پذیرش طرح قرنطینه ۲ هفته ای خوزستان در سطوح کلان کشور/ وضعیت استان خوزستان نگران کننده است

مطلق از پذیرش طرح قرنطینه ۲ هفته ای خوزستان در سطوح کلان کشور خبر داد و تاکید کرد: پیشنهاد ما در زمان فعلی، قرنطینه ۲ هفته‌ای خوزستان است و در چند روز آینده، اعمال خواهد شد و سپس برای عید نوروز برنامه‌ریزی می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «محمد اسماعیل مطلق» شب گذشته در دومین نشست ستاد مبارزه با کرونا ویروس دانشکده علوم پزشکی آبادان که در سالن جلسات این دانشکده برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت ویروس جهش یافته کرونا انگلیسی در استان خوزستان اظهار کرد: تاکنون هفت مورد ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته در خوزستان شناسایی شده که سه مورد در شوشتر و در شهرستان های شادگان، خرمشهر، سوسنگرد و اهواز هر کدام یک مورد به ثبت رسیده و امکان ابتلا افراد بیشتر را نیز در پی خواهد داشت.

 

رئیس مرکز مدیریت و کاهش خطرات و بلایای وزارت بهداشت وضعیت استان خوزستان را از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نگران کننده خواند و افزود: متاسفانه در خوزستان به ویژه در جنوب غرب استان مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند و استفاده از ماسک کاهش یافته و نتیجه آن افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید 19 است.

 

وی با بیان اینکه تنها نگرانی و دغدغه ما برگزاری مراسم‌های عروسی و عزاداری و مسافرت‌ به شهرهای جنوبی دیگر است تصریح کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید روی آگاهی بخشی در خصوص شیوه انتشار و ابتلا به این ویروس کار کنند، تا زمانی که مردم در مجالس عروسی، عزا و تجمع بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرکت می‌کنند مهار ویروس کرونا به خصوص کرونای جهش یافته انگلیسی امکان پذیر نیست.

 

مطلق اضافه کرد: خوشبختانه در استان های بوشهر و هرمزگان وضعیت مهار بیماری کرونا ویروس بسیار مطلوب بوده اما متاسفانه برعکس آن در استان خوزستان وضعیت نگران کننده ای حاکم است، البته امروز در خوزستان 10 هزار تست کرونا گرفته شد که با این سرعت عمل می توان راه مهار این ویروس را در این استان هموار کرد.

 

وی از تولید واکسن ایرانی کووید 19 توسط بنیاد برکت خبر داد و ابراز کرد: به دستان توانمند دانشمندان ایرانی در بنیاد برکت تا اردیبهشت ماه سال آینده میزان قابل توجهی واکسن کرونا در کشور تولید می شود و تا شهریور سال آینده شاهد اوج گیری نخواهیم بود؛ واکسنی که در ایران به دست بنیاد برکت در حال تولید است، روی نوع جهش یافته انگلیسی مطالعه کرده و اثر آن توان مهار ویروس انگلیسی را دارد.

 

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به طرح شهید سلیمانی عنوان کرد: این طرح می‌تواند تا مهیا شدن واکسن در کنترل این اپیدمی ما را یاری کند، با تمهیدات اندیشیده شده، سرعت بیماریابی در خوزستان بیشتر خواهد شد و نسبت به هر بیماریابی، اطرافیان، محل فعالیت و اماکنی که در پنج روز گذشته بیمار با آن در تماس بوده نیز پایش خواهند شد و به ازای هر تست مثبت، 10 تا 15 تست انجام خواهد گرفت.

 

وی طرح شهید سلیمانی را نقطه عطفی در کنترل بیماری کووید 19 خواند و بیان کرد: نقش تیم‌ها به ویژه تیم رهگیری و مراقبت در این طرح بسیار حایز اهمیت است، اگر از همه افراد دارای علائم و اطرافیان مبتلایان با دقت نمونه‌گیری شود و به ازای هر یک مورد مثبت حداقل 15 تست سریع تهیه شود این روش می‌تواند کمک شایانی به کنترل بیماری کند.

 

مطلق به برنامه وزارت بهداشت برای ایام نوروز و پیشنهاد احتمالی اعمال قرنطینه در کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: اطلاعی دقیقی از این پیشنهاد در دست نیست، اما قطعاً ستاد کرونا برنامه‌ای برای این امر دارد.

 

وی از پذیرش طرح قرنطینه دو هفته ای خوزستان در سطوح کلان کشور خبر داد و تاکید کرد: پیشنهاد ما در زمان فعلی، قرنطینه ۲ هفته‌ای خوزستان است و در چند روز آینده، اعمال خواهد شد و سپس برای عید نوروز برنامه‌ریزی می کنیم.

 

رئیس مرکز مدیریت و کاهش خطرات و بلایای وزارت بهداشت خواستار آموزش، فرهنگ‌سازی و بالا بردن سطح بهداشت عمومی مردم در خوزستان شد و خاطر نشان کرد: برای مهار کرونا باید سطح سواد سلامت مردم با آموزش و اطلاع رسانی مناسب نسبت به این بیماری افزایش یابد.

 

وی مقابله محله محور را یکی از راهکارهای قطع زنجیره انتقال ویروس به ویژه در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان عنوان کرد و یاد آور شد: پایگاه‌های بهداشتی در مناطق مختلف باید با استفاده از نیروهای بسیج محلات و ادارات نسبت به آگاه‌سازی مردم اقدام کنند.

 

در ادامه این نشست «سید محمد علوی» اظهار کرد: برای خروج از وضعیت موجود نیازمند تغییر رفتار جدی هستیم. ویروس جدید کرونا مصوف به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی ویروسی قوی‌تر از نمونه قبلی است و با نگرش گذشته نمی توان با آن مقابله کرد.

 

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان افزود: بسیاری از ادارات در شرایط فعلی نیاز به فعالیت ندارند و باید تعطیل شوند. 30 درصد انتقال بیماری در ترددهاست؛ که در این حوزه نیازمند بازنگری جدی هستیم.

 

«شکرالله سلمان زاده» نیز در این نشست با بیان اینکه متاسفانه محدودیت های کرونایی در جنوب غرب خوزستان به ویژه در آبادان اجرایی نشد و با این روند امیدی به بهبودی شرایط نیست، اظهار کرد: در جنوب غرب خوزستان با شیب بسیار تند ابتلا و بستری مواجه هستیم که بسیار نگران کننده است.

 

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان از تکمیل ظرفیت بستری در بیمارستان طالقانی آبادان خبرداد و افزود: از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم این پیک سنگین را مهار کنیم.

 

وی تصریح کرد: به جز کنترلی که در مبادی ورودی شهرهای جنوب غرب خوزستان در حال انجام است، تغییر محسوسی در این شهرها صورت نگرفته و تمامی مشاغل دو، سه و چهار در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

سلمان زاده با بیان اینکه علیرغم خاموشی پارک‌ها، مردم در حال استفاده از این اماکن هستند، ادامه داد: تغییر آنچنانی در رفتار مردم دیده نمی‌شود. تداوم این رفتار از سوی مردم، قطعا افزایش موارد ابتلا را در پی خواهد داشت.

 

وی یادآور شد: ادارات اماکن، صمت، دادستانی و سایر مسئولان باید در این خصوص جدیت بیشتری به خرج دهد چرا که دانشکده علوم پزشکی به تنهایی قادر به کنترل این اپیدمی نیست.

 

در ادامه «آرش یلالی» تصریح کرد: علت اصلی ابتلا به کرونا در هفته گذشته در آبادان، تماس با افراد مشکوک در خانواده 16 درصد، دورهمی ها و ارتباط با بستگان 19 درصد و تماس با افراد در محل کار 9 درصد بوده است.

 

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان عامل ابتلای 21 درصد بیماران کرونایی شهرستان شادگان بر اثر تجمعات دانست و گفت: در خرمشهر نیز دور همی‌ها و حضور در تجمع مهمترین علت ابتلای افراد است‌.

 

«نجمه آقامیری» نیز در این نشست اظهار کرد: روزانه 600 نمونه گیری کرونا در حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام می‌شود و این آمار بیانگر افزایش مواد تست کووید 19 را در این محدوده است.

 

رئیس مرکز بهداشت آبادان از افزایش موارد سرپایی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان خبرداد و افزود: متاسفانه از سوی دادستانی و نیروی انتظامی همکاری لازم و جدی‌تر با مجموعه بهداشت و درمان برای مقابله با تعطیلی اصناف و گروه‌های شغلی پرخطر انجام نمی‌شود.

 

کد خبر 1030945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha