اروپا در ساختار نظام بین‌الملل فاقد وزن راهبردی است

پیرمحمدی بیان کرد: اروپا در ساختار نظام بین الملل و در مقابل آمریکا، فاقد وزن راهبردی است که بتواند فعالیت کند و به همین به تعهدات خود در برجام عمل نکرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی موارد متعدد عهد شکنی کشورهای اروپایی و صدور بیانیه سه کشور اروپایی مبنی بر نقض برجام توسط ایران و با حضور دکتر سعید پیرمحمدی، کارشناس ارشد روابط بین الملل و پژوهشگر مرکز بررسی های راهبردی های مجمع تشخیص مصلحت نظام به روی آنتن رفت.

سعید پیرمحمدی با اشاره به عدم پایبندی اروپایی ها به تعهدات خود در برجام گفت: بهانه اروپا این بود که با ورود ترامپ به کاخ سفید تحریم های ثانویه ای وضع شد. آمریکا در سال 2018 از برجام خارج شد و تحریم های ثانویه ای را علیه ایران وضع کرد و اروپایی ها بهانه آوردند که با وضع این تحریم ها، عملاً فعالیت شرکت های اروپایی در ایران غیر ممکن است.

وی تصریح کرد: واقعیت این بود که اروپایی ها نه توان لازم و نه اراده کافی را داشتند تا برجام را در وضعیت پسا آمریکا تداوم ببخشند و یا به تعهدات خود عمل کنند.

کارشناس ارشد روابط بین الملل با بیان اینکه تعهدات اروپایی ها به صراحت در متن برجام آمده است، اشاره کرد: اروپایی ها به طور کل 11 تعهد در قالب برجام داشتند که به هیچ‌کدام از آن‌ها، حتی به متن مقدمه عمل نکردند. به عنوان نمونه اروپا به موجب ماده 19 متعهد شد از تجارت با ایران حمایت مالی کنند و تبادلات بانکی با ایران میسر کنند.

همچنین اروپا به موجب همین ماده تعهد داد صادرات تجهیزات و فناوری های کلیدی را در حوزه های نفتی، گازی و پتروشیمی محقق کنند. آن‌ها همچنین متعهد شدند اموال بلوکه شده ایران آزاد شود اما به هیچ‌کدام از این تعهدات عمل نکردند.

وی در ادامه به تشریح و تبیین ماهیت و ریشه ارتباط و تعامل اروپا و آمریکا پرداخت و بیان کرد: اروپا در ساختار نظام بین الملل و در مقابل آمریکا، فاقد وزن راهبردی است که بتواند فعالیت کند که برای نمونه می توان به عدم توانایی اروپایی ها در عملیاتی کردن اینستکس اشاره کرد.

پژوهشگر مرکز بررسی های راهبردی های مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امنیت اروپایی ها به امنیتی که آمریکا برای آن‌ها تأمین می کند وابسته است، اظهار کرد: ترامپ به این موضوع بارها اشاره کرد. او معتقد بود اروپا باید هزینه ای که آمریکا بابت امنیت اروپا می پردازد را پرداخت کند.

وی عدم استقلال اروپا از آمریکا را موجب عدم کنش گری این قاره دانست و عنوان کرد: البته یک ایدئولوژی نسبی میان اروپا و آمریکا وجود دارد. در حقیقت یک همگرایی نسبی میان این دو قاره همیشه وجود داشته است به این معنی که اروپایی ها قائل به این هستند که باید لیبرال دموکراسی را در سطح جهان اشاعه دهند.

کد خبر 1029515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha