همایش بین‌المللی «قره باغ ۱۷ ربیع»برگزار شد

همایش بین‌المللی «قره باغ ۱۷ ربیع» در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، امروز در همایش «قره باغ ۱۷ ربیع، برترین گفتمان در مورد قره باغ» که امروز در قم برگزار شد گفت: یک نگرانی در موضوع حضور گسترده گروه‌های تکفیری در منطقه وجود داشت که مسئولان کشور آذربایجان این اطمینان را به ما دادند که این گروه‌ها هیچ جایگاهی نزد مردم و مسئولان آذربایجان ندارند.
 

وی افزود: مسئله قره باغ یکی از بحران‌های پیچیده در منطقه قفقاز است و به خصوص بعد از فروپاشی شوروی این منطقه همیشه یکی از نقاط بحرانی به‌شمار رفته است.
 

معاون سیاسی وزیر امورخارجه با بیان این که جامعه جهانی از حل و فصل بحران قره باغ و پیدا کردن یک راه حل عادلانه و منصفانه درمانده شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت بسیار خوبی در رابطه با کشور‌های منطقه برخوردار است.
 

عراقچی افزود: گروه مینسک که از سوی سازمان ملل برای حل مسئله قره باغ گماشته شده بودند هم از حل این موضوع عاجز ماندند.
 

معاون وزیر امور خارجه بابیان اینکه انعقاد قرارداد سد خدا آفرین از سوی ایران و آذربایجان نشان‌دهنده مخالفت جدی ایران با اشغالگری ارمنستان در قره‌باغ بود، ادامه داد: ساخت سد خداآفرین درحالی‌ صورت گرفت که این سد در مناطق اشغالی قرار دارد و همکاری ایران و آذربایجان در این زمینه نشان از آن دارد که در نگاه جمهوری اسلامی اشتغال این منطقه توسط ارمنستان مشروعیت نداشته است.
 

وی گفت: روابط ایران و آذربایجان از شکوفایی مطلوبی برخوردار است، پروژه‌های مختلف میان این دو کشور تعریف‌شده و رفت‌وآمد شهروندان دو کشور و تبادل مرزی در نقاط مرزی مشترک قابل‌توجه است.
معاون سیاسی وزیر امورخارجه افزود: در طول دوران سخت تحریم‌ها روابط اقتصادی ما با کشور آذربایجان طبق روال گذشته ادامه پیدا کرد.
 

وی با اشاره به بیانات رهبری معظم انقلاب اسلامی و آنچه در موضوع ۱۷ ربیع فرمودند، گفت: چارچوب سیاست های ما در این موضوع بر اساس دیدگاه ایشان شکل گرفته است.
 

عراقچی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله قره باغ طرحی را آماده و به مسئولین دو کشور ارائه کرد، گفت: توقف مخاصمات، باز پس دادن مناطق اشغال شده به آذربایجان و ایجاد راه‌های ترانزیتی بین کشور‌های منطقه و ایجاد راه‌های ارتباطی انسانی از مهمترین محور‌های این طرح بود.
 

معاون سیاسی وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه ما با هرگونه تهدید علیه تمامیت ارضی کشور‌ها مخالفیم، گفت: ما فکر می‌کنیم که حسن همسایگی ما با کشور آذربایجان باعث شده است ظرفیت‌های خوبی برای برقراری ارتباطات گسترده ایجاد شود.

 

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این همایش، گفت: ما و آذربایجان داری اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی فراوانی هستیم و نباید صرفا به این کشور به عنوان یک همسایه نگاه کنیم.

 

وی افزود: ما و مردم آذربایجان یک ملت با فرهنگ و دین مشترک هستیم و نباید صرفاً به عنوان یک همسایه به آن نگاه کنیم.
 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: برای آزادسازی آذربایجان از چنگال تزارها، هزاران مرد ایرانی شهید شده‌اند و شاهد این موضوع در قبرستان باکو قابل ملاحظه است.
 

وی با بیان این که ملت ایران در ۲۰۰ سال اخیر با حسرتی به این پارهه تن اسلام نگاه کرده اند، افزود: متأسفانه دولت ارمنستان به بهانه دفاع از ارامنه قره باغ، به این منطقه حمله کرد؛ بعد از آن دولت‌هایی هم که ارمنستان را به این حمله تحریک نمودند او را تنها گذاشتند.
 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با همه توان از آذربایجان و قره باغ دفاع کرد، بیان داشت: در جنگ ۱۹۹۰ ما ۴۳ میلیون دلار خرج مهاجرین قره باغ و برادران آذری خودمان در آنجا کردیم.
 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که در زمان آقای حیدر علی اف و با آمدن دست‌هایی پشت پرده روابط ایران و آذربایجان مقداری خدشه دار شد، گفت: متأسفانه ایران در کمیته آتش بس قره باغ حضور ندارد و من تعجب می‌کنم از اینکه دوستان وزارت خارجه خود را در موضوع قره باغ موفق معرفی می‌کنند.

رضائی با اشاره به حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه قره باغ گفت: اینکه کشورهای مختلف به این منطقه لشکرکشی کرده اند اقدام خطائی است و کل آذربایجان باید از وجود نیروی خارجی خالی شود.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ورود کشورهای خارجی به منطقه قره باغ با هدف کسب منافع اقتصادی بوده است و نباید این حضور تداوم پیدا کند.

 

وی گفت: مسئله اساسی ما این است که قره باغ، خودمختار ویژه‌ای متعلق به آذربایجان ایجاد شود؛ ارمنستان نیز باید مابقی مناطقی را که در دسترس دارد تحویل دهد.
 

رضایی گفت: غفلت بزرگ ما در ۸ سال گذشته رفتن به سمت سراب غرب بود و همسایگان خود و استعداد‌ها و ظرفیت‌های آنان در زمینه تحریم شکنی را نادیده گرفتیم.


وی افزود: از حوزه علمیه که هیچ وابستگی و گرایش سیاسی و حزبی ندارد و تنها دغدغه اسلام را دارد خواستاریم این همایش‌ها را ادامه دهد.

 

نیاد حسین‌اف، سفیر جمهوری آذربایجان در ایران نیز در این همایش با قدردانی از حمایت‌های معنوی رهبر انقلاب اسلامی و مردم ایران در جنگ ۴۴ روزه قره باغ، گفت: هدف ما برقرار‌ی صلح و امنیت و بازگرداندن سرزمین‌های اسلامی به کشور اصلی است و از دولت ایران به دلیل بستن مرز‌های هوایی، دریایی و زمینی در زمان درگیری‌ها و حسن همجواری تشکر می‌کنیم.

 

وی مساحت اشغال شده از سوی ارمنی‌ها را ۱۲ هزار کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: پس از درگیری‌ها ۵ هزار کیلومتر مربع با درگیری آزاد شد، ۵ هزار کیلومتر مربع نیز با بیانیه آزاد و ۲ هزار کیلومتر نیز مربع نیز ارمنی‌ها و و آذری‌ها با حضور نیروی‌های امنیتی کشور‌های واسط است.


سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با اشاره به روابط اقتصادی و تجاری ایران و آذربایجان گفت: روزانه 300 واگن از خط آهن جلفا تردد داشت و امیدواریم بعد از بازسازی، ایران از طریق نخجوان به آذربایجان راه پیدا خواهد کرد و این راه‌آهن به ارمنستان و حتی روسیه متصل خواهد شد.

 

وی با اشاره به ساخت سد خداآفرین با همکاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه و بهره مندی هر دو کشور از مزیت‌های این سد، گفت: این منطقه نیازمند بازسازی ها‌ی زیادی است که از جمهوری اسلامی دعوت می‌کنیم که در موضوع بازسازی منطقه قره باغ حضور یابد.
 
حسین اف با تاکید بر رفع موضوعات باقی مانده ناشی از جنگ در منطقه قره باغ، گفت: در چارچوب گروه ۳+۳ به حل موضوعات باقی مانده امیدوار هستیم.
 

کد خبر 1033000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha