کارآفرینی فرهنگی امر مهم اما مغفول

کارآفرینی یک هنر و توانمندی خاصی است که در میان گروه های مختلف صنعتی مورد توجه و در عرصه فرهنگ و هنر با وجود پتانسیل های نهفته زیاد اما مغفول و یا کمتر مورد توجه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، کارآفرینی؛ فراتر از یک واژه با وسعتی بی انتها و فراتر از مرزها که در چند سال اخیر رنگ و نوع دیگر پیدا کرده و محافل و نشست های مختلفی به این موضوع اختصاص یافته و به گوش بسیاری آشنا است.

 

افراد کارآفرین در نشست ها و جلسات مورد تجلیل و تقدیر هستند و نظرات آن ها برای متولیان امر دقت برانگیز شده و البته بسیاری از دغدغه های آن ها نیز بی پاسخ مانده اما روحیه خاص قالب در بین این افراد مانع حرکت ها را برداشته است.

 

اگرچه کارآفرینی یک خصوصیت منحصر است و بسیاری با وجود توانایی های بی شمار اما چنین قدرتی را ندارند اما آموزش برای گفتمان سازی، جلب مشارکت و رشد استعدادهای این حوزه از اهمیت خاصی برخوردار است که در طول سال این جریان به صورت کارگاه ها و سلسله جلسات پیوسته و یا به صورت مقطعی از سوی نهادهای مختلف به مرحله اجرا می رسد.

کارآفرینی در حوزه فرهنگ و هنر نیز یک عرصه با تنوع و شکل و اندازه مختلف است اما چندان توسعه نیافته و بیشترین تمرکز در حوزه صنعتی بوده اما با این وجود باید در این حوزه نیز حرکت ها آغاز شود و تولیدات فرهنگی و هنری و ابداع و نوآوری ها ثمره های اقتصادی خود را به جامعه هدیه کند.

 

*موسسات فرهنگی و هنری پیشگام در کارآفرینی

 

مسئول امور شهرستان های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان که پیش از این متصدی معاونت فرهنگی این اداره کل بود، با اشاره به جمعیت بیمه شده موسسات فرهنگی و هنری این استان گفت: 200 نفر از کارکنان این نهادهای مردمی در حوزه کارآفرینی حقوق رسمی دریافت و بیمه می گیرند.

«اصغر مختاری» با اشاره به کارآفرینی این دسته از نهادها افزود: موسسات فرهنگی و هنری پیشگام در کارآفرینی هستند و فرصت های اقتصادی و تولیدی و خدماتی در حوزه فرهنگ، هنر، قرآن و تولیدات چندرسانه ای داشته اند.

وی ادامه داد: حوزه فرهنگ و هنر این استان فرصت و ظرفیت های زیادی دارد که قابلیت ایجاد مشاغل جدید را نیز داشته و افراد با نوآوری و اقدامات جدید قادر به عرضه تولیدات خود خواهند بود.

 

*آموزش و گفتمان سازی فرهنگی در کانون های مساجد اصفهان

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان به همکاری مشترک این ستاد با اتاق بازرگانی برای ایجاد جریان کارآفرینی اشاره کرد و گفت: آموزش و گفتمان سازی فرهنگی برای حوزه کارآفرینی فرهنگی و هنری در این مراکز آغاز شده است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی»، به رویداد کارآفرینی «تجربه در مسیر» اشاره کرد و افزود: این فعالیت آموزشی از طریق فضای مجازی انجام و جریان سازی نیز از طریق اعلام فراخوان طرح ها، دوره آموزشی در زیست بوم مجازی بچه های مسجد در قالب طرح ایران قوی انجام شده است.

وی یادآورشد: بسیاری از کانون ها دارای توانمندی و ظرفیت برای انجام فعالیت های تولیدی و کارآفرینی پیشتاز بوده اند اما باید موضوع آموزش و حمایت از آنان مورد توجه باشد.

 

*همکاری ورزش و جوانان در ارائه تسهیلات به کارآفرینان جوان

 

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان از ارائه تسهیلات بانکی به جوانان کارآفرین و ایجاد کننده فرصت های شغلی خبرداد و گفت: کمیته کارآفرینی و اشتغال برای کمک به جوانان کارآفرین در این اداره کل تشکیل شده است.

«عباس مرادیان» با اشاره به تعامل این نهاد با بانک کارآفرینی و امید و بانک رسالت برای ارائه تسهیلات بانکی افزود: پس از بررسی طرح های پیشنهادی، پروژه های توانمند و مطابق با نیاز جامعه به این بانک ها معرفی می شوند.

وی ادامه داد: طرح های فرهنگی و هنری نیز از سوی دخترها و پسرهای جوان به این کمیته پیشنهاد شد که پس از بررسی به بانک های مذکور معرفی و فرآیند تخصیص آن ها صورت گرفته است.

کد خبر 1029544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha