مراقب فرزندان در استفاده از فضای مجازی باشیم

شیوع بیماری کرونا لزوم استفاده از بستر فضای مجازی را برای همه اقشار جامعه به ویژه کودکان ضروری کرده هست اما والدین از این اصل نباید گمراه شوند که در این دوران فضای مجازی امن تر نشده و باید مراقبت فرزندان خود در استفاده از فضای مجازی باشند.

خبرگزاری شبستاناردبیل:

 

شیوع بیماری کرونا لزوم استفاده از بستر فضای مجازی را برای همه اقشار جامعه به ویژه کودکان ضروری کرده هست اما والدین از این اصل نباید گمراه شوند که در این دوران فضای مجازی امن تر نشده و باید مراقبت فرزندان خود در استفاده از فضای مجازی باشیم.

 

تامین تجهیزات اینترنت پرسرعت برای استفاده بهینه از فضای مجازی برای نوجوانان و جوانان این بمب ساعتی را بیش از پیش برای این اقشار خطرناک تر می کند زیرا در صورت نبودن نظارت ها بر استفاده فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی می تواند فاجعه بزرگ اجتماعی را در آینده برای آنها ایجاد کند.

 

البته کودکان نیز که باید آمادگی برای ورود به دنیای فضای مجازی را تجربه کنند بیشتر می تواند آنها را در مقابل روابط اجتماعی در دنیای حقیقی مورد تاثیر قرار داده و درگیر مشکلات اجتماعی کند.

 

رسالت والدین در دوران کنونی به عنوان مربیان تربیتی فرزندان نظارت بیشتر و دقیق تر در عملکرد آنها بر بستر فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی است تا با جلوگیری از دسترسی به محتوای نامناسب، فرزندان را نسبت به مسائل پیش رو در این عرصه آگاهی بخشند.

 

فرزندان بیشترین آسیبی را که در فضای مجازی آنها را تهدید می کند محتوای نامناسب اخلاقی، ترویج خشونت، شبهات دینی، سیاسی و اعتقادی است که دشمنان با ایجاد تهاجم فرهنگی سعی در القا انحراف ذهنی در بین نوجوانان و جوانان هستند.

 

در ادامه این مباحث به گفتگو با حجت الاسلام «سید علی موسوی» و حجت الاسلام «ابوالفضل یاقوتی» کارشناسان مسائل فرهنگی و مذهبی می نشینیم که در ذیل می خوانید:

 

حجت الاسلام «ابوالفضل یاقوتی» با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا بسیاری از معادلات فرهنگی، اجتماعی و فردی جوامع مختلف را دگرگون کرده است، افزود: اینکه از ابزارهای مختلف در فضای مجازی استفاده کنیم بد نیست بلکه پیشرفت و ترقی را نیز به همراه دارد اما نباید فراموش کنیم که دشمنان چه نقشه های شومی در فضای مجازی برای کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی طراحی و برنامه ریزی کرده اند.

 

این کارشناس دینی بیان کرد: کشورهای استکباری همیشه تلاش می کنند تا از ابزارهای همچون فضای مجازی برای القای فرهنگ غربی و ایجاد انحطاط در فرهنگ اسلامی استفاده کند و باید مراقب این توطئه مذبوحانه آنها باشیم.

 

وی ادامه داد: کشورهای همچون چین، ژاپن و حتی اروپایی از این نقشه ها در امان نیستند و همیشه با سانسور تلاش می کنند تا از ورود فرهنگی غربی به کشورشان جلوگیری کنند زیرا حراست از ارزش های فرهنگی برای آنها بسیار مهم و ضروری است تا جوانان و نوجوانان دچار انحراف و سرخوردگی فرهنگی نباشند.

 

حجت الاسلام یاقوتی خاطر نشان کرد: تاکنون در کشور نیز تلاش می شد تا با اطلاع رسانی به خانواده ها از آسیب های فضای مجازی آگاهی یابند اما امروز که ناگزیر به دلیل شیوع بیماری کرونا ضرورت حضور در فضای مجازی بیشتر شده است باید والدین نسبت به حضور فرزندان در فضای مجازی احساس مسئولیت بیشتری داشته تا در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان مصون باشند.

 

در ادامه این گفتگو حجت الاسلام «سید علی موسوی زاد» با بیان این مطلب که وابستگی خانواده ها به فضای مجازی در زمان شیوع بیماری کرونا فرصت مغتنمی برای آگاهی از سواد رسانه ای و بستر فضای مجازی حتی برای افراد کهنسال را فراهم کرده است، اظهار داشت: تردید نباید داشت که دشمنان در دوران شیوع بیماری کرونا تلاش می کنند تا تاثیرگذاری فرهنگی خود را به دلیل استفاده مداوم از فضای مجازی را آغاز کنند.

 

این کارشناس فرهنگی و دینی عنوان کرد: امروزه کسانی که آموزش های سواد رسانه ای در برخورد با پیام های دروغین دارند موفق تر عمل می کنند و از آسیب های فضای مجازی مصون خواهند ماند زیرا برخی از پیام ها برای ایجاد تشویش و اضطراب جوامع طراحی می شوند تا سواستفاده های مورد نیاز خود را از آنها ببرند.

 

وی اعلام داشت: متاسفانه دانش آموزان به عنوان قشر نوجوان و جوان که امروز به دلیل شیوع بیماری کرونا باید استفاده بیشتری از فضای مجازی داشته باشند در معرض خطرهای متعددی هستند و البته این مسئله تاکنون از سوی کارشناسان مختلف به والدین متذکر شده است اما نظام آموزشی نیز باید تدبیر مقابله با این خطرات را پی در پی به والدین متذکر شوند.

 

حجت الاسلام موسوی زاد یادآور شد: فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی اختیار تام برای ارتباط گیری در بین افراد جامعه را فراهم کرده است که با آموزش در استفاده از این امکانات خطرات فرهنگی آنها را به فرزندان گوشزد می کند و می تواند تدبیر مناسبی برای آگاهی آنها نسبت به فضای مجازی باشد.

 

کارشناس فرهنگی بیان کرد: شاید زمانی والدین نیاز ضروری به آموزش های سواد رسانه ای برای مقابله با تهدیدهای فرهنگی داشتند اما امروز با وضعیت پیش آمده همه اقشار مختلف نیازمند آموزش سواد رسانه ای در برخورد با شائبه ها و توطئه های دشمنان در فضای مجازی هستند.

 

حجت الاسلام موسوی زاد اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که دشمنان در صدد تهاجم فرهنگی برای تغییر افکار نوجوانان و جوانان هستند و این امر باید مورد توجه والدین قرار گیرد و با آموزش های مناسب در استفاده از فضای مجازی می توانند آنها را مصون از این آسیب ها قرار دهند و همانگونه که در برخی از موارد دیده می شود عدم آگاهی والدین باعث ایجاد برخی از آسیب های اجتماعی از طریق فضای مجازی در فرزندانشان شده است.

 

کد خبر 1033166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha