ضرورت راه اندازی  نهضت مسجد سازی در  ایلام/ مساجد به مراکز استعدادیابی جوانان تبدیل شوند

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه باید برنامه ریزی لازم با حضور دستگاه های فرهنگی در راستای جذب استعدادهای جوان در مساجد انجام شود، گفت: راه اندازی نهضت مسجد سازی در استان ایلام یک ضرورت است.

  به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، صبح امروز(۵ اسفند)  در دومین نشست شورای سیاستگذاری کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام، اظهار کرد: خدا را شاکریم که مفتخر به شیعه بودن حضرت  علی(ع) هستیم،  حضور حضرت علی(ع) در مسجد و تلاش هایی که برای مسجد داشتند، برای ما الگو است.

 

حجت الاسلام « الله نور کریمی تبار» با بیان اینکه اگر می خواهیم برای مسجد نقش‌آفرین  باشیم، بهترین الگوی برای ما حضرت علی(ع) است، افزود: سبک زندگی ما به گونه ای شده است که  با مسجد فاصله گرفته است در حالی که مسجد جزئی از زندگی ما است و بخشی از  وقت ما باید در مسجد سپری شود.

 

وی با تاکید بر اینکه به تعبیر امام راحل، مسجد سنگر است، یادآور شد: در این  شرایطی که در محاصره تهاجم فرهنگی دشمنان قرار گرفته ایم، بهترین مدافع و محافظ، پناه بردن به مسجد و‌ خانه خدا است که از تیر و ترکش هجمه های  فرهنگی دشمن در  امان باشیم.

 

امام جمعه ایلام با بیان اینکه پناه بردن به خدا و خانه خدا بهترین  مامن برای ما در شرایط فعلی است، ابراز کرد: شرایط ایجاد شده در شیوع کرونا موجب تاثیر و ایجاد محدودیت در فعالیت مساجد شده است، در شرایط  فعلی مساجد ظرفیت بسیار خوبی در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و دینی هستند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به اینکه هر جایی که مساجد فعال هستند و امام جماعت و روحانی حضور دارد، آسیب های اجتماعی  در سطح پایین تری قرار دارند، تعامل و همدلی مردم و پیش قدم شدن مردم در کمک های مومنانه بیشتر است، وجود امام جماعت در مساجد سرمایه گذاری است که  آورده های بهتری برای سلامت دینی، فکری و فرهنگی  جامعه ما دارد.

 

وی ابراز کرد: شورای سیاستگذاری حوزه کانون های فرهنگی و هنری مساجد  نقش مهمی در  برنامه ریزی و ارتقای سطح فعالیت های خروجی در مساجد دارد، مساجد اولین پایگاهی است که در صدر اسلام ساخته شده است و مسلمانان صدر اسلامی در کنار مسجد زندگی می کردند، اما متاسفانه نگاهی که  امروز در  طراحی شهری و  تفصیلی شهرها  وجود دارد، نگاه مسجد محور نیست و برگرفته از آموزش هایی است که در غرب وجود دارد اما باید این نگاه در طراحی شهری اسلامی شود.

 

امام جمعه ایلام  با بیان اینکه  در طراحی شهری اولین بنا که مورد توجه قرار می گیرد باید مسجد باشد، یادآور شد: مسجد باید مجتمع فرهنگی باشد، خانه عالم و مرکز درآمدزایی پایدار داشته باشد، خیرینی که برای ساخت مسجد فعالیت می کنند با این نگاه فعالیت کنند که بتوانند هم درآمد پایدار داشته باشند و هم بتوانند فعالیت های متنوع و مستمر در مساجد داشته باشند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار بیان کرد: در ایام شیوع کرونا طبق دستورالعمل ها گفته اند که نماز جماعت تعطیل شود اما نگفته اند که مسجد تعطیل باشد، باید اذان از ماذنه های مساجد پخش شود، امام جماعت  باید در مساجد حضور داشته باشد ولو اینکه نماز جماعت به دلیل کرونا تعطیل باشد، کارکرد حضور امام جماعت تنها برگزاری نماز جماعت نیست، ایام شیوع کرونا نشان داد که  تأثیر امام جماعت تاثیر بسیار بالایی است و خیلی از آسیب های اجتماعی را در مساجد حل می شود.

 

وی تصریح کرد: پیشنهاد می شود که بخشی از هزینه های که در کانون های مساجد وجود دارد در راستای تقویت امام جماعت مساجد هزینه شود، دستگاه ها و نهادهای فعال در مساجد هم باید یک حمایت مالی از امام جماعت داشته باشند و محور فعالیت ها هم امام جماعت باشد.

 

امام جمعه ایلام با تاکید بر اینکه مساجد باید مکان هایی برای استعدادیابی در بین جوانان تبدیل شوند، یادآور شد:  باید برنامه ریزی لازم با حضور دستگاه های فرهنگی در راستای جذب استعدادها انجام شود و یا حداقل با برنامه های متنوع، از قرار گرفتن جوانان در معرض آسیب های اجتماعی  جلوگیری کنیم و اگر این کار در مساجد انجام نشود، دشمنان وارد عمل می شوند و استعداد ربایی می کنند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار در ادامه با تاکید بر حضور صاحبظران و اندیشه ورزان در سطح مساجد، گفت: هیئت های اندیشه ورز ما برای تصمیم سازی در کانون های مساجد، مساجد و پایگاه های مقاومت حضور داشته باشند که به طور قطع تاثیرگذار است تا خروجی کار مسجد با تعامل همه دستگاه های فرهنگی و اجرایی خروجی مناسبی داشته باشد و مسجد بتواند نیازهای مختلف علمی، فرهنگی، دینی و اجتماعی جوانان را پاسخگو باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه شورای سیاستگذاری بایدبرنامه ریزی کوتاه و مدت بلند مدت برای مساجد داشته باشد، ابراز کرد: مساجد می توانند با تعامل و برنامه ریزی همه دستگاه های  فعال در مساجد، محل مهارت افزایی برای جوانان و تربیت مدار باشد و برنامه های تخصصی و آموزشی در سطح مساجد انجام شود، می توان برای تقویت درسی و علمی جوانان در مساجد فعالیت کرد.

 

امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه اعتماد عمومی به مساجد در سطح جامعه وجود دارد،  یادآور شد: در شرایط فعلی ضرورت نهضت مسجد ساختن به صورت یک مجتمع فرهنگی و هنری را در سطح استان احساس می شود و باید این حرکت را در سطح استان شروع کرد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار  با تاکید بر ای اینکه در طرح جامع شهری و تفصیلی شهر  و در جاهایی که ضرورت دارد، نسبت با ساخت مسجد در سطح شهر ایلام اقدام کرد، گفت: تصمیم سازی ما تاثیرگذار است و می توان این تصممیات را با تعامل همه دستگاه ها اجرایی کرد و  امید است که در جلسه آینده ارزیابی نقاط قوت و ضعف در حوزه مساجد انجام شود تا فرصت هایی که در اختیار داریم استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه راه اندازی نهضت مسجد سازی در استان ایلام یک ضرورت است، خاطرنشان کرد: باید دست به دست هم داده و نهضت مسجد سازی با همکاری و همیاری مردم و خیرین در استان شروع شود چرا که مسجد مرکز و کانون هر محله و شهر است.

 

کد خبر 1030697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha