شعر؛پیشروترین هنر در معرفی انقلاب/ جشنواره شعر و داستان انقلاب باید خاستگاه بیرونی داشته باشد

محمدی با بیان اینکه شعر در بحث کیفیت و مقبولیت یک تفاوت ماهوی با دیگر هنرها دارد ، گفت: تنها کمبود جشنواره شعر و داستان انقلاب نداشتن خاستگاه بیرونی است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: اختتامیه دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب 27 بهمن در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در این دوره از جشنواره در کنار معرفی و تقدیر از برگزیدگان از محمدرضا بایرامی و محمدرضا سهرابی نژاد به عنوان دو تن از افراد اثرگذار در ادبیات انقلاب اسلامی تجلیل شد. به بهانه برگزاری این جشنواره گفتگویی با «عباس محمدی»، مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

مهم ترین اهداف جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی چیست؟

پاسداری از انقلاب اسلامی با تولید آثار ادبی در این حوزه، عمل به آرمان ها، ایستادن در برابر کج روی ها ، بیان کاستی و ارایه انقلاب به جهان به زبان هنری  از مهم ترین اهداف این جشنواره است.

 

جشنواره شعر و داستان 12 دوره است که برگزار می شود. از نظر کمی و کیفی آثار این جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟

همه جشنواره ها در مقاطعی فراز و فرودهای خود را داشته اند. این جشنواره نیز از این امر مستثنی نیست. با توجه به تصمیم سازی هایی که در دوره های مختلف شده است، فکر می کنم در جای خوبی ایستادیم. تنها کمبودی در جشنواره شعر و داستان انقلاب حس می کنم، این است که نتوانستیم خاستگاه بیرونی داشته باشیم. باید جایگاه این جشنواره را بیشتر از طریق رسانه ها معرفی کنیم.

 

خاستگاه بیرونی جشنواره شعر و داستان چگونه تحقق می یابد؟

خاستگاه بیرونی جشنواره شعر و داستان زمانی تحقق می یابد که مخاطبان ما شناخت کاملی از آن داشته باشند و جشنواره نیز به لحاظ اعتبار ادبی جایگاه خود را پیدا کند.

 

کدام یک از شاخه های هنری در معرفی انقلاب اسلامی موفق تر عمل کردند؟

برای پاسخ به این سوال باید بر اساس داده ها قضاوت کنیم، جایی باشد که آمار را ارایه کنیم و آن را در نمودار بیاوریم؛ هرچند که هنر نمودارپذیر نیست یعنی از نظر کیفی نمی توانیم هنر را روی نمودار بیاوریم. با توجه به داده هایی که در ذهن بنده است، فکر می کنم پیشروترین هنر در معرفی انقلاب اسلامی شعر باشد. در حال حاضر نیز در مواجهه با مسایل روز واکنش های سریع را در قالب شعر می بینیم. در کنار آن شاید گاهی موسیقی این اتفاق را رقم زده است اما در بحث کیفیت و مقبولیت فکر می کنم شعر یک تفاوت ماهوی با دیگر هنرها داشته باشد.

 

جهانی شدن آثار شاخص انقلاب چقدر ضروری است؟

هنرمندان باید ترجمان هنر امنقلاب برای جهانیان باشند. هنر انقلاب به منظور معرفی انقلاب اسلامی  باید در قالب های مختلف به جهانیان معرفی شود.این ماسله بسیار مهم و ضروری است و وظایفی را متوجه هنرمندان و مسئولان می کند.

 

حوزه هنری چه اقداماتی برای جهانی شدن آثار شاخص انقلابی انجام داده است؟

حوزه هنری در بخش ترجمه یک سری فعالیت هایی دارد. با توجه به اینکه پیشینه وجود نداشته و تجربه ای در این زمینه نداشتیم آن جایگاه آرمانی که توقع داریم، لحاظ نشده و نتوانستیم هنوز به آن برسیم؛ هم دفتر ترجمه حوزه هنری و هم انتشارات سوره مهر یک سری فعالیت ها داشته اند اما با شرایط آرمانی فاصله داریم. امیدوارم بتوانیم با برنامه ریزی و فعالیت در این زمینه توجه جامعه جهانی را به ادبیات خود جلب کنیم.

 

 

 

کد خبر 1030549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha