افزایش نگرانی مردم از سارقان در روزهای پایان سال/ دستگیری بیش از ۱۵ هزار نفر با جرائم سرقت در گلستان

مردم گلستان انتظار این دارند که چتر امنیت پلیس در ایام پایان سال گسترده تر شود و برخورد با سارقان نیز تشدید پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، وقتی صبحت از برخورد قاطع قانون با سارقان می شود خیلی از افراد جامعه می گویند که اگر با دانه درشت های اقتصادی که دست در جیب مردم کردند برخورد قاطع تری می شد وضعیت این نبود و شاید این مسئله مزید بر علت شده که سارقان هم جرائم خود را کوچک بشمارند.

 

ماده 657 قانون اساسی می گوید هر کسی مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف زنی، جیب بری و امثال آن شد از یک تا پنج سال زندان و 74 ضربه شلاغ محکوم خواهد شد ولی با این وجود بسیاری از مردم نسبت به جزای در نظر گرفته شده برای سارقان گلایه دارند و می گویند که گاهی سارقان زودتر از ما از دادگاه خارج می شوند.

 

همچنین بنا به گفته «مجتبی مروتی» رئیس پلیس آگاهی استان گلستان 70 درصد از کسانی که به جرم سرقت دستگیر شدند سابقه این جرم را داشتند و این مهم نشان می دهد که برخی از افراد سرقت را شغل خود قرار دادند و انتظار می رفت که برخورد قانون با این سارقان که کشف سرقت آنها کار چندان آسانی هم نیست شدیدتر صورت بگیرد.

 

با این حال خبرهای سرقت و متلاشی شدن باندهای سارقان در این ایام پایان سال مردم را نگران کرده است، به ویژه اینکه با گرانی اجناس تامین و جبران مال های سرقت شده از منازل و اماکن تجاری و غیره نیز در این آشفته روزهای بازار کار بسیار سختی است.

 

مردم انتظار این را دارند که چتر امنیت پلیس در این ایام در استان گسترده تر شود و برخورد با سارقان نیز تشدید پیدا کند اما در کنار این مسئله نیز پلیس انتظاراتی از مردم دارد.

 

* انتظارات پلیس از مردم برای کاهش سرقت  

«مجتبی مروتی» رئیس پلیس آگاهی استان گلستان در این باره می گوید: آنچیزی که وظیفه ناجا است ایجاد امنیت در عموم جامعه است و نیاز است که مردم نیز همراهی لازم داشته باشند و توصیه ما این است در مجتمع های بزرگ مسکونی حتما از سرایدار استفاده شود.

 

رئیس پلیس آگاهی گلستان ادامه داد: امسال شاید به دلیل کرونا رغبت مردم برای مسافرت ها کمتر شود ولی ممکن است که در مقطعی هر یک از ما منازل خود را ترک کنیم و باید به یک سری نکات اهتمام داشته باشیم.

 

مروتی یادآور شد: امروز سارقان به دنبال اموال گرانقیمت و قابل حمل هستند تا وقتی سارق از منزل خارج می شود به راحتی شناسایی نشوند.

 

وی ابراز داشت: شهروندان می توانند این وسایل را با خود همراه ببرند و یا به امانت بسپارند و یا به صندوق امانات بانک ها تحویل دهند.

 

رئیس پلیس آگاهی گلستان تاکید کرد: در پایان سال مردم اگر به مسافرت می روند در نقاطی که شهرداری مشخص کرده اسکان پیدا کنند و تقریبا در هر شهری ایستگاه های نوروزی وجود دارد و در آن مکان ها ناجا با پایگاه های ایست و بازرسی حضور دارد و این مکان ها تحت حمایت ما قرار دارد.

 

مروتی متذکر شد: هر ساختمان یک پیوست امنیتی باید داشته باشد و این مهم یکی از مطالبات جدی پلیس است و درخواست داشتیم در بحث صدور پروانه و پایان کار ساختمان به این مسئله اهتمام شود و در بخش پیشگیری از جرائم این مسئله را مصوب کردیم ولی هنوز به صورت ماده قانون در نیامده که سازمان نظام مهندسی و شهرداری الزام به اجرای آن باشد و انتظار داریم که ساختمان ها این گواهی ایمنی را دریافت کنند و این موضوع به کاهش جرائم کمک می کند.

 

رئیس پلیس آگاهی گلستان به آمار سرقت ها در استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون در تمامی معاونت ها 15 هزار و 100 نفر در بحث سرقت دستگیر شدند که از این تعداد حدود هشت هزار نفر در سطح شهر گرگان بودند که همکاران ما آنها را دستگیر کردند.

 

مروتی یادآور شد: امنیت یک مسئله نسبی است ولی سارقان به دنبال اهداف آسان برای سرقت هستند و ساختمانی که درب ضد سرقت دارند و یا دوربین مداربسته بر روی این ساختمان ها نصب است و یا سرایدار به صورت مرتب آن را چک می کند گزینه مناسبی برای سارقان نیست.

 

*ملاک عمل دستگاه قضا با برخورد با سارقان قانون است

«مسعود سلیمانی» نیز می گوید: ملاک عمل دستگاه قضا با برخورد با سارقان قانون است و ظرفیت قانونی در برخورد با سارقین وجود دارد و در بخش سرقت جرائم و مجازات کاملا مشخص است.

 

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی گرگان ادامه داد: به محض آنکه سارقی دستگیر و یا شناسایی می شود قضات بر اساس قانون مجازات آنها را بیان می کنند.

 

سلیمانی بیان کرد: گاهی در بحث سرقت اقرار یا شهادت به سرقت و یا علم قاضی با عدله کافی در خصوص سرقت مثل نظریه کارشناسان منجر به صدور احکام می شود و گاهی نیز این علم قاضی از طریق تصاویر و فیلم های مداربسته حاصل می شود و اینطور نیست که بیان کنیم دادستانی فیلم های ضبط شده از دوربین های مداربسته را به عنوان یک دلیل قبول نمی کند.

 

وی گفت: کمتر پیش می آید که فردی صحنه سرقت را دیده باشد و براساس دلایل فنی و کارشناسی و یا تصاویر ضبط شده قاضی نسبت به صدور حکم اقدام می کند.

 

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی گرگان متذکر شد: مجازات برای افرادی که نسبت به سرقت اقدام می کنند ممکن است متفاوت باشد و به این دلیل شاید برخی از افراد از مجازات متنبه نشوند و تکرار سرقت داشته باشند.

 

سلیمانی یادآور شد: افرادی که متحمل مجازات مختلف شده است دیگر ترسی از مجازات ندارند و قانون به صراحت بیان کرده است که در قالب تکرار به جرائم این مجازات شدیدتر از قبل خواهد بود.

 

وی گفت: سرعت کشف اموال مسروقه توسط پلیس بسیار حائز اهمیت است چرا که سارق به سرعت مال ربوده شده را تبدیل می کند و به دلیل بنیه مالی ضعیف سارقان توان تامین مثل مال و یا پرداخت خسارت را ندارند.

 

کد خبر 1033155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha