اروپا باید خلاء آمریکا در برجام را پر می‌کرد

حسینی بیان کرد: اروپایی ها پس از خروج آمریکا از برجام تعهدات ۱۱ گانه ای را پذیرفتند و قرار بود خلاء آمریکا را پر کنند، اما در عمل هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت وگو در خصوص بررسی سیاست برجامی ایران؛ از اقدام قاطع تا رفع همه تحریم ها با دکتر محمدرضا حسینی، استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.

محمدرضا حسینی با بیان اینکه از زمان اجرای برجام قرار بود تعهدات و تکالیف دو طرف به صورت گام به گام و متوالی اجرا شود، گفت: در برجام قرار بود ایران یک‌سری محدودیت ها را بپذیرد و طرف مقابل ایران که شامل شش کشور غربی می شدند، تعهداتی را اجرا کنند؛ از جمله این تعهدات برداشتن تحریم ها و قطعنامه شورای امنیت بود.

وی با تصریح بر اینکه اساساً تحریم ها با وجود تعدیل شدن، ساختار خود را با وجود امضای برجام حفظ کردند، اظهار کرد: خروج ترامپ از برجام شروع یک فرآیند جدید در عرصه بین المللی در مواجه با برجام محسوب می شد. اروپایی ها پس از خروج آمریکا از برجام تعهدات 11 گانه ای را پذیرفتند و قرار بود خلاء آمریکا را پر کنند، اما در عمل هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاد.

این استاد دانشگاه گام های ایران در کاهش تعهدات هسته ای را بر اساس مفاد برجام عنوان کرد و افزود: ایران در این زمینه پنج گام برداشت که آخرین آن، افزایش غنی سازی و کاهش محدودیت های مربوط به بازرسی بود. با روی کار آمدن مجلس یازدهم، تصمیمی مهم گرفته شد و طی آن 255 نماینده قانون لزوم لغو تحریم و صیانت از حقوق ملت ایران را مصوب کردند که بر اساس آن ایران از پروتکل الحاقی خارج می شود.

وی در تشریح وضعیت موجود بیان کرد: قانون الزام لغو تحریم ها مصوب مجلس 9 ماده دارد که در ماده 6 قانون مذکور تصریح شده است در صورتی که تحریم ها تا پنج اسفند ادامه داشته باشد و غرب به رویه سابق خود ادامه دهد، ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را کنار می گذارد و در حقیقت نظارهای فراپادمانی را لغو کند. در کنار این اقدامات، مسئله افزایش غنی سازی 20 درصد نیز مطرح شده است.

حسینی با اشاره به توافق روز گذشته آژانس بین المللی اتمی ایران با دولت ایران گفت: این توافق سه بند دارد. بند یک آن اجرای کامل موافقت نامه پادمان است که ایران همچنان متعهد به اجرای آن است. هر کشوری که عضو آژانس اتمی است، این موافقت نامه را امضا می کند تا کشورها برای عدم انحراف از موضوعات هسته ای راستی آزمایی شوند.

کد خبر 1030790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha