حلوای ضیابری نوید دهنده عید نوروز

حلوای ضیابری شیرینی مخصوص عید نوروز است که همزمان با نزدیک شدن بهار، بانوان با دورهم نشینی اقدام به پخت این نوع شیرینی می‌کنند.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا؛ مائده فلاحتکارضیابری: هیچ زمستانی ماندنی نیست، این را نوروز می‌گوید وقتی هر سال زمستان آهسته رخت را جمع و بهار را با غوغای پرستوهای تازه از راه رسیده و عطر شکوفه‌ها پیشکش چشم‌های منتظر می‌کند.

 

ما ایرانی‌ها قرن‌هاست آمدن بهار را به فال نیک می‌گیریم و هر سال با طلوع آفتاب در اولین روز بهار، سال کهنه را تحویل داده و سال نو را با دنیایی امید و آرزو تحویل می‌گیریم.

 

خوبی این سرزمین این است که هر جا که سر بزنید بهار تنیده در فرهنگ قومی، شکل و شمایلی خاص و دلربا دارد، شادی و پایکوبی، خواندن آوازهای محلی، پوشیدن لباس‌های نو و آماده کردن بساط پذیرایی پای ثابت نوروزهای ایرانی است.

 

در این بین سالیان طولانی است که با نزدیک شدن به عید نوروز، ضیابری‌های شیرینی مخصوص عید نوروز را به رخ دنیا می‌کشند، شیرینی مخصوصی که به نام خود ثبت کرده‌اند و زبانزد عام و خاص است.

 

 

حلوای ضیابر، شیرینی محبوب و پرآوازه ضیابری‌هاست که البته پروسه تولید سخت و زمانبری دارد، اما محصول نهایی آنقدر خوش طعم و دوست‌داشتنی است که نه تنها در ضیابر بلکه در صومعه‌سرا و حتی در شهرهای دوردست‌تر نیز بسیار طرفدار دارد.

 

این شیرینی علاوه بر شیرین کردن کام آدم‌ها، دل ها را هم یکدست و با دورهمی‌های زنانه، آدم‌ها را به هم نزدیکتر می‌کند، با فرارسیدن اسفند ماه زنان و دختران دسته دسته راهی خانه یکدیگر شده و هرشب بساط پخت حلوا را در یک خانه برپا می‌کنند.

 

اگرچه دو سالی است که ویروس کرونا از این دورهمی‌ها کاسته است اما هنوز هستند خانواده‌هایی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به درست کردن این شیرینی عید نوروز می‌کنند.

 

آرد برنج، آرد گندم، دوشاب، هل، زیره، گل بنفشه، گردو، زنجبیل، گزنه، جوزهندی و روغن محلی مواد تشکیل دهنده این شیرینی محلی خوشمزه است؛ ابتدا خمیر شیرینی تهیه می‌شود، سپس هفت لایه خمیر نازک بر روی یکدیگر قرار گرفته و در انتها لا به لای خمیرها مواد میانی همچون بنفشه، گردو، هل و  ... قرار می‌گیرد.

 

حلوای ضیابری به قدری مشتری دارد که برخی از شیرینی فروشی‌های شهر با شناخت ذائقه و سلیقه مشتریان در تابلوهای خود به درج عبارت «حلوای ضیابری موجود است»، به جلب مشتریان می‌پردازند و آن را نوعی برتری برای مغازه خود می‌دانند.

 

 

*حلوای ضیابری در فهرست آثار ناملموس ثبت می‌شود

«علیرضا مهرگان» با بیان اینکه «حلوای ضیابری» یکی از شیرینی‌های سنتی شهرستان صومعه‌سرا محسوب می‌شود اظهار کرد: قدمت این شیرینی که مخصوص عید نوروز است به 500 سال می‌رسد.

 

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا افزود: در تلاشیم تا این شیرینی خوشمزه در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت برسد.

 

وی گفت: مردم صومعه‌سرا به دلیل داشتن روحیه مهمان‌نوازی، همواره سعی در تهیه بهترین شیرینی‌ها با مرغوب‌ترین مواد برای پذیرایی از مهمان‌ها داشته‌اند و به همین دلیل کیفیت، رنگ، عطر و طعم شیرینی‌های سنتی این شهرستان آن را از انواع شیرینی‌های نقاط مختلف متمایز کرده است.

 

مهرگان تصریح کرد: حلوای ضیابری یکی از شیرینی‌های سنتی و اصیل صومعه‌سرا و از مهمترین سوغاتی‌های این شهر است که نه تنها در این شهرستان بلکه در دیگر نقاط ایران و حتی جهان طرفداران زیادی دارد.

 

 

* حلوای ضیابری به قدری خوش طعم است که زبانزد عام و خاص است

«بمانی توانا» با اشاره به اینکه بانوان ضیابری با نزدیک شدن به ایام نوروز به پخت این شیرینی همت می‌کنند اظهار کرد: حلوای ضیابری به قدری خوش طعم است که زبانزد عام و خاص است و هر ساله مردمان زیادی از شهرهای دیگر استان گیلان و حتی استان‌های دیگر برای خرید این نوع حلوا به ضیابر سفر می‌کنند.

 

این بانوی ضیابری با بیان اینکه دختران و زنان فامیل و همسایه شب‌های ماه اسفند در خانه یکدیگر جمع می‌شوند و نسبت به تهیه حلوای ضیابر همت می‌گمارند افزود: اگرچه امسال و سال گذشته کرونا این دورهمی‌ها را کم کرده اما باز هم اقوام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این سنت را برگزار می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: تهیه حلوای ضیابر با استفاده از آرد برنج و شیره حاصل از قند، شکر، آب، و طعم دهنده‌هایی مانند زیره، پودر هل و ...است که این شیرینی محلی در استان گیلان بسیار مشهور بوده و به عنوان یکی از سوغاتی‌های بسیار خوشمزه ضیابر از آن نام برده می شود.

 

گفتنی است، بانوان کدبانو و هنرمند خطه ضیابر، پس از اطمینان حاصل کردن از نظافت منزلشان، به صورت انفرادی و اغلب گروهی، به همراه دیگر افراد خانواده، دوستان یا همسایه‌ها، شروع به پخت حلوای ضیابری که یکی از اجزای ثابت سفره هفت‌سین است، می‌کنند.

 

کد خبر 1032869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha