بالغ بر ۹۰۰ لاشه پرنده در سواحل گلستان جمع آوری شد/ آزمایش ها آنفولانزای پرندگان را رد می کند

شکیبا گفت: ۹۰۰ تا یک هزار لاشه پرنده در سواحل گلستان جمع آوری شده است.

«محمود شکیبا» به خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان در خصوص مرگ و میر تعدادی از پرندگان در منطقه حفاظت شده میانکاله گفت: علت این اتفاق و بیماری را دامپزشکی اعلام می کند و براساس اطلاعات دامپزشکی «بوتولیسم» عامل مرگ و میر این گونه ها بوده است.

 

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست گلستان ادامه داد: متاسفانه روند مرگ و میر پرندگان در منطقه حفاظت شده میانکاله رو به افزایش است و سرشماری پرندگانی که دچار مرگ و میر شدند برعهده محیط زیست استان مازندران نهاده شده و در استان گلستان نیز در این زمینه همکاری داریم.

 

شکیبا بیان کرد: در استان گلستان لاشه 900 پرنده از گونه چنگر، مرغابی و فلامینگو  در سواحل و در این منطقه حفاظت شده جمع آوری شده است.

 

وی افزود: پس از جمع آوری این لاشه ها تعدادی برای آزمایش و تشخیص بیماری ارسال می شود و مابقی لاشه ها نیز به صورت بهداشتی و براساس پروتکل ها دفن می شود.

 

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست گلستان در خصوص بروز بیماری هایی مثل آنفولانزای پرندگان گفت: چون دامپزشکی متولی اعلام این بیماری ها است نمی توانیم علت بیماری را ما بیان کنیم ولی آزمایش هایی انجام شده مرگ این پروندگان را بر اثر بیماری آنفولانزا رد می کند.

 

شکیبا بابیان اینکه در استان گلستان سالانه 300 هزار پرنده مهاجر وارد می شود، ابراز داشت: در سال گذشته نیز شاهد مرگ و میر نزدیک به 50 هزار پرنده مهاجر در استان گلستان بودیم.

 

وی افزود: خلیج گرگان مثل یک ظرف است که ظرفیت محدودی دارد و دائما در آن فاضلاب تزریق می شود و سپس انتظار داریم که چنین اتفاقاتی را شاهد نباشیم.

 

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست گلستان بابیان اینکه باید فکر اساسی در این زمینه اتفاق بیفتد، افزود: از مردم درخواست می کنیم که از دست زدن به لاشه این پرندگان خودداری کنند چرا که این پرندگان مهاجر هستند و ممکن است به بیماری های دیگری مثل آنفولانزا مبتلا باشند.

 

شکیبا افزود: با توجه به مرگ و میر این پروندگان انتظار می رود که مردم از شکار غیرقانونی این پرندگان خوددداری کنند و اجازه دهیم که سالم این پرندگان مهاجرت کنند.

 

گفتنی است که پنگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت سازمان محیط زیست است که این منطقه توسط استان مازندران کنترل می شود و سازمان محیط زیست یک دستور کاری برای مدیریت یکپارچه این منطقه صادر کرده است که از ظرفیت های استان گلستان به این منظور به کارگیری می شود.

 

 

 

 

کد خبر 1028853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha