حل و فصل سیاسی بحران یمن با نظارت سازمان ملل یکجانبه است

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فرایند سیاسی در کشور یمن با نظارت سازمان ملل به کندی و یکجانبه پیش رفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، ابراهیم محمد محمد الدیلمی سفیر یمن در تهران با عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیرامون آخرین تحولات یمن گفتگو و تبادل نظر کرد.

 

ایران خواهان پایان بحران در یمن است

 

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار دیرینگی روابط و تعاملات فیمابین ایران و یمن را خاطر نشان کرد و گفت: تاریخ روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و یمن در پیش و  پس از اسلام حاکی از وابستگی و تعلق خاطر مردم دو کشور نسبت به یکدیگر است.

 

وی همچنین گفت: ایران تحولات یمن را با دقت دنبال می کند و همواره خواهان پایان بحران در این کشور و خروج متجاوزین از یمن است.

 

گلرو با اشاره به تحولات بین المللی مرتبط با یمن به ویژه در سازمان ملل متحد، عدم حضور دولت نجات ملی یمن در نشست های سازمان ملل در نیویورک را یک نقص اساسی و تبعیض از سوی این سازمان دانست و خواستار مجوز دبیرخانه سازمان برای حضور  دولت نجات ملی در فرایندها و نشست های بین المللی شد.

 

این نماینده مجلس اظهار داشت: فرایند سیاسی در این کشور با نظارت سازمان ملل به کندی و یکجانبه پیش رفته و هرگاه تلاش  مضاعفی انجام شده، حملات وسیع عربستان سعودی و امارات  مانعی بر سر راهکار سیاسی بوده است.

 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان پایان بحران در یمن و ورود به فرایند سیاسی در این مناقشه است و امید است سازمان ملل متحد و نماینده ویژه این سازمان در امور یمن قدم های جدی تری برای پایان دادن به تراژدی انسانی در این کشور بردارند.

 

عضو هیأت امنای دبیرخانه کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین سناریوها و راهبردهای آمریکا برای مقابله با محور مقاومت و محاصره یمن  را شکست خورده دانست و خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از موضع مقاومت یمن در برابر کشورهای متجاوز حمایت کرده است و خواستار دخالت عادلانه نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل و جامعه جهانی برای حل و فصل سیاسی  در یمن است.

 

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: تهران به حمایت های خود از مردم مظلوم یمن در برابر ماشین کشتار عربستان سعودی، امارات و مزدوران سودانی به سرکردگی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس ادامه خواهد داد.

 

گلرو ضمن تجلیل از حکمت، درایت و شجاعت سید عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن در حمایت از ملت مظلوم یمن و مقابله با متجاوزین، آمادگی مجلس به ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را جهت همکاری با پارلمان یمن مستقر در صنعا اعلام کرد.

 

نقش تهران در مقابله با متجاوزین سعودی و اماراتی به یمن

 

ابراهیم محمد محمد الدیلمی سفیر یمن در تهران با تقدیر از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مردم یمن طی سالیان گذشته به ویژه در خلال شش سال جنگ ظالمانه، ضرورت تقویت روابط مردمی بین ایران و یمن در زمینه های اقتصادی، انسانی و سیاسی را مورد تاکید قرار داد و گفت: حمایت و پشتیبانی ایران از محور مقاومت یمن باعث شد که نیروهای فکری و سیاسی با ایجاد وحدت و یکپارچگی، ضربات سخت و مهلکی به متجاوزین سعودی و اماراتی وارد کرده و آنها را در جبهه های مختلف با الگوی مقاومت جمهوری اسلامی ایران شکست دهند.

 

سفیر یمن همچنین تأکید کرد: تعاملات ایران و یمن در راستای تقویت همکاریهای رسمی در چارچوب و تبادلات فرهنگی حائز اهمیت است.

 

ایران شریک ممتاز برای کشورهای مستضعف منطقه است

 

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران شریکی ممتاز در عرصه بین المللی برای کشورهای مستضعف منطقه و حامی امنیت، وحدت، ثبات و استقلال یمن است.

 

محمد الدیلمی گفت: جهان اذعان دارد که جمهوری اسلامی ایران از موضع اصولی خود علیه متجاوزان در قبال شرکای منطقه ای و جهانی خود با توجه به سیاست راهبردی و اهداف بلندمدت خود کوتاه نیامده است.

 

وی توقف کامل جنگ، رفع کامل محاصره، خروج نیروهای اشغالگر خارجی از یمن، بازسازی و پرداخت غرامت تجاوز به یمن و اعتراف صریح کشورهای متجاوز به اینکه موضوع یمن به مردم یمن مربوط است و کسی حق مداخله ندارد را رویکرد و خواسته دولت نجات ملی برشمرد.

 

سفیر جمهوری یمن در پایان این دیدار، ایران را کشوری قدرتمند، با ثبات و دوست دانست و تصریح کرد: یمن همواره مرهون مساعدت های جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و قدردان حمایت های بی بدیل دولت، مردم و رهبری جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر 1032798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha