تقویت فرهنگ کار در جامعه زمینه ساز کاهش آسیب های اجتماعی/ پژوهش های آسیب اهای اجتماعی کاربردی باشد

حجت الاسلام کریمی تبار با تاکید بر تقویت فرهنگ کار در جامعه در راستای کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر مهم ترین عامل اجتماعی است که می تواند نسبت به پدیده بی تفاوتی در جامعه موثر باشد.

 به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، هشتادمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان ایلام، صبح امروز(۴ اسفند) با  محوریت بحث و تبادل نظر در خصوص توسعه و ترویج فرهنگ نماز، ویژه برنامه های ماه مبارک رجب و ارائه گزارش پژوهشی از حوزه آسیب های اجتماعی در استان برگزار شد.


این نشست با حضور حجت الاسلام«الله نور کریمی تبار» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، «محمد نوذری» معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام و مسولان دستگاه های اجرایی و فرهنگی عضو شورای فرهنگ عمومی استان در سالن شهید رجایی استانداری ایلام با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در این نشست، اظهار کرد: وجود ائمه اطهار(ع) بهترین نعمتی است که خداوند متعال به ما ارزانی داشته و ائمه اطهار (ع) حجت خدا بر روی زمین هستند و گفتار و رفتار آنان و آنچه بر ما عرضه داشته اند برای ما حجت است.


حجت الاسلام «الله نور کریمی تبار»  با تاکید بر ترویج فرهنگ و الگوبرداری سیره و‌ منش عملی ائمه اطهار (ع) در جامعه ابراز کرد: شیعه به معنای پیرو است و در یک جامعه شیعه،  رفتار شیعیان باید با غیر آنان باید متفاوت بوده و  مطابق رفتار اسلامی و سیره ائمه اطهار (ع)، عملی بوده و نمود عینی در جامعه اسلامی داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) منشأ نور و برکت هستند، افزود: ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) فرصت هایی است  رویکرد جدیدی نسبت به بهره گیری از فیوضات اخلاقی، رفتاری، عملی و علمی آنان داشته باشیم، نام و یاد حضرت علی (ع) جدای از یاد خداوند نیست چرا  که حضرت امام علی(ع) سختی ها و مرارت های فراوانی را در راستای ترویج اسلام ناب محمدی و دین الهی در جامعه آن روز تحمل کرده است و این امر انسان را  متوجه یاد خداوند متعال می کند.

 

امام جمعه ایلام با بیان اینکه نقش و مسولیت سنگینی بر عهده شورا از نظر امور فرهنگی جامعه قرار دارد، گفت: یکی از الگوهایی که در جامعه می توان از استفاده کرد درس گرفتن از سیره و فرهنگ ائمه اطهار(ع) در سطح جامعه است و باید برای ترویج فرهنگ ناب ائمه اطهار(ع) در جامعه تلاش کرد.


حجت الاسلام کریمی تبار در ادامه با اشاره به انجام طرح های پژوهشی در حوزه آسیب های اجتماعی، یادآور شد: پژوهشگرانی تلاش های خوبی در حوزه های پژوهش آسیب های اجتماعی متحمل شده اند و تحقیقاتی هم در این زمینه انجام شده است که کار خوبی از نظر شکلی و پژوهشی بوده و ارزشمند است اما بر اساس محتوای آموزه های دینی نیست و بر اساس نظریه های و دیدگاه های غربی است.


وی بیان کرد: برخی از مبانی این پژوهش ها در جامعه ما قابل تحقق نیست و نمی شود گفت که آیا  می توان این مبانی را نسبت به جامعه ما اجرا کرد یا خیر و باید مبنای پژوهش ها بر مبنای مبانی جامعه اسلامی باشد و مبنای این پژوهش ها بیشتر  بر مبنای آموزه های دانشگاهی و نظریه های غربی در حوزه علوم اجتماعی است.


امام جمعه ایلام با تاکید بر لزوم هم خوانی اجرای شیوه ها و مبنای طرح های پژوهشی بر اساس آموزه های دینی و جامعه اسلامی، گفت: یکی از خاصیت های این جلسه تبادل نظرات است، در جایی و زمینه ای که کار پژوهشی انجام می شود به طور قطع پیشینه تحقیقات علوم اجتماعی در آن زمینه مورد استفاده قرار می گیرد اما باید نگاه اسلامی و بومی نیز در این طرح های پژوهشی لحاظ شود
 

وی ابراز کرد: نگاه غربی ها به دین اجتماعی نیست و نگاه غربی ها به دین،  نگاهی فردی است،  در حوزه پژوهش های اجتماعی بهره گیری از نظرات تجربی مفید است اما باید مبنای این پژوهش ها در جامعه ما اسلامی و ایرانی باشد، دین اسلام دینی اجتماعی است، اصل نماز ما بر جماعت است، باید گفت یک سری رفتارهای فردی در سرنوشت جامعه موثر است و در این خصوص آیات و روایات زیادی وجود دارد.

 

امام جمعه ایلام تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر مهم ترین عامل اجتماعی است که می تواند نسبت به پدیده بی تفاوتی در جامعه موثر باشد، ما باید  نگاه دین مبین اسلام را در خصوص  منشأ بی تفاوتی اجتماعی بررسی کنیم، خروجی تحقیقات و کارهای پژوهشی باید کاربردی شود و عملا باید  حقیق کاربردی باشد که بتوان بر اساس آن برنامه ریزی انجام شود.

 

حجت الاسلام کریمی تبار  با بیان اینکه نگاه مقام معظم رهبری در جامعه پیشرفت بر مبنای عدالت اجتماعی است، یادآور شد: مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که در چارچوب نظام اسلامی باید  کار کنیم و نگاه پژوهشی ما باید بر مبنا و چارچوب جامعه و نظام اسلامی باشد.

 

وی تصریح کرد: فرهنگ کار در استان ایلام باید یکی از اولویت‌های ما در شورای فرهنگ عمومی باشد، در استان ایلام با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های که وجود دارد، باید فرهنگ کار در استان تقویت شود و مشکل اساسی ما در حوزه بیکاری فقر فرهنگی در حوزه اشتغال و کار است.

کد خبر 1030212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha