کرونا و ساده‌انگاری در جدالی برابر برای گرفتن جان مردم به رقابت نشسته‌اند

نزدیک شدن به عید نوروز این عید باستانی، بار دیگر مردم را به تکاپوی بیشتری برای خرید عید انداخته است و این روزها نه تنها کرونا مانع حضور مردم برای خرید عید نشد بلکه ساده انگاری ها در خرید شب عید دهن کجی به کرونا را به رخ می کشد.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که پای مهمان ناخوانده ای از چین به ایران و به دنبال آن به استان مازندران به عنوان یکی از مقاصد گردشگری باز شد؛ ویروسی که روز به روز با قدم گذاشتن در خانواده‌های مختلف، نه تنها نشاط و امید را به یغما برد؛ بلکه در طول یکسال گذشته بسیاری از هموطنان مان را از دست دادیم و سوگوارشان شدیم.

 

ویروس کرونا از ۲۹ بهمن ماه سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار مشکوک از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بابل در مازندران شیوع پیدا کرد و تاکنون سه موج را در این استان پشت سر گذاشته است و براساس آنچه توسط رئیس علوم پزشکی مازندران اعلام کرده است؛ شاهد سیر نزولی کرونا در مازندران هستیم.

 

طبق آخرین گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل طی شبانه روز گذشته 808 بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند  که 192 تن از این بیماران به خاطر شرایط حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

 

این روزها و درست در سالگرد ورود ویروس کرونا به ایران و استان های مختلف و مازندران و همزمانی با قرار گرفتن در آستانه سال نو شمسی، همه با امید به نوروزی بدون کرونا آماده می شوند تا سال 1400 را بدون کرونا آغاز کنند؛ اما آنچنان که کارشناسان و بهداشت و درمان اعلام کرده است؛ این ویروس حالا حالاها ماندگار است و دست از سرمان بر نمی‌دارد و تنها و مهمترین راه مقابله با آن رعایت بهداشتی فردی و اجتماعی، استفاده از ماسک و توجه به پروتکل های بهداشتی است؛ مسائلی ساده که به همان اندازه هم برخی ساده از کنار آن رد می شوند.

با توجه با شیوع ویروس کرونا در مازندران ؛ حضور گُسترده مردم برای خرید عیدی در شهرهای مختلف هم‌زمان با ورود ویروس کرونای انگلیسی قوز بالای قوز شده است و در این بین اما متأسفانه علی رغم هشدارهای مسئولان پیرامون رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم، همچنان خیابان‌ها و بازارهای مختلف در شهرستان‌های مختلف مازندران و از جمله ساری مرکز مازندران شلوغ است و کوچک و بزرگ بی پروا در بازارها مشغول خرید و گشت و گذار هستند.

 

در روزهای اخیر و با گذشت یکسال از ورود کرونا چینی، متاسفانه تجربه جدید از کرونای انگلیسی در جامعه دیده می‌شود و اگر چه براساس اعلام مسئولان استانی این ویروس در مازندران گزارش نشده است؛ اما ترس و دلهره بیشتری از این کرونا به دلیل درگیر کردن جوانان و کودکان بر ما مستولی شده است؛ اما برخی بدون توجه به هشدارها همچنان مشغول خرید عید بدون رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

 

مازندران از پیک پر خطر سوم کرونا چند روزی است که رها شده است؛ اما نگرانی های ورود کرونای انگلیسی دلهره جدیدی است که نباید به راحتی از کنار آن عبور کنیم؛ اما بازار داغ دست فروشان در کنار خیابان قارن و انقلاب ساری و رهگذرانی که بدون رعایت حداقلی ها و ساده انگاری ها به کرونا دهن کجی می کنند؛ زنگ خطر دوباره ای برای اوج کروناست که به صدا در خواهد آمد.

 

گزارش‌های میدانی شبستان از سطح بازار و خیابان‌ها حاکی از این است که شهروندان ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و بدون توجه به عواقب این بیماری، اگر چه برخی ها ماسک زده اند و البته برخی هم بدون ماسک در ازدحام جمعیت تردد دارند؛ اما در هر صورت این ازدحام و رعایت نکرن فاصله ها و پروتکل های بهداشتی سلامت دیگر افراد را هم به خطر می‌اندازند.

 

برخی شهروندان هم بدون هیچ توجهی به مسائل بهداشتی در کنار ترددهای همیشگی شان بدون رعایت حداقلی های بهداشت فردی و اجتماعی در برابر اینکه چرا اینقدر راحت از کنار کرونا عبور می کنید با یک لبخند می گویند؛ از ماندن در خانه خسته شده ایم.

 

محدودیت های شهرستانی چاره کار نیست؛ ورودی های استان را ببندید

به راحتی دستفروشان را یکی یکی رد می کند و دستی به بارهای چیده شده بر سطح خیابان می زند و از آن عبور می کند و در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان  مبنی بر اینکه با وجود خطرات کرونا  چرا همچنان بیرون هستید و خرید می کنید، می‌گوید: وقتی سرگرمی برای ماندن در خانه نداریم و آسایش قبلی مان را هم با استرس کرونا از دست داده ایم و عصبی شده ایم؛ آیا فکر می کنید ماندن در خانه جایز است؟

 

با لبخند و نگرانی می افزاید: قبول دارم که ویروس کرونا خطرناک است و باید رعایت کنیم اما ماندن در خانه تنها راه حل نیست؛ اینکه ما در خانه بمانیم مشکلی حل نمی شود چرا که با ماندن در خانه تنها عصبی تر شده ایم و من بعد از ماهها اکنون که نزدیک عید است آمدم تا عید امسال را متفاوت تر از پارسال داشته باشم و در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی به روح و جانم هم برسم.

این شهروند ساروی همچنین با اشاره به اینکه باید ترددهای استانی در ورودی های استان کنترل شود، افزود: اینکه تردد بین شهرستان ها ممنوع شود؛ راه حل درست و مناسبی از نظر من نیست و امیدواریم در ورودی های استان سخت گیری ها انجام شود و از ورود پلاک های غیر استانی جلوگیری شود.

 

وی گفت: راه چاره عدم ورود مسافران به استان مازندران است و محدودیت های شهرستانی چاره کار نیست؛ اگر مسئولان ورودی های استان را ببندند؛ به راحتی می توان عید و سال جدید خوبی داشت.

 

خرید عید در سایه کرونا

یکی دیگر از شهروندان مازندرانی هم با اظهار تاسف از این وضعیت بازار می گوید: برای خرید داروی مادرم به داروخانه آمدم و متاسفانه با دیدن وضعیت بازار متعجب شدم که چرا برخی افراد بدون توجه به سلامت خود و هشدارهای کرونایی، با این ترددهای غیر ضروری سلامت دیگر افراد را به خطر می‌اندازند.

 

وی به خبرنگار شبستان می گوید: یکسال از شیوع ویروس کرونا می گذرد و با این اوضاع بازار، گویی اتفاقی رخ نداده و شهروندان روال عادی را می‌گذرانند و برای عید آماده می شوند.

 

این شهروند می گوید: اگر چه استرس خوب نیست و باید با غلبه بر استرس به مقابله با کرونا رفت؛ اما ساده انگاری و نادیده گرفتن ویروس کرونا که روزانه صدها نفر را در کشور مان به کام مرگ می برد هم عاقلانه نیست.

 

وی افزود: با وجود شیوع ویروس کرونا در مازندران برخی مردم بدون توجه به خطر این بیماری در تکاپوی خرید عید هستند و بر خلاف تاکید مسئولان بهداشت و درمان استان مبنی ضرورت محدودیت خروج مردم از منازل اما برخی افراد بدون در نظر گرفتن نکات بهداشتی اقدام به تردد در سطح بازارهای استان کرده‌اند که همین عامل موجب می شود تا نگرانی از اوج کرونا قوت گیرد.

روند کرونا در مازندران نزولی است

«سید عباس موسوی» معتقد است؛  مازندران این روزها روزهای آرامی را می گذراند و خوشبختانه روند شیوع بیماری در استان مازندران نزولی است.

 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جلسه استانی ستاد مبارزه با کرونا با توجه به نگرانی های ایجاد شده از شیوع ویروس کرونا انگلیسی در مازندران گفت: با توجه به آزمایش‌های گرفته شده از افراد تاکنون مورد مثبتی از کرونای انگلیسی در مازندران مشاهده نشده است.


وی تصریح کرد: کرونای انگلیسی در کشور در حال گسترش است و با توجه به سرعت انتشار بالای آن اگر در رفت و آمدها و نقل و انتقالات عید نوروز به اصول پیشگیری توجه نشود؛ خطرآفرین خواهد شد و لذا باید دستورالعمل های طرح محدودیت های کرونایی با دقت بیشتر و کیفیت بهتری رعایت شود.


موسوی یادآور شد: با همراهی مردم در نوروز۱۴۰۰ و تا زمان دریافت واکسن به افراد آسیب پذیر می‌توان شدت ویروس کرونا را کاهش داد.

 

خطر کرونا را جدی بگیریم

«علیرضا خانجانی» هم در گفت و گو با خبرنگار شبستان با اشاره به کنترل شیوع کرونا در نکا  اظهار کرد: ویروس کرونا همچنان با گذشت یکسال در جامعه وجود دارد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مهمترین عامل مقابله با کرونا در کنار استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا یادآور شد: رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک، تهویه مناسب، زمان کوتاه در دیدارها ، پرهیز از برگزاری دورهمی و عدم حضور در جمع ها بسیار الزامی است.

وی با تاکید بر کنترل صحیح در این ایام بر خود و خانواده و جلوگیری از برگزاری دورهمی ها خاطر نشان کرد: خطر کرونا جدی است و نباید با ساده انگاری اینکه پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشته این و تهدیدی نداریم؛ به راحتی از کنار ان عبور کنیم.

 

خانجانی یادآور شد: همه ما باید کمک کار بهداشت و درمان و کادر درمان باشیم و با شناسایی افراد مبتلا به کرونا و قرنطینه تلاش برای قطع انتقال زنجیره ویروس کرونا را در دستور کار قرار داده و با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی به قطع این زنجیره کمک کنیم.

 

به گزارش شبستان، با وجود هشدار مختلف مبنی بر ماندن در خانه، رعایت فاصله اجتماعی و توجه به پروتکل های بهداشتی در برخی موارد، این مسائل توسط برخی از افراد نادیده گرفته می شود و برخی بدون توجه به این مسائل همچنان مشغول خرید هستند و در برخی از موارد حتی استفاده از ماسک هم به مساله ای خنده دار برای برخی از افراد تبدیل شده است و به واضح آن را یک بازی می دانند.

 

مراقب باشیم که با ساده انگاری ویروس کرونا به عمق فاجعه دامن نزینم و اگر چه عید نوروز زمانی برای دید و بازدید و رسم دیرین ماست؛ خرید ها و رفت و آمدها را مدیریت کنیم و با رعایت این موارد روال مبتلایان به کرونا را کاهش دهیم.

 

کد خبر 1030375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha