنگی فعالیت می کنند و باید این انجمن ها باعث تقویت مراکز نوآوری شود.

 

 

 

وی ادامه داد: 100 نشریه دانشجویی در علمی کاربردی داریم که در استان کرمان الان 9 نشریه مجوزدار داریم که در واقع فعالیت های دانشجویی را منعکس می کنند.

 

 

 

پیش بین با بیان اینکه همه برگزیدگان اول تا سوم همه فعالیت های سطح دانشگاه ها اعم از جشنواره رویش، حرکت، قرآن و عترت تجلیل می شوند، در پایان گفت: با مساعدت صندوق رفاه دانشجویان، این امکان برای دانشجویان دانشگاه فراهم شده که از نیمسال دوم سال تحصیلی جاری بیش از 70 درصد شهریه را بتوانند وام دانشجویی بگیرند و دانشجو در سامانه ثبت نام می کند و شرایط آن ساده است و تا 4 نیمسال هم می تواند در هر مقطع وام بگیرد و این فرصت خوبی است که دانشجویان ما بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

 

 

 

به گزارش شبستان؛ امروز با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی و کاربردی کشور وبینار «ایثار و شهادت» به مناسبت گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آیین اختتامیه هفتمین مسابقات آمادگی جسمانی کشور در کرمان برگزار شد.

کد خبر 1028670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha