روز ایثار و شهادت تیران؛ برگ زرینی در تاریخ این دیار

پنجم اسنفندماه بر اساس پیشنهاد و بررسی نهادهای فرهنگی تیران و کرون، به دلیل تشیع جمعیت زیادی از شهدا در آن روز، به عنوان روز ایثار و شهادت این شهرستان در تقویم نامگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، ایثار و شهادت واژگانی مهم، آشنا برای همگان و تجلی کننده افتخار، عزت و گذشت است که به برکت انقلاب اسلامی در کشورمان فراگیر شده و جانفشانی های افراد دلسوز کشور در تاریخ این مملکت به ثبت رسیده است.

 

در هشت سال جنگ تحمیلی بیش از 218 هزار شهید، نزدیک به 400 هزار جانباز و بیش از 44 هزار اسیر شدند که البته آمارهای متفاوتی در این خصوص ارائه شده برایند کلی نشان دهنده ایثار و گذشت و جانفشانی های افراد در گروه های سنی و طیف های شخصیتی و شغلی می باشد.

 

استان اصفهان که بیشترین شهدای دوران دفاع مقدس را دارد همچون دیگر حوزه ها طلایه دار بوده و این افتخاری برای مردمان این دیار است که این کارنامه درخشان در شهرستان های و مناطق مختلف این استان نیز وجود دارد.

 

نه تنها در دوران دفاع مقدس بلکه در دهه های گذشته در تامین امنیت و دفاع از مرزهای کشورمان نیز شهدای بزرگی را تقدیم این نظام کرده ایم که حججی و حاج قاسم سلیمانی از مصادیق بارز این موضوع هستند.

 

*تقدیم 463 شهید از تیران و کرون

 

با پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و پس از آن، 463 نفر از این دیار پس از اعزام به مناطق جنگی یا دفاع از مرزها و مدافعان حرم به شهادت رسیده اند.

 

این ها سند افتخاری برای مردم این دیار و البته مدرکی برای نمایش ظلم و ستم مستکبرین جهان در برابر آزادی خواهی است که آیندگان را بیدار و در ترسیم واقعیت های جهان نقش دارد.

 

پنجم اسفندماه 5 اسفند سال 1362 و در دوران دفاع مقدس، 17 شهید عملیات خیبر در این شهرستان تشیع و البته همزمان با این اقدام، تعداد زیادی عازم مناطق جنگی شدند و به همین خاطر به پیشنهاد بنیاد شهید انقلاب اسلامی و برنامه ریزی نهادهای فرهنگی تیران و کرون، این روز به نام «روز ایثار و شهادت« نامگذاری شد.

 

تیران و کرون در دوران دفاع مقدس و سال هایی بعد از آن، یکی از توابع نجف آباد محسوب می شد و مدیریت آن با محوریت آن شهرستان بود و هم به دلیل اینکه در پنجم اسفندماه دوران دفاع مقدس بیش از 200 شهید در نجف آباد تشیع شده، پنجم اسفندماه همزمان روز ایثار و شهادت دو شهرستان است.

 

البته با توجه به اهمیت موضوع، خبرگزاری شبستان به صورت مجزا به این سند افتخار دو شهرستان می پردازد تا مخاطبان بیش از این با مباحث مربوط به ایثار شهادت تیران و کرون و نجف آباد آشنا شوند.

 

*روز ایثار و شهادت فرصتی برای قدرشناسی و معرفی جامعه ایثارگری

 

مدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران تیران و کرون گفت: از سال 92 به بعد موضوع روز ایثار و شهادت شهرستان جدی گرفته شده و پنجم اسفندماه به این نام شناخته شده و هر ساله برنامه هایی با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اجرا می شود.

 

«علی اکبر فاطمی نیا» ادامه داد:  در طول سال فعالیت های متنوعی توسط نهادهای اداری، تشکل های مردمی و مردم برای موضوع ایثار و شهادت و قدرشناسی از خانواده های ایثارگر انجام می شود ولی روز ایثار و شهادت فرصتی برای قدرشناسی و معرفی جامعه ایثارگری به صورت فراگیر و هم افزایی است.

 

وی ادامه داد: برنامه ریزی منسجمی هر ساله با با محوریت این روز انجام می شود که امسال با توجه به شرایط کرونا این مراسم محدودتر از سال های قبل خواهد بود اما از ظرفیت فضای مجازی استفاده شده است.

 

*نسل جوان مخاطب اصلی برنامه های روز ایثار و شهادت باشند

 

مدیر آموزش و پرورش تیران و کرون با اشاره به اهمیت آشنایی نسل جوان جامعه با ایثار و گذشت، گفت: نسل جوان مخاطب اصلی برنامه های روز ایثار و شهادت باشند.

 

«عباس سلطانی» ادامه داد: برنامه ها به گونه ای پیش بینی و اجرا شود که دانش آموزان و دانشجویان بیشترین مخاطب و گروه هدف برنامه ها در کنار دیگر اقشار قرار بگیرند تا ثمره آن را در بخش های مختف جامعه ببینیم.

 

وی یادآورشد: مدارس برنامه ریزی برای گسترش فرهنگ و ایثار و شهادت دارند اما باید در سطح شهرستان نیز باید برنامه متنوع و جذاب پیش بینی و این روز را برای گروه های هدف حساس و آنان را به سمت مطالعه بیشتر هدایت کند.

 

*ضرورت جذابیت و تنوع برنامه ها متناسب با دوران کرونا

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار تیران و کرون گفت: شرایط کرونا اجرای برنامه های این یکساله را با دوران گذشته متفاوت کرده که باید متناسب با آن برنامه ارائه شود.

 

«ایزد ابوالحسنی» با اشاره به ضروت خلاقیت در برنامه ها افزود: ظرفیت های روز جامعه برای جذابیت و استقبال فعالیت ها استفاده شود و هر یک از شهدا متناسب با ماموریت، استعداد و شخصیت آنان توسط یکی از نهادها معرفی و الگودهی به مخاطبان صورت بگیرد.

 

وی با بیان اینکه روز ایثار و شهادت شهرستان یک اتفاق اساسی و موثر برای این حوزه محسوب می شود، تصریح کرد: محوریت دهی به برنامه های شاخص با عنوان این روز مهم و بر ماندگاری رویدادها اثر دارد.

کد خبر 1030557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha