تاکید بر مطالبه حقوقی و بین المللی از عاملان ترور شهید سلیمانی

سرلشکر صفوی بر مطالبه حقوقی و بین المللی از عاملان ترور شهید سلیمانی از دولت و نیروهای نظامی تروریست آمریکا و صهیونیست تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سرلشکر رحیم صفوی در همایش مطالعات بین المللی مطالبات حقوق بین المللی دفاع مقدس با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم به خصوص سرلشکر سلیمانی مبارز با تروریسم داعش بین المللی و همرزم او ابومهندس المهدی گفت: از تمامی فرماندهان، اساتید، محققان و پژوهشگران لشکری و کشوری که در مدت دو سال با ارسال قریب به یکصد مقاله علمی پژوهشی این همایش را محتوا بخشیدند، تشکر می کنم. همچنین از رییس قوه مقننه و اندیشمندان حقوقی خارجی و داخلی که به صورت وبینار در این همایش حضور یافتند، کمال تشکر را دارم.

 

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: این همایش بین المللی در آستانه 13 رجب ولادت حضرت علی ابن ابیطالب رهبر عدالتخواهان جهان و سالروز بعثت آخرین فرستاده الهی حضرت محمد (ص) برای نجات بشریت برگزار می شود.

 

سرلشکر صفوی با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر انقلاب در مورد مسایل هسته ای اظهار کرد: فلسفه برگزاری این همایش بین المللی در چهلمین سالگرد دفاع مقدس و اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران شان، تبیین و انعکاس مظلومیت و حقانیت ملت ایران و انقلاب اسلامی در جنگ تجاوزکارانه رژیم بعث صدام حسین علیه ملت بزرگ ایران و زمینه سازی جهت پیگیری مطالبات حقوقی و بین المللی ایران از حامیان و شریکان بین المللی و منطقه ای رژیم بعث در تجاوز نظامی به ایران است که با کمک های سیاسی، حقوقی، مالی و اطلاعاتی و واگذاری تجهیزات و ساخت انواع سلاح های شیمیایی این رژیم را در ارتکاب با رفتارهای جنایتکارانه نسبت به ملت و دولت ایران و حتی خود ملت عراق در کشتار وسیع پنج هزار نفری مردم مظلوم حلبچه عراق تشدید کردند.

 

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در مورد سرفصل های مطالبه حقوقی و بین المللی ایران از حامیان رژیم بعث صدام اظهار کرد: با اینکه ایران در سال 1945 میلادی عضو رسمی سازمان ملل بود، شاهد رفتارهای دوگانه سازمان ملل و اعضای دایمی شورای امنیت در صدور قطعنامه ها (متن و محتوای آن) و همچنین تجاوز نظامی عراق به ایران بودیم که رفتاری مغایر با مسئولیت ها و منشور داشتند که نه تنها برای پیگیری از تجاوز و ارتکاب چنین رفتاری که نقض کننده حقوق و قوانین بین الملل بود، کاری نکردند بلکه در مواردی برخی از اعضای شورای امنیت در رأس آنها ایالات متحده آمریکا در تشویق و حمایت و انواع پشتیبانی های سیاسی، اطلاعاتی و نظامی در اواخر جنگ از سال 65 به بعد عملا وارد جنگ در خلیج فارس علیه ایران و به نفع عراق شد.

 

وی ادامه داد: این رفتار نشان دهنده مواضع متخلفانه و خصمانه دولت های عضو شورای امنیت علیه دولت و ملت بزرگ ایران و انقلاب اسلامی بود و به عنوان نقض حقوق قواعد و حقوق بین الملل شناخته شده بود.

 

سرلشکر صفوی تصریح کرد: حمایت ها و همکاری های همه جانبه برخی کشورها و دولت های عربی در خلیج فارس و خاورمیانه و شمال آفریقا از شروع جنگ تحمیلی تا پایان جنگ، از رژیم دیکتاتوری صدام از جمله واگذاری حدود 85 میلیارد دلار وام و کمک های بلاعوض که تبدیل به تجهیز صدام به موشک های دوربرد و هواپیماهای دورپرواز و تخریب ده ها شهر مسکونی و صدها تاسیسات آب و برق و نفت و کشته شدن هزاران شهروند ایرانی شد.

 

وی گفت: این کمک ها موجب توسعه جنگ به شهرها به عنوان ابزار فشار سیاسی به دولت ایران بود که فقط در یک نمونه از آن طی 15 روز از نوزدهم دی ماه تا سوم بهمن سال 65 نیروی هوایی بعث عراق به 41 شهر ایران 299 بار حمله نظامی کرد و قریب به دو هزار نفر شهید و 765 نفر مجروح شدند.

 

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: رفتارهای دولت های آمریکا و برخی دولت های شرور و برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و انگلیس و برخی دیگر نه تنها با حملات شیمیایی رژیم بعث مخالفت نکردند بلکه با واگذاری صدها تن مواد شیمیایی و آزمایشگاهی و واگذاری تجهیزات برای ساخت انواع سلاح های کشتار جمعی، شیمیایی، خفه کننده، تخریب اعصاب تا واگذاری گاز خردل و سموم زیان آور محیط زیست و عوامل آلوده کننده همچون سیانور به صورت آشکار تمامی موازین حقوق بین الملل به خصوص موارد متعددی از کنوانسیون بین المللی منع جنگ افزارهای شیمیایی سازمان ملل را نقض کردند و در این رفتارها مشارکت داشتند.

 

وی خاطرنشان کرد: از سال 60 تا 67 قریب به 1500 حمله شیمیایی از سوی عراق انجام شد و موجب مجروحیت، آلوده سازی و تخریب محیط زیست ایران شد.

 

وی در مورد نقض حقوق و قواعد حقوق بشردوستانه تصریح کرد: در رفتار رژیم بعث عراق با چهل هزار اسیر ایرانی و هزاران مجروح جنگی و اعدام اسیران جنگی و قتل عمد مجروحان با زدن تیر خلاص و یا زیر تانک گرفتن و سوزاندن اجساد آنها و جلوگیری از بازدیدهای هیئت تحقیق مامور از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد و کمیته جهانی صلیب سرخ از جمله این موارد است.

 

وی گفت: توهین، تحقیر، شکنجه، بی احترامی و عدم اجازه دسترسی به لیست نام اسرای جنگی توسط این سازمان ها تا پایان جنگ، شکنجه و شهادت مهندس جواد تندگویان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران از دیگر رفتارهای نقض حقوق و قواعد حقوق بشردوستانه است.

 

وی با اشاره به رفتار دولت ایران و شیوه برخورد با اسرای عراقی یادآور شد: این رفتارها از سوی دولت ایران ناشی از اندیشه های انسانی و اسلامی رهبر کبیر انقلاب، فرماندهان نظامی در صحنه جنگ و مسئولان اردوگاه های نگهداری از اسرا بود.

 

سرلشکر صفوی تصریح کرد: 25 هزار اسیر عراقی به صورت رسمی و کتبی درخواست پناهندگی از ایران داشتند و ایران با درخواست نیمی از آنها موافقت کردند و برخی از آنها در لشکر بدر که مخصوص مجاهدان عراق بود در جنگ علیه صدام شرکت کردند و حتی شهید شدند.

 

سرلشکر صفوی نقض و تخریب و آسیب به اموال فرهنگی ایران را بخشی دیگر از مطالبات حقوقی عنوان کرد و افزود: اگرچه دولت عراق عضو کنوانسیون 1954 لاهه در رابطه با حمایت از اموال فرهنگی در مخاصمات مسلحانه بود و قواعد حمایت کننده از اموال فرهنگی به عنوان قواعد عرفی در حقوق بین الملل شناخته شده اند اما رژیم صدام همچون رفتارهای دیگر متخلفانه که در خلال جنگ انجام داد در تخریب و ایجاد خسارت به اموال فرهنگی و تاریخی ایران که به عنوان میراث جهانی توسط یونسکو ثبت شده بود، دریغ نکرد و موجب تخریب این اموال شد.

 

وی در مورد نمونه هایی از تخریب جنگ تحمیلی در ایران اظهار کرد: این تخریب ها و آسیب های گسترده که نمونه هایی از آن در تخریب مسجد جامع خرمشهر، دزفول، قلعه باستانی و موزه تاریخی شوش، بقعه مبارک حضرت دانیال نبی در شوش و حمله به آثار باستانی چغازنبیل از جمله این نمونه ها است.

 

وی با اشاره به شهادت سردار سلیمانی تصریح کرد: مطالبه حقوقی و بین المللی از آمران و عاملان شهید قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم داعش از دولت و نیروهای نظامی تروریستی آمریکا و همکاران اطلاعاتی آنها در عراق و صهیونیست ها و برخی از کشورهای عربی جنوب خلیج فارس از دیگر مطالبات حقوقی ایران است.

 

 

کد خبر 1030603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha